@potpourri
MdD informeert, maar veelal zeer discutabel. Zo goed ingevoerd lijkt hij niet. Ook zijn overhaast aangepaste sheetje bij zijn uiterst dubieuze koersdoelverlaging naar 9 euro sprak boekdelen. Zat vol fouten.
Ook bij zijn aannames qua omzetverwachting Automotive zit hij er volledig naast. ING legde dat bij de Volvo-deal feilloos bloot en kwam na een gesprek met de CFO van TomTom met 300% hogere omzetcijfers.
Hieronder een paar recente voorbeelden:
VOORBEELD 1: GEEN VERSTAND VAN DE MARKT; IIG DENKT HIJ MEER TE WETEN DAN DE CEO VAN HERE
quote:
Vici schreef op 27 sep 2016 om 20:01:
NIBC (Martijn den Drijver) herhaalt vandaag zijn koersdoel E10,-
corporate.tomtom.com/analysts.cfm
Van het Here draadje geplukt een toelichting:
TomTom (Buy)
Interesting interview CEO Here
In an article in a German management magazine, Here CEO Adzard Overbeek is making some interesting statements bit.ly/2dbVDNo . The article focuses on Here’s inability to attract new investors, which is a key priority of the 3 shareholders, Daimler, BMW and Audi. CEO Overbeek states that he is flying around the globe to get a deal done but that despite frequent visits to Silicon Valley and China it is difficult to get the right partners while also working on getting the house in order (apparently quite a few senior people have left Here) and develop a new strategy. The writer of the article states that pressure is mounting as the shareholders want a deal done soon. According to an anonymous source in the article, motivation at Here was incredibly low with no projects moving forward because of an internal focus. CEO Overbeek states that he is no longer targeting other car manufacturers, which is caused (according to the writer of the article) by the appointment of supervisory board members of BMW and Audi at Here. The potential in Automotive is huge, according to CEO Overbeek. Here had revenues of EUR 1.2bn in FY15 and an EBIT of around EUR 100m . According to the article CEO Overbeek thinks that the Automotive market alone can increase to a value of EUR 5bn in a 5 to 10 year time frame. What is the read through? The read through is that Here is in quite a bit of trouble. The pressure from shareholders to attract new investors is resulting in management taking its eye of the ball in terms of the operations and ongoing business just at a time when having the right strategy and focus is critical. The market is moving forward incredibly fast so this is positive for TomTom which does have a clear strategy, stable management and the ability to invest in R&D and products. The statements about the size of the market are positive, as they imply the market will increase by a factor 5 (we assume an FY15 global automotive map/traffic value of around EUR 1bn). Whether that is realistic remains to be seen (we are cautious about assumptions of rapidly increasing ASPs) but even the market increases only to EUR 2.5bn and TomTom increases its market share to 30% (currently around 20-25%), annual revenues should be at EUR 750m versus around EUR 140m in FY16.
Een dirty uitleg?
Of heeft MdD geen verstand van de marktontwikkelingen?
Of leeft Den Drijver nog steeds in de oude wereld van de use-case entertainment?
Hij begrijpt dan kennelijk nog steeds niets van de nieuwe use-cases voor ADAS en HAD. Die hebben naast de basislicentie van 50 euro een jaarabonnement (minimaal 20 euro per auto per jaar) op de real-time services.
Wij hebben hier uit de marktcijfers (autoverkopen excl. China en groei take-rates) al lang kunnen uitrekenen dat de omzet Automotive van TomTom in 2020 door de grens van 1 miljard gaat (50% marktaandeel die door Goddijn wordt verwacht).
Nu wordt dat bevestigd door de CEO van Here.
VOORBEELD 2: VOLVO VEEL TE LAAG + GEEN KENNIS VAN NIEUWE ADAS USE-CASE
Een ander voorbeeld waar Den Drijver volledig de plank missloeg is Volvo.
Volvo 2019 is ADAS af-fabriek in alle nieuwe Volvo's (500.000-600.000 per jaar). Dus een take-rate van 100% voor de HD-layer (en mogelijk ook RoadDNA).
Beursblik: opdracht Volvo toont aan dat TomTom marktaandeel wint
Contract met Zweedse autofabrikant bevat hoge marges volgens SNS Securities.
TomTom heeft met het nieuwe contract met Volvo aangetoond dat de Nederlandse kaartenmaker marktaandeel wint ten opzichte van concurrent Here. Dit schreef analist Martijn den Drijver van SNS Securities woensdag in reactie op de gepresenteerde samenwerking tussen TomTom en de Zweedse autofabrikant.
Volgens Den Drijver zal TomTom op het Volvo-contract hoge EBITDA-marges realiseren, omdat het om een complete opdracht gaat voor de levering van kaarten en navigatiediensten. Op termijn zal de omzet uit het contract 22 miljoen tot 25 miljoen euro bedragen, gerekend met een totaal aantal voertuigen van 600.000 wereldwijd.
Met de door Volvo verzamelde gegevens kan TomTom bovendien de eigen kaarten verder verbeteren, aldus de analist.
De eerder aangekondigde toevoeging van 17 nieuwe staten in de Verenigde Staten aan het kaartenbestand bewijst volgens Den Drijver dat TomTom in de ontwikkeling van automotive technologie voorloopt op de concurrentie. Daarmee kan het navigatiebedrijf zijn marktaandeel versterken en de omzet en operationele prestaties verhogen, meende de marktvorser.
SNS Securities hanteert een koopadvies op TomTom met een koersdoel van 12,25 euro. Op een rood Damrak noteerde het aandeel woensdag 3,8 procent hoger op 8,28 euro.
Door: ABM Financial News.
Info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
June 08, 2016 04:02 ET (08:02 GMT)
ING komt met 300% hogere omzetverwachting
ING verwachte sterke orderontvangst TomTom
Gepubliceerd op 22 jun 2016 om 10:34 | Views: 0
ArtikelReacties Gerelateerde instrumenten
ING 10:19
10,45 0,00 (-0,43%)
TomTom 10:18
7,64 0,00 (+0,47%)
AMSTERDAM (AFN) - TomTom zal naar verwachting in de tweede helft van dit jaar een sterke orderontvangst melden. Dat schrijft ING in een rapport over het navigatiebedrijf naar aanleiding van een gesprek met de financieel directeur.
Volgens ING werd gezegd dat TomTom rekent op een goede tweede jaarhelft. Onlangs bracht TomTom het nieuws naar buiten dat het een contract heeft gesloten met Volvo Cars. Die deal zou volgens ING een totale waarde kunnen hebben van minstens 150 tot 200 miljoen euro.
De bank is ook van mening dat de navigatiediensten van TomTom beter zijn dan die van concurrent HERE, die is gekocht door Duitse automakers. TomTom is bezig de banden aan te halen met grote partijen als Toyota, GM, Chrysler en Ford, aldus ING.
Groeimarkt
Verder bieden licentie-overeenkomsten een sterke en belangrijke groeimarkt, met mogelijke nieuwe afnemers als Amazon, Facebook, Alibaba, Baidu en Twitter. TomTom kan daarbij marktaandeel afsnoepen van Google.
ING heeft buy-advies voor TomTom met een top pick status. Het koersdoel is 15,50 euro. Het aandeel noteerde woensdag omstreeks 10.15 uur 0,4 procent hoger op 7,64 euro.