*Justin* schreef op 30 oktober 2016 14:21:
[...]
De opex (dit jaar ongeveer 550 miljoen euro) bestaat uit 4 delen:
R&D, marketing, amortisation, general (sg&a).
Verhoudingsgewijs: 35%, 15%, 15%, 35% van de kosten
- De amortisation 15% wordt vrijwel geheel door Automotive, Licensing en in mindere mate Telematics gedragen. Dat zie je in het plaatje door het grote verschil tussen het ebitda van o.a. Automotive en het ebit. Consumer draagt maar een fractie bij (3 miljoen).
- De R&D (35%) zit ook voor het leeuwendeel in Automotive en Licensing. R&D op autonoom rijden en geautomatiseerd kaartenmaken. Slechts een deeltje zit in Consumer (nieuwe sport producten)
- De marketing (15%). Dit gebeurt binnen Consumer en voor Automotive (die trade shows, zoals Paris) De marketing binnen Consumer gaat steeds meer naar sport en minder naar PND. Dat zal wel zo doorgaan.
- Dan houd je dus alleen de sg&a over (35% van de opex) die deels door Consumer wordt gedragen. Echter ook al een deel door Telematics. (er werken 600 mensen bij Telematics, ook na de acquisities). Stel dat Consumer de helft van de sg&a draagt. Dan is dat 550 miljoen x 35% x 50%. Dat is een bijdrage van minder dan 100 miljoen euro.
Wat betekent dit:
Consumer heeft nu ongeveer een omzet van 500 miljoen. De bruto marge moet op 30% liggen. Dan is de bruto resultaat van Consumer 150. Vervolgens gaat er - zoals hierboven berekend - 50 van af voor marketing en 100 voor de sg&a. Waardoor Consumer op een ebitda van nul uitkomt. (halfjaarcijfers: -1,2)
De consumer divisie moet die bijdrage minimaal blijven leveren, dus minimaal een 150 bruto resultaat. Dit jaar worden er rond de 3,3 miljoen PND's verkocht. En als TT sport dit jaar verdubbelt, net als Q3, rond de 1,2 miljoen sportproducten. Sport groeit sneller dan PND en de marge op sport is ook beter dan PND. Ik zie die 150 daarom niet in gevaar komen.