To The Spark - de Duitse digitale speciale prijs van Handelsblatt Online
AUTONOOM RIJDEN
Na miljarden verliezen voor Daimler en BMW: hier belooft kaartenservice voor het eerst winst
Het verlieslatende bedrijf Here zou het tekort aan autonoom rijden van de Duitse autofabrikant moeten inhalen. Nu komt het keerpunt - met een aanpak die Tesla-baas Musk minacht.
De auteur is een redacteur in de bedrijfssectie. Franz Hubik
Crises in München hebben vaak een reinigende werking. De auto-industrie is daar een goed voorbeeld van. Daimler, BMW en Volkswagen waren jarenlang opgetogen over hun transformatie tot mobiliteitsdienstverleners. Nu is er geen sprake meer van deze strategie in het hoofdkantoor. “Focus op de core business” is het nieuwe mantra in een industrie die met de coronapandemie en het verlaten van de verbrandingstechnologie voor twee gigantische taken staat.
Vroegere hoopvolle ontwikkelingen zoals autodelen en parkeerapps worden in deze nieuwe situatie als remblokjes gezien. Als je kunt, gooi je ballast weg. Met name onrendabele perifere bedrijven staan ??onder de loep. Dit geldt ook voor Here Technologies. Een consortium van vijf Duitse autobedrijven heeft de meerderheid in de kaartenservice. Daimler, BMW, Audi, Bosch en Continental willen met Here eigenlijk maatstaven zetten in autonoom rijden en daarmee opkomen tegen Google en Tesla.
Het probleem: sinds de overname van 2,6 miljard euro eind 2015 heeft de voormalige Nokia-dochter haar Duitse aandeelhouders voortdurend verlies geleden. Het gecumuleerde verlies over vier jaar bedraagt ??ruim 1,1 miljard euro. De verkoop stagneert. Door de corona moesten de eigenaren van het technologiebedrijf zelfs een lening verstrekken van maximaal 150 miljoen euro. Dus wordt hier een graf van een miljard dollar voor de binnenlandse autoreuzen?
Helemaal niet, zegt Edzard Overbeek. In plaats daarvan kondigt de Here-baas in een gesprek met het Handelsblatt de op handen zijnde omslag in de inkomsten aan. “We zijn heel dicht bij het maken van duurzame winsten”, stelt Overbeek. “Onze platformactiviteiten winnen enorm aan kracht. Afhankelijk van de Covid-situatie zijn we duurzaam winstgevend in 2021 of 2022. "
Dit moet lukken door Here minder afhankelijk te maken van de auto-industrie. Het bedrijf heeft altijd zijn geld verdiend met geografische data, die voornamelijk worden gebruikt in autonavigatiesystemen. Tot op heden hebben acht op de tien auto's op Europese of Amerikaanse wegen Here-technologie aan boord.
Het zou zo moeten blijven. Maar Overbeek werkt parallel aan het creëren van honderden andere use-cases rond locatiegebaseerde data. "Dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie en computervisie kunnen we nu niet alleen straten en hun omgeving digitaal meten, maar ook het interieur van luchthavens, supermarkten, ziekenhuizen, kantoorgebouwen, fabrieken en magazijnen", legt de 53-jarige uit. Nederlander. Zijn groep kan nu hele steden in 3D-kaarten visualiseren.
Hier ontvangt u de gegevens van steden, auto's, smartphones of transportautoriteiten. De groep heeft meer dan 100.000 contracten ondertekend met openbare instellingen en privébedrijven. Het overkoepelende doel is duidelijk: “We creëren een digitaal beeld van de fysieke wereld”, zegt Overbeek.
Wegen, planten, gebouwen en watermassa's worden in realtime in kaart gebracht, evenals voertuigen, mensen en goederen. Dankzij de millimeter nauwkeurige meting van de hele wereldbol moeten robots probleemloos de schappen van supermarkten kunnen vullen, bezorgen drones elke dag pakjes bij onze voordeuren en rijden autonome auto's passagiers zonder ongelukken door onze steden. En hier verdient volgens het plan geld met elke beweging.
Hoewel veel dingen nog steeds erg visionair klinken, heeft de herschikking van het bedrijf, weg van de pure kaartlicentiegever, al een effect. Sinds het begin van het jaar biedt Here voor het eerst geodata aan klanten uit alle branches aan via een open softwareplatform.
Na jaren van investeren moet de visionaire cloudprofessional langzaam presteren. “De vraag is enorm. We hebben al ruim 70 contracten afgesloten met bedrijven die ons platform actief gebruiken ”, legt Overbeek uit. “Bovendien overwegen momenteel meer dan 180 bedrijven om toegang tot onze marktplaats te kopen