DSM partner van Cervéloploeg
1 jul 2010, 16:41 uur
SPIJKENISSE (AFN) - Chemieconcern DSM heeft zich voor tweeënhalf jaar verbonden aan wielerploeg Cervélo. Dat is donderdag in Spijkenisse, waar de ploeg in de aanloop naar de Ronde van Frankrijk verblijft, bekendgemaakt.
De multinational is partner van sportkoepel NOCNSF maar verbindt zich nu voor het eerst aan een commercieel team. ,,Innovatie via topsport moet leiden tot producten die voor de markt interessant zijn'', legde Rob van Leen, hoofd innovatie van DSM, donderdag uit.
Het bedrijf, dat voortkwam uit De Staatsmijnen, ontwikkelde eerder onder meer de zeilboot waarmee Lobke Berkhout en Marcelien de Koning olympisch zilver wonnen in Peking en hield zich ook bezig met de ontwikkeling van schaatspakken voor de Nederlandse olympiërs. Van Leen ziet tal van mogelijkheden. ,,Op gebied van kleding, voeding en materiaal valt nog winst te halen.''
Gescheurde shirts
De komst van DSM staat niet los van het feit dat Joop Alberda algemeen directeur van de ploeg is. Oud-volleyballer Van Leen is een goede bekende van de coach die olympisch goud won met de 'Lange mannen'. Als technisch directeur haalde Alberda DSM ook al bij NOCNSF binnen. ,,Het is een vorm van sponsoring die in de wielersport nog niet gebruikelijk is. Onze partners kunnen dankzij hun bijdrage aan de ploeg zelf meer winst maken'', aldus Alberda.
Van Leen en zijn medewerkers staan te springen om hun ideeën op de wielersport uit te leven. ,,Neem die gescheurde shirts na een valpartij. Er moet toch een tenue te ontwikkelen zijn dat gewoon heel blijft. Verder kunnen we denken aan het gebruik van door ons ontwikkelde hersteldranken of bijvoorbeeld aan materialen voor fietsonderdelen. We helpen topatleten de lat hoger te leggen en hun kansen op succes te vergroten. Aan de andere kant helpen de renners ons bij de ontwikkeling van producten.''