harrysnel schreef op 14 maart 2017 10:09:
Bij mij viel er net heel hard een kwartje.
Lees dit interview met Goddijn terug op de dag van de autoshow Genève en koppel dat aan het scenario van Den Drijver + Intel dat MobilEye koopt.
www.bloomberg.com/news/articles/2017-...Verkeerslichten? Mobiliteit in de stad? Vervoersstromen? Op een dag dat iedereen wacht op nieuws over evt contracten met autobouwers.......
klimt Goddijn uit de auto. Heeft het over het feit dat TT een Uber van essentiële informatie voorziet. Benadrukt relatie met overheden waarbij TT gratis diensten ter beschikking stelt in ruil voor info van instanties en die verkoopt TomTom door. Hij heeft het over Siemens ipv Peugeot.
Mijn conclusie: TT gaat uit de auto.
Er zijn ontwikkelingen die je niet tegenhoudt, zegt Goddijn. Ik denk dan aan het feit dat de zelfrijdende auto zo belangrijk wordt dat echt kapitaalkrachtige partijen als Intel, QualComm, etc. die hardware willen leveren ook de bijbehorende software willen gaan doen. Dat zie je dus gisteren bij Intel dat MobilEye koopt voor een op het oog waanzinnig bedrag. Maar: Intel koopt geen MobilEye omzet maar een plek in de auto. Intel koopt relaties met autobouwers, aanwezigheid via sensoren.......om uiteindelijk de chips te kunnen en mogen leveren.
Dus voor TomTom betekent dit dat HDMaps, RoadDNA, de kennis over mapmaking ondergebracht gaan worden bij bv NVIDIA dat primair de rekenkracht wil leveren. Of bij een QualComm. Een lastig puntje hierbij: de deal met Bosch en wat die partij wil. Ook daar zal men uitkomen (of al uitgekomen zijn).
Als TomTom Maps dan naar andere eigenaar gaat.....hoe gaat TomTom verder?
Niet als speler in Automotive maar als speler op gebied van mobiliteit. Als verwerker van big data die probes samenvoegt tot zinvolle informatie. Als Telematics partij. En Consumer (Fitness/Health) maar dat vind ik niet interessant.
Ineens zijn er dan zaken "logisch":
- De uitspraak van Goddijn tijdens laatste webcast dat TomTom niet zoals Here allianties hoeft aan te gaan om de beschikking te behouden over probe data. De leverancier van bv de rekenkracht krijgt deze informatie sowieso van autobouwer om SDC te realiseren.
- Het interview met Goddijn op dag autoshow Genève en de focus die hij daar legt.
- De verlengde en uitgebreide deals met MapQuest Bowes Pitney.
- De aanstelling van commissaris van IBM, een bedrijf dat focus heeft op smart city/big data.
Heel kort: TomTom Maps wordt ondergebracht bij kapitaalkrachtige partij vergelijkbaar met Intel. TomTom zoomt steeds verder uit in toekomst "van navigatie in auto naar mobiliteit" en ziet daar de toekomst voor het bedrijf.
Edit: ik noem hierboven Bosch als partij die de zaken mogelijk wat ingewikkelder maakt maar dat is slechts bij een koper als Intel. Bosch zelf is ook in iedere auto al aanwezig en zou een prima koper van de Maps zijn. Mogelijk verklaart dat ook de sturing van de koers omdat Bosch een bevriende partij is.