Metamorfose van N264 bij Uden compleet met opening kruispunt Velmolenweg
Met de opening van het nieuwe kruispunt aan de Velmolenweg is de metamorfose van de N264 bij Uden compleet. Na ruim een jaar werk door BAM zijn drie rotondes vervangen door kruispunten met slimme verkeerslichten. Dat verbetert de doorstroming én de veiligheid nu en in de toekomst.
De N264 is een belangrijke provinciale weg tussen de A50 en de kern van Odiliapeel. Met het oog op de groei van het aantal inwoners en bedrijven in de regio, zouden de oude rotondes onvoldoende in staat zijn om al het verkeer in de toekomst af te wikkelen. Daarom is gekozen voor gelijkvloerse kruisingen met extra veel opstelvakken en slimme verkeerslichten die met elkaar communiceren. Nu de werkzaamheden zijn afgerond, worden die slimme verkeerslichten – of i-VRI’s – voor het eerst aan elkaar gekoppeld.
Vorig jaar al werden de rotondes aan de Wilhelminastraat en de Karrevracht omgebouwd. Nu is dus ook de nieuwe kruising bij de Velmolenweg opengesteld voor alle verkeer. Om de leefbaarheid voor de omgeving te vergroten, is op de wegdelen tussen de nieuwe kruispunten in gekozen voor asfalt dat het verkeersgeluid vermindert.
Slim omleiden
‘Niemand staat graag vast in het verkeer’, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). ‘Daarom is het heel fijn dat we de verbeterde N264 officieel kunnen openen. De aanpassingen zorgen voor een betere verdeling op de kruisingen, zodat ook het verkeer van en naar Uden makkelijker de weg op kan. Door het verkeer tijdens de werkzaamheden op een slimme manier om te leiden, het werk uit te smeren over twee periodes en te kiezen voor elektrisch materieel, kon deze operatie ondanks de stikstofmaatregelen tóch worden uitgevoerd. Als we ons in Brabant inspannen, lukt er heel veel. Dat laat dit project wel zien.’
Wethouder Harold van den Broek (mobiliteit) van de gemeente Maashorst vult aan: ‘Er is hard gewerkt en we zijn blij met het resultaat: een modern verkeersnetwerk in Uden. De nieuwe kruispunten met slimme verkeerslichten zorgen voor een betere doorstroom van auto’s, vrachtwagens én fietsers. Dit verbetert de bereikbaarheid, de veiligheid en vermindert het verkeersgeluid, wat belangrijk is voor een leefbaar Maashorst. Een goed bereikbaar centrum en industrieterrein is ook positief voor onze lokale economie. Er zijn mooie stappen gezet met deze mobiliteitsimpuls!’
Goede samenwerking
‘Het vernieuwen en verbeteren van de N264 is een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant, de gemeente Maashorst, BAM en onze ketenpartners’, zegt Eric van Avendonk, directeur Wegen Zuid bij BAM. ‘Mede door de stikstofmaatregelen was het best uitdagend. Dankzij onze aanpak met onder meer de inzet van elektrisch materieel konden we onder de stikstofnorm blijven. Met onze asfaltmengsels die we op lagere temperatuur produceren en ons GROENR beton konden we het werk op een duurzame manier uitvoeren. Zo bouwen we samen aan een duurzame toekomst.’
Na de opening wordt in de directe omgeving van de N264 nog extra groen worden aangeplant. Daarna zijn de werkzaamheden op dit deel van de N264 helemaal afgerond.
Definitieve gunning werkzaamheden aan slimme meters
(Persbericht Alliander:) De definitieve gunning door netwerkbedrijf Alliander van het plaatsen en vervangen van elektra- en gasmeters bij 1,5 miljoen adressen in het verzorgingsgebied van netbeheerder Liander, exclusief de Waddeneilanden, is toegekend. BAM Energie & Water B.V. en Heijmans Infra B.V. gaan hiermee aan de slag in Noord-Holland en Zuid-Holland. Heijmans neemt samen met Energiewacht B.V. de werkzaamheden aan de slimme meters in Gelderland, Flevoland en Friesland voor hun rekening. De aanbesteding heeft een totale waarde van € 275 miljoen en is voor een periode van acht jaar.
Er hangen inmiddels ruim vijf miljoen slimme meters in het werkgebied van Liander. Deze meter registreert dagelijks hoeveel stroom en gas wordt verbruikt en stuurt de meterstanden, als een klant dat wil, door naar de energieleverancier. Voor het versturen van de meetgegevens wordt nu onder andere nog gebruikgemaakt van de communicatietechnologie GPRS. Maar dit systeem wordt uitgefaseerd door de telecomprovider. Daarom moeten nieuwe meters worden geplaatst. Op termijn moeten ook CDMA-meters, die werken met een andere technologie, worden vervangen.
De nieuwe slimme meters die worden geplaatst maken gebruik van een toekomstbestendig netwerk en zorgen ervoor dat de meterstanden automatisch uitgelezen kunnen blijven worden. De meter biedt de mogelijkheid om het energieverbruik te blijven monitoren en ondersteunt moderne energiecontracten. Daarnaast zijn er nog steeds oude analoge meters in het netwerk aanwezig die moeten worden vervangen. De geselecteerde partijen gaan ook aan de slag met vervangingen op verzoek van klanten of door storingen.
De contracten met de huidige aannemers lopen af. Er is daarom besloten om het werk opnieuw aan te besteden via een openbare aanbesteding. Klantgemak was één van de leidende criteria voor de aanbesteding. Van het maken van de afspraak tot de uiteindelijke wissel: het moet voor klanten zo gemakkelijk mogelijk zijn. Daarnaast zijn ook de kosten meegenomen in de selectie.
De geselecteerde aannemers gaan vanaf juli 2025 aan de slag in de vijf provincies.