win some... schreef op 8 februari 2020 14:03:
Mooie bespiegelingen over de vooruitzichten van TT. Op de langere termijn zie ik de positieve scenario's ook als mogelijkheid. Voor nu toch een paar kritische kanttekeningen.
Een FCF van 90 m die tot een marktwaarde van 4,5 miljard zou moeten leiden. Ik citeer even uit het Q4-report 2018: "Free cash flow (FCF) is defined as cash flow before financing activities. 2018 FCF of continuing operations was €90 million." Dit heeft nooit geleid tot een marktwaarde die maar in de buurt komt van 4,5 miljard, dus waarom zou dat nu wel het geval zijn?
Meer in het algemeen is het probleem van TT een afnemende FCF: 2018:90 mio, 2019:66 mio, 2020:
~50 mio. Als TT een FCF had gepresenteerd oplopend van 50, 66, naar 90 mio, was het bedrijf veel beter gewaardeerd op de beurs. Het is te hopen dat TT in de komende jaren wel een toenemende FCF kan
en wil realiseren.
Dan nog over de berekeningen van de FCF:
-De 105 mio waarover wordt gesproken betreft de toename in 'deferred and unbilled revenue'. Voor de berekening van de operationele omzet wordt inderdaad naast de deferred revenue ook de unbilled revenue meegenomen. Voor de berekening van de FCF gaat het alleen om de verandering in deferred revenue.
-De 105 mio gaat alleen over Automotive. Voor de berekening van de FCF moet ook de verandering in deferred revenue van Enterprise (2019: +5,9 mio) en Consumer (2019: -23,7 mio) worden meegenomen.
-De veranderende verhouding van de FCF per BU neem ik niet waar. Voorlopig gaat alle extra cash die bij A/E binnenkomt op aan verhoging van R&D.