DeZwarteRidder schreef op 17 augustus 2018 00:34:
Boskalis aast op vervoer SBM Offshore
Door Yteke de Jong
Gisteren, 19:51 in FINANCIEEL
Het wil nog niet zomeren met de strategie van Boskalis om in te zetten op de offshore-energy. Een monsterafschrijving van €397 miljoen op de verlieslatende Dockwise-vloot moet soelaas en ruimte bieden voor hogere marges.
„We hakken de staart van onze zogeheten S-curve af, omdat we ons richten op de kop, waar de projecten zitten met een hogere marge”, zegt bestuursvoorzitter Peter Berdowski naar aanleiding van de halfjaarcijfers. Hij wil niet spreken van een kat in zak met Dockwise, hoewel er nu ruim €1 miljard is afgeschreven op een aankoop van €1,3 miljard.
Boskalis vocht destijds hard om het bedrijf uit Breda binnen te halen. „We hebben in totaal €1,3 miljard aan cash verdiend. Er zaten schepen in, die al ouder waren, maar de concurrentie is de laatste maanden toegenomen. Als je verlies draait, moet je een beslissing nemen.” Het resultaat van deze divisie viel ten opzichte van de eerste helft van 2017 terug van €36 miljoen positief naar een verlies van €7 miljoen.
Berdowski heeft geprobeerd om in samenwerking met onder meer Chinese en Koreaanse concurrenten te komen tot een sanering. Dat is niet gelukt. „De elf schepen gaan naar de sloop, want we gaan onze concurrenten niet helpen. En hoe je het wendt of keert: als je zo’n vloot hebt, moet er ook aandacht naar toe. Die kunnen we nu anders inzetten.”
Dat Dockwise-baas Bram Gräber onlangs is vertrokken hangt daar voor een deel mee samen. „Gräber zijn kracht ligt op het vlak van de activiteiten waar we afscheid van nemen. We gaan meer richting grotere complexere projecten met Dockwise. Daarvoor hebben we Bart Heijermans aangetrokken”, zegt topman, wiens contract tot eind volgend jaar loopt.
Toekomst
Berdowski wil zich niet uitlaten over zijn toekomst bij Boskalis, ook niet of hij zelf zin heeft om er nog eens een periode aan vast te knopen. „Dat bespreek ik met de raad van commissarissen.” Het totale verlies kwam over het eerste halfjaar uit op €364 miljoen.
De topman verwacht dat de resultaten richting 2020 verder aan zullen trekken, onder meer door een stijgende olieprijs. „We zijn in verkennende gespreken met SBM Offshore voor het vervoer van drie FPSO’s, drijvende olieboorinstallaties. Dat is de kant die we op willen. We hebben nu net een FPSO voor Petrobras van Korea naar Brazilië vervoerd, dus de markt ziet nu ook dat dit kan. Mogelijk investeren we in een tweede Vanguard, mochten we die opdrachten binnenhalen.”
De markt reageerde donderdag aanvankelijk geschrokken op de cijfers van de maritiem dienstverlener. Berdowski ligt er niet meteen wakker van. „Wij hebben een paar grote aandeelhouders die voor de lange termijnn participeren, dat geeft rust. Dat maakt ons ook amper vatbaar voor activisten”, zegt de topman, die sinds kort op verzoek van investeerders ook een aandelenpakket heeft. In hoeverre geeft dit druk om de koers omhoog te krijgen?
„Daar laat ik me niet door leiden. Ik geloof in het bedrijfsmodel van Boskalis. We zitten nu op de bodem en zie zelf een behoorlijk potentieel naar boven. Als we geen domme dingen doen, dan zakken we niet door het ijs.”