Bron FD:
Door de kastjes de auto niet zien
Zelfrijdende auto's zijn sexy. Bedrijven die zelfrijdende auto's ontwikkelen én hun toeleveranciers, zijn sexy. De aandelen van bedrijven in deze industrie zijn sexy. Behalve die van TomTom dan.
Nu de navigatiekastjes die het bedrijf beroemd maakten in rap tempo overbodig worden, is TomTom bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. In dat kader gooit het bedrijf zich vol op de zelfrijdende auto. Onlangs maakte de Amsterdamse kaartenmaker de overname bekend van de Duitse start-up Autonomos.
Met de kennis van Autonomos, een spin-off van de Vrije Universiteit van Berlijn, kunnen de kaarten van TomTom verder worden verbeterd. En goede kaarten, die de omgeving in beeld brengen en tijdens het rijden voortdurend worden bijgewerkt, zijn onmisbaar om een computergestuurde auto op de weg te houden.
Mooi nieuws dus, zeker als je bedenkt dat de aankondiging de laatste is in een reeks van partnerschappen en samenwerkingen die TomTom in razend tempo heeft gesloten met aansprekende partijen op het gebied van zelfrijdende auto's. Van Nvidia tot Bosch, en van Microsoft tot Peugeot: TomTom zit bij alles en iedereen aan tafel, zo lijkt het.
Maar de aandeelhouders profiteren nog niet bepaald van het sexappeal van die industrie. Een aandeel TomTom koerst nu 15% lager in vergelijking met een jaar geleden. Het bedrijf is momenteel een kleine €2 mrd waard.
Vergelijk dat eens met andere bedrijven die als leidend worden gezien in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Nvidia is een producent van grafische chips en bouwer van een computer voor zelfrijdende auto's. Het zag de koers in een jaar oplopen van $27 tot $115. Het Israëlische Mobileye ontwikkelt camera’s en software voor zelfrijdende auto's; de koers steeg ging in een jaar met 40%. Qualcomm legde €43 mrd neer voor het Nederlandse NXP, marktleider in de productie van chips voor auto's.
Een belangrijk verschil tussen TomTom en de andere partijen: zij hebben geen ballast. Mobileye verdient zijn geld bijna volledig met hulpsystemen voor bestuurders (de auto die gaat piepen als je naar de verkeerde baan neigt). En dat is een groeimarkt. Nvidia verdient zijn geld vooral aan de nog altijd verbazingwekkend snel groeiende markt van videochips voor (spel-)computers. Voor Nvidia is de zelfrijdende auto een interessante bijvangst. NXP verdient bakken geld met chips die de airbags laten openen, of contactloos betalen mogelijk maken.
En bij TomTom? Daar zien beleggers door de navigatiekastjes de zelfrijdende auto nog altijd niet.
Bartjens@fd.nl