Als volger van dit forum, zie ik de huizenhoge frustratie die velen ervaren bij de handelingen van shortende partijen. Velen vermoeden bovendien dat dit gebeurt met medeweten en medewerken van de grootaandeelhouders, of dat shortende partijen samenwerken, dat er op de achtergrond een overname na een "dirty exit" speelt, of nog anderszins.
We kunnen hier, ieder individueel, telkens na goed nieuws en een gezamenlijke dump door shortende partijen, onze frustratie uiten en proberen te adresseren (management, John de Mol, Barclays, shorters etc.). Dat lijkt niets op te leveren. Sterker nog, mocht er iets van een ongeoorloofde samenwerking zijn, die gekwalificeerd zou kunnen worden als een of andere overtreding of misdrijf, dan zullen degenen die erbij betrokken zijn, zich goed vermaken met onze individueel uitgesproken vermoedens.
Naar mijn bescheiden mening zouden we dit op een andere manier aan de kaak moeten stellen. Dat vergt dan wel een gezamenlijke inspanning, maar gegeven de kennis en kenners op dit forum, zou dat m.i. best een kans van slagen hebben. In ieder geval doen we er goed aan, om er ruchtbaarheid en bekendheid aan te geven. Mochten we daadwerkelijk stuiten op iets dat als een overtreding of misdrijf gekwalificeerd kan worden, dan zijn er ongetwijfeld vele Officieren van Justitie te vinden, die zo'n zaak tegen shorters en ten behoeve van gezamenlijk benadeelde aandeelhouders zouden willen voeren.
Er is natuurlijk veel te zeggen voor het adagium dat de beurs altijd gelijk heeft. Het is de vraag of dat bij TomTom ook zo is. Of het shorten onderhand niet de vorm van manipulatie aanneemt. Dat is iets waar in principe de AFM voor in het leven is geroepen. Wellicht doen ze iets, wellicht zijn ze informatie en bewijs aan het verzamelen, maar ik denk dat ons gezamenlijk vermoeden is, dat er niets gebeurt.
De gezamenlijkheid van dit forum zou erin kunnen bestaan dat we eerst nagaan, wat nodig zou zijn voor de opbouw van een verdenking. Dus eerst nagaan, wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit eventueel gekwalificeerd kan worden, bezien naar strafbare feiten.
Het is bijvoorbeeld voorstelbaar, dat een rol speelt, dat shorters in gezamenlijkheid en elkaar versterkend optreden. Dat vergt dat iemand dat uitzoekt, hoe dat in het verleden is gegaan.
Het zou vergen dat iemand probeert na te gaan, of er banden zijn tussen grootaandeelhouders en shortende partijen. Hoe werkt dat? Hoe kan men shorten, moet men daar aandelen voor hebben? Moet iemand garant staan met een aandelenpakket?
Is er een verband met de opbouw en uitbreiding van belangen door grootaandeelhouders?
Is er een verband met de posities die ingenomen worden door middel van opties en optieconstructies?
Wat zou het motief zijn voor het manipuleren?
Wie heeft belang bij de manipulatie?
Zijn er andere aanwijzingen dat overwogen wordt, TomTom van de beurs te halen en dan pas de werkelijke waarde te realiseren?
Is het commentaar van de CEO slechts voorzichtig of bewust en onterecht pessimistisch?
Kunnen we daar een belang en motief aan ontlenen?
Het zal als gebruikelijk opleveren, dat verwijten van complotdenken en pech bij het beleggen als motief voor deze actie worden gezien en vooral geroepen. Geen van beide is van toepassing. Meer licht ik niet toe.
Voor wie meent, dat het niet zo zou kunnen werken en dat in de wereld van het grote geld mensen niet aan te pakken zijn, verwijs ik graag naar diverse schandalen, bancaire crises, kredietcrisis, Liborfraude. Daarin is tenminste duidelijk geworden, dat menig topbankier, menig grootaandeelhouder en wie ook maar van dit wereldje deel uitmaakt, in hebzucht hun gelijke niet kennen, maar bovendien zich onaantastbaar achten. Dat zou ook bij TomTom het geval kunnen zijn. Het vergt alleen een gezamenlijke inspanning om dit aan te pakken.
Sorry voor het lange verhaal...