Nederlandse banken draaien warm voor PSD2
Bankbedreiging nu een kansenfestijn
door Ruben Eg
AMSTERDAM -
De aanvankelijke angst over nieuwe Europese bankregels is veranderd in dromen over buitenlandse groeikansen. Met vallen en opstaan testen de Nederlandse grootbanken nieuwe diensten, zoals Tikkie, Twyp, Yolt en Gradefix.
Banken jammerden stevig toen de nieuwe Europese bankenrichtlijn PSD2 een jaar geleden werd aangekondigd. Om betaalgemak én concurrentie te bevorderen, mogen ook niet-banken vanaf 2018 betaalproducten en financiële planners aanbieden. Banken moeten apps van techbedrijven tot supermarkten dan toegang bieden tot rekeningen van klanten die hier toestemming voor geven.
Proeftuinen
Bij de Nederlandse grootbanken is de stemming over PSD2 inmiddels gedraaid. De nieuwe regelgeving biedt kansen, zeggen ING, ABN Amro en Rabobank. In speciale proeftuinen, innovatielabs, worden nieuwe producten ontwikkeld voor 2018. De één met meer potentie dan de ander.
ING trok maandag al na elf maanden de stekker uit het paradepaardje Twyp (’The Way You Pay’). Met de app konden consumenten, ook niet-klanten van ING, vrienden, familie en collega’s betaalverzoeken sturen. De slechts 46.000 Nederlandse gebruikers oordeelden echter dat Twyp weinig toevoegt. „Er is behoefte aan het versturen van betaalverzoeken, maar niet met een aparte app die niet direct aan een betaalrekening is gekoppeld”, zegt een woordvoerder over het experiment in Nederland.
Handige binnenkomer
Concurrent Tikkie van ABN Amro doet het met 150.000 gebruikers in vijf maanden vooralsnog beter. De app maakt betaalverzoeken via WhatsApp mogelijk. Dinsdag lanceert de bank Gradefix. Voor ABN Amro bieden dergelijke gratis diensten mogelijkheden om een gewenste groei in Noordwest-Europa te realiseren. „Zo’n dienst vormt een handige binnenkomer in een nieuwe markt”, zegt Berend Dinkla, hoofd Products & Business development van ABN Amro. „Via PSD2 wordt het mogelijk om op Europees niveau klanten aan je te binden.”
„Onderschat niet dat Nederland vooroploopt met apps voor mobiel bankieren. Dit kan Nederlandse banken een voorsprong geven”, verwijst ING naar Spanje, waar Twyp met 300.000 gebruikers wél een succes is. Dat geldt volgens de bank ook voor Payconiq in België; een app waarmee consumenten naast betaalverzoeken versturen ook cashloos kunnen betalen in aangesloten winkels. Deze proef is weer naar Spanje uitgerold via Twyp Cash. In Groot-Brittannië test ING met Yolt. Gebruikers krijgen met de financiële planner inzicht in hun uitgaven, nadat zij hun rekening bij een andere bank aan de app van ING gekoppeld hebben.
Financieel inzicht
Met Gradefix test ABN Amro het financieel inzicht via betaaldata. Consumenten en ondernemers kunnen via de bankonafhankelijke dienst een persoonlijke analyse en risico-inschatting opvragen. „Een klant moet nu nog bij- en afschrijvingen plus maandsaldi downloaden van een rekening bij ABN Amro of een andere bank, en uploaden naar Gradefix. Door PSD2 kan dit straks ook automatisch”, legt Dinkla uit.
Een hoge score kan externe partijen extra vertrouwen geven dat een klant aan alle financiële verplichtingen kan voldoen. De dienst wordt als eerste getest met klanten die een hypotheekadvies aanvragen bij De Hypotheker. Dinkla ziet ook kansen om de service aan te bieden voor aankopen bij webwinkels.
Bron: DFT Premium