TomTom « Terug naar discussie overzicht

Geen meerjarenprognose ondanks toezegging op AVA?

29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Regenboog33
1
Gisteren heb ik onderstaande email naar TT gestuurd:

Beste mevrouw Grubesic,

Op de AVA is medegedeeld dat er een meerjarenprognose gaat komen. Kunt u mij vertellen wanneer dit het geval zal zijn?

Vandaag kreeg ik onderstaand antwoord:

Beste ...,

Dank u voor uw mail naar TomTom IR. TomTom geeft ieder jaar guidance voor één jaar. Dit beleid zal worden gehandhaafd. Voor meer informatie over onze outlook voor 2016 verwijs ik u graag naar onderstaande link.

corporate.tomtom.com/outlook.cfm

Vriendelijke groet,
TomTom Investor Relations | ir@tomtom.com | +31 (0) 20 757 5194 office
TomTom N.V. | De Ruyterkade 154 | 1011 AC Amsterdam | The Netherlands | www.tomtom.com

Was het niet zo dat op de AVA een meerjarenprognose is beloofd? Ik ben er niet bij geweest dus ik zou het diegene willen vragen die er wél bij geweest zijn of dit inderdaad het geval is geweest.
Regenboog33
0
quote:

Jan Anton schreef op 30 juni 2016 09:18:

Het was geen belofte wel een vraag (ik meen van oa de VEB).
Zoals het er nu naar uitziet gaat deze er in ieder geval niet komen dus.
[verwijderd]
0
De belofte was niet een soort meerjaren financiele prognose (is vrijwel niet te doen) maar wel dat tomtom een investors day organiseert waarop de meerjaren strategie wordt verteld.
Regenboog33
0
quote:

*Justin* schreef op 30 juni 2016 09:27:

De belofte was niet een soort meerjaren financiele prognose (is vrijwel niet te doen) dat tomtom een investors day organiseert waarop de meerjaren strategie wordt verteld.

Okee, dank je. Zou het zin hebben om onderstaande vraag voor te leggen?

Beste ...

Op de AVA is medegedeeld dat er een investors day georganiseerd zal worden waarop de meerjaren strategie wordt toegelicht.

Kunt u mij vertellen wanneer dit het geval zal zijn?
[verwijderd]
1
Nou letterlijk genomen (kijk anders even in de ava stukken) werd gezegd dat ze aan het nadenken waren over de vorm en inhoud van een investorday en dat ze nog geen beslissing hebben genomen maar wel de noodzaak ervan onderkennen. Dus het is niet beloofd maar lijken er wel mee bezig en bewust van.
Regenboog33
0
quote:

*Justin* schreef op 30 juni 2016 09:37:

Nou letterlijk genomen (kijk anders even in de ava stukken) werd gezegd dat ze aan het nadenken waren over de vorm en inhoud van een investorday en dat ze nog geen beslissing hebben genomen maar wel de noodzaak ervan onderkennen. Dus het is niet beloofd maar lijken er wel mee bezig en bewust van.
OK, dank je.
Regenboog33
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 30 juni 2016 09:53:

komt er niet
Ik denk ook dat de investors day er in 2016 niet gaat komen; het zou mij in ieder geval ten zeerste verbazen.

Ik heb ook al eerder aangegeven dat ze hier dezelfde salami tactiek toepassen als bij de investeringen/winsten. Iedere keer wordt het vooruit geschoven.

Maar enige druk op de ketel (voor zover je hier überhaupt van kan spreken) en vragen naar de voortgang kan nooit kwaad ;-)
harrysnel
0

Q1 2016 Results 19 Apr 2016

Hans Slob - Rabobank Equity Research - Analyst

....

And second is, your wins in automotive are very impressive, more clients are dual-sourcing. But given the long lead times of contracts, should we also expect OpEx and CapEx growth to continue also in 2017, based upon the strong order intake?

Taco Titulaer - TomTom NV - CFO
Hans, thank you for asking that question. You know my answer on these questions, but especially on the latter one.

....

On OpEx and CapEx, what I said on the gross margin, so that we expect gross margin to be a bit stronger in 2016, I think OpEx will be a bit higher in 2016. CapEx, I don't expect any growth compared to previous year or a higher number than what we gave earlier in the year. And for 2017, you need to wait 10 months and then we'll give you an update on that.

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

SNS was dinsdag op roadshow in Parijs met IR. Den Drijver komt nu met forse bijstelling EBIT verwachting. Dat is voor een analist niet prettig omdat dit zijn geloofwaardigheid ondermijnt. Lezers die hem serieus nemen/namen kunnen vraagtekens gaan zetten bij zijn kwaliteit. Toch kiest hij ervoor om zijn spreadsheet overhoop te gooien. Hij moet iets gehoord hebben.

En hier maak ik mij al een klein jaar kwaad over: Den Drijver krijgt info die van belang is voor je investeringsbeslissing maar "de particuliere belegger" hoort het pas "10 maanden na de Webcast Q1".. Dat kan niet. Net als dat geleuter over endgame en ook de strategie dat TT zich richt op klanten >100 mln. Ik heb dat niet gehoord tijdens webcast/AVA.
[verwijderd]
1
Taco moest de vraag over een eventuele investor day beantwoorden op de AvA. Ik heb zelden iemand met meer tegenzin horen zeggen dat er nagedacht wordt over een investor day. Ze waren nog bezig om na te denken wat ze daar dan zouden moeten bespreken....

Het is toch overduidelijk waar de waarde zit bij TomTom...

Voorstel voor de investor day

Welkom met koffie en cake

Financials

A. TomTom heeft op dit moment EUR50 mln cash in huis (net debt is Minus EUR50mln)
B. BU Consumer- activiteiten leveren op dit moment niets op, dit kan verbeteren als de USD verslapt aangezien wij al onze aankopen in Azie doen waar de munt gekoppeld is aan de USD) -> Mijn conclussie: " Hobby Founders"
C. BU Telematics- Hier leeft TomTom op dit moment van, sterke verdere groei in activiteiten en winst verwacht (kijk maar eens naar Fleetmatics waardering Morgan Stanley van 25X ebitda15)
D. BU Licensing & Automotive- DE verborgen schat, op dit moment nog een flatliner maar door de vele kaarten deals met autofabrikanten een toekomstige cashcow van XXXmln ebitda per jaar -> Hier moet je dus iets nieuws over roepen, geef een framework met begrippen als Takerate, aantal verkochte auto's etc..

Slagroom op de taart vooruitzichten

Alle financials hierboven gaan nog gewoon over navigatiekaarten en diensten voor de auto zoals wij die nu kennen. Maar wat zijn de kansen voor TomTom op het gebied van autonoom rijden (HAD)? Showcase met volvo bijvoorbeeld?

Vragenrondje&borrel
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 30 juni 2016 09:37:

Nou letterlijk genomen (kijk anders even in de ava stukken) werd gezegd dat ze aan het nadenken waren over de vorm en inhoud van een investorday en dat ze nog geen beslissing hebben genomen maar wel de noodzaak ervan onderkennen. Dus het is niet beloofd maar lijken er wel mee bezig en bewust van.
Exact zo is het gezegd, ze voelen de noodzaak en kijken of ze hieraan een invulling kunnen geven. Of dat dit jaar nog gerealiseerd kon worden???

Tini
nb
0
quote:

harrysnel schreef op 30 juni 2016 10:11:

Q1 2016 Results 19 Apr 2016

Hans Slob - Rabobank Equity Research - Analyst
En hier maak ik mij al een klein jaar kwaad over: Den Drijver krijgt info die van belang is voor je investeringsbeslissing maar "de particuliere belegger" hoort het pas "10 maanden na de Webcast Q1".. Dat kan niet. Net als dat geleuter over endgame en ook de strategie dat TT zich richt op klanten >100 mln. Ik heb dat niet gehoord tijdens webcast/AVA.
wat was de Den Drijvers verwachting , en wordt dat dus nu positiever?
harrysnel
0
quote:

nb schreef op 30 juni 2016 11:56:

[...]

wat was de Den Drijvers verwachting , en wordt dat dus nu positiever?
Als ik mee ga in Den Drijver zijn redenering dan is het vooral zaak om geen nieuwe klanten te strikken want doordat er aanloopkosten aan de deals zijn verbonden gaat dat ten koste van de EBIT 2016. En als je dan een breed scala aan producten mag leveren wordt het helemaal duur. Beste is dus geen klanten meer accepteren volgens deze "ziener"...

Dus stoppen met investeren, geen nieuwe klanten accepteren, pnd's uitmelken, EBIT opkrikken en dividend uitkeren. Van het geld dat over is koop je eigen aandelen in. Was getekend, Den Drijver.
[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 30 juni 2016 13:37:

[...]

Als ik mee ga in Den Drijver zijn redenering dan is het vooral zaak om geen nieuwe klanten te strikken want doordat er aanloopkosten aan de deals zijn verbonden gaat dat ten koste van de EBIT 2016. En als je dan een breed scala aan producten mag leveren wordt het helemaal duur. Beste is dus geen klanten meer accepteren volgens deze "ziener"...

Dus stoppen met investeren, geen nieuwe klanten accepteren, pnd's uitmelken, EBIT opkrikken en dividend uitkeren. Van het geld dat over is koop je eigen aandelen in. Was getekend, Den Drijver.
Het spreadsheetrapportje van Den Drijver klopt van geen kanten. Zeker niet aan de opbrengstenkant en marktverwachtingen in Telematics en Automotive.

Toch is het aan TomTom te wijten dat men niet duidelijk maakt hoeveel men jaarlijks afboekt als extra ontwikkelingskosten en wat die nieuwe klanten op termijn gaan opleveren. De 50% martkaandeel Automotive in 2020 zou ik graag herhaald zien worden tijdens de CC's. En verder ook de nieuwe verdienmodellen in Automotive op basis van de jaarabonnementen real-time Maps/RoadDNA en real-time Services. Maak gewoon eens duidelijk dat Volvo in 2019 in alle nieuwe auto's af fabriek de HD-Maps en RoadDNA van TomTom gaat gebruiken en leg uit dat dat voor een groot deel inkomsten uit jaarabonnementen zijn!
VanillaSky
0
quote:

harrysnel schreef op 30 juni 2016 10:11:

Q1 2016 Results 19 Apr 2016

Hans Slob - Rabobank Equity Research - Analyst

....

And second is, your wins in automotive are very impressive, more clients are dual-sourcing. But given the long lead times of contracts, should we also expect OpEx and CapEx growth to continue also in 2017, based upon the strong order intake?

Taco Titulaer - TomTom NV - CFO
Hans, thank you for asking that question. You know my answer on these questions, but especially on the latter one.

....

On OpEx and CapEx, what I said on the gross margin, so that we expect gross margin to be a bit stronger in 2016, I think OpEx will be a bit higher in 2016. CapEx, I don't expect any growth compared to previous year or a higher number than what we gave earlier in the year. And for 2017, you need to wait 10 months and then we'll give you an update on that.

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

SNS was dinsdag op roadshow in Parijs met IR. Den Drijver komt nu met forse bijstelling EBIT verwachting. Dat is voor een analist niet prettig omdat dit zijn geloofwaardigheid ondermijnt. Lezers die hem serieus nemen/namen kunnen vraagtekens gaan zetten bij zijn kwaliteit. Toch kiest hij ervoor om zijn spreadsheet overhoop te gooien. Hij moet iets gehoord hebben.

En hier maak ik mij al een klein jaar kwaad over: Den Drijver krijgt info die van belang is voor je investeringsbeslissing maar "de particuliere belegger" hoort het pas "10 maanden na de Webcast Q1".. Dat kan niet. Net als dat geleuter over endgame en ook de strategie dat TT zich richt op klanten >100 mln. Ik heb dat niet gehoord tijdens webcast/AVA.
Is inderdaad kwalijk en waarschijnlijk heeft hij iets meer info gekregen mbt capex/opex ontwikkeling in 2017 en 2018. Het is niet correct dat ons deze info niet op dezelfde wijze bereikt maar zo werkt de wereld.

Een meer jaren prognose gaat er ook nooit komen dit kunnen ze ook niet. Ontwikkelingen gaan snel er komen concurrenten bij en vallen af - hoe prijzen en marges zich ontwikkelen is evenmin te voorspellen voor een lange periode. TomTom weet dit en derhalve houden ze dit beleid. Ze geven aan dat ze op de goede weg zijn en we weten welke orders behaald worden dan kan je zelf inschatten dat dit leid naar een hogere omzet en winst.

Daarom is het ook zo knap dat oa groeibriljant al 5 tot zelfs 10 jaar vooruit kan kijken alsof alles in kannen en kruiken is en de wereld stil staat. De wereld zal er over 5 jaar weer compleet anders uitzien als nu, of dat een beter of slechter vooruitzicht geeft voor TomTom is niet te zeggen.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 30 juni 2016 13:45:

[...]

Is inderdaad kwalijk en waarschijnlijk heeft hij iets meer info gekregen mbt capex/opex ontwikkeling in 2017 en 2018. Het is niet correct dat ons deze info niet op dezelfde wijze bereikt maar zo werkt de wereld.

Een meer jaren prognose gaat er ook nooit komen dit kunnen ze ook niet. Ontwikkelingen gaan snel er komen concurrenten bij en vallen af - hoe prijzen en marges zich ontwikkelen is evenmin te voorspellen voor een lange periode. TomTom weet dit en derhalve houden ze dit beleid. Ze geven aan dat ze op de goede weg zijn en we weten welke orders behaald worden dan kan je zelf inschatten dat dit leid naar een hogere omzet en winst.

Daarom is het ook zo knap dat oa groeibriljant al 5 tot zelfs 10 jaar vooruit kan kijken alsof alles in kannen en kruiken is en de wereld stil staat. De wereld zal er over 5 jaar weer compleet anders uitzien als nu, of dat een beter of slechter vooruitzicht geeft voor TomTom is niet te zeggen.
Real-time HD-Maps en real-time Services zijn de komende 10 jaar de basisvoorziening in de connected-car. Je hoeft niet knap te zijn om dat te zien.
Ook niet dat de take-rate stijgt van 27% naar richting de 100%.

Vanaf 2019 komen er iig jaarlijks 600.000 Volvo's bij met TomTom-inside. Allemaal jaarabonnementen (looptijd 10-12 jaar)

En bij Telematics groeit de markt jaarlijks met 28,5% in de periode 2016-2002. Peugeot is met 300.000-250.000 bedrijfswagens per jaar een leuke nieuwe klant voor TomTom. Allemaal jaarabonnementen (looptijd 7 jaar)! Sneller groeien dan de markt moet voor TomTom dus haalbaar zijn.
Den Drijver (VanillaSky?) ziet die groei niet in zijn rapport (bewust wel de kosten opvoeren en niet de baten? Zelfs niet de nieuwe orders meerekenen? Heeft SNS de aandeeltjes aan de shorters geleend en moeten die er nu nog snel uit voor de cijfers? Of wil iemand daar nu goedkoop een groot LT-belang opbouwen?)
[verwijderd]
0
er komt geen Investors day
dat heeft mevr Grubesic mij in ons gesprek duidelijk verteld
Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 30 juni 2016 14:09:

[...]

Real-time HD-Maps en real-time Services zijn de komende 10 jaar de basisvoorziening in de connected-car. Je hoeft niet knap te zijn om dat te zien.
Ook niet dat de take-rate stijgt van 27% naar richting de 100%.

Vanaf 2019 komen er iig jaarlijks 600.000 Volvo's bij met TomTom-inside. Allemaal jaarabonnementen (looptijd 10-12 jaar)

En bij Telematics groeit de markt jaarlijks met 28,5% in de periode 2016-2002. Peugeot is met 300.000-250.000 bedrijfswagens per jaar een leuke nieuwe klant voor TomTom. Allemaal jaarabonnementen (looptijd 7 jaar)! Sneller groeien dan de markt moet voor TomTom dus haalbaar zijn.
Den Drijver (VanillaSky?) ziet die groei niet in zijn rapport (bewust wel de kosten opvoeren en niet de baten? Zelfs niet de nieuwe orders meerekenen? Heeft SNS de aandeeltjes aan de shorters geleend en moeten die er nu nog snel uit voor de cijfers? Of wil iemand daar nu goedkoop een groot LT-belang opbouwen?)
Na vluchtig scannen van de SNS-update:

Automotive: omzet voor de latere jaren te laag geschat. Omdat de kosten ook wel zullen stijgen en de ADAS, HAD en zeker SDC wereld avontuurlijk en onzeker is, doe ik geen wpa of koersuitspraken, maar i.h.a. eens met richting en teneur van je commentaren.

Telematics: omzetgroei overduidelijk te laag geschat, ook al in 2016 en 2017. Zeker na de recente PSA deal, die hebben ze nog niet meegenomen kennelijk.

Licensing: hier onderschatten ze de omzetgroei vermoedelijk ook. Ik meen dat bij een CC gezegd is dat de deal met Uber nu nog niet substantieel bijdroeg, maar later wel (plateaubetalingen?).

Nog een detail: ik zie ze nergens rekening houden met de hoge marge binnen deferred revenues. Dat maakt op de lange duur niet uit, maar in jaren van groei wel.

[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 30 juni 2016 09:37:

Nou letterlijk genomen (kijk anders even in de ava stukken) werd gezegd dat ze aan het nadenken waren over de vorm en inhoud van een investorday en dat ze nog geen beslissing hebben genomen maar wel de noodzaak ervan onderkennen. Dus het is niet beloofd maar lijken er wel mee bezig en bewust van.
Diezelfde opmerking staat ook in het AVA verslag van het jaar daarvoor.
29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 feb 2025 17:35
Koers 4,600
Verschil -0,026 (-0,56%)
Hoog 4,660
Laag 4,570
Volume 189.774
Volume gemiddeld 321.995
Volume gisteren 220.583

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront