Seeking Alpha
XPeng: maak kennis met de Chinese concurrent van Tesla
18 februari 2021 15:18 ET XPeng Inc. (XPEV) BABA, BABAF, BYDDF ... 29 reacties12 sympathieën
Overzicht
XPeng is een van de grootste fabrikanten van elektrische voertuigen in China die het potentieel heeft om op korte termijn aanzienlijke aandeelhouderswaarde te creëren.
XPeng heeft, samen met andere EV-fabrikanten, een sterke stijging van het aantal leveringen meegemaakt en als gevolg daarvan is de kans groot dat ze tegen hoge premies blijven handelen.
We hebben begin maart besloten XPeng-aandelen boven de winst te kopen en zijn van plan onze positie in het bedrijf te behouden zolang het algemene momentum in de sector aanhoudt.
Op zoek naar een helpende hand in de markt? Leden van Best Short Ideas krijgen exclusieve ideeën en begeleiding om door elk klimaat te navigeren. Begin vandaag "
XPeng ( XPEV ) is een van de grootste fabrikanten van elektrische voertuigen in China die het potentieel heeft om op korte termijn aanzienlijke aandeelhouderswaarde te creëren. Ondanks dat ze aanzienlijk overgewaardeerd zijn door traditionele waarderingsstatistieken, hebben XPeng samen met andere EV-fabrikanten de afgelopen kwartalen een sterke stijging van de leveringen meegemaakt en als gevolg daarvan is de kans groot dat ze in de nabije toekomst tegen hoge premies zullen blijven handelen. Om die reden hebben we begin maart besloten XPeng-aandelen boven de winst te kopen en zijn we van plan onze positie in het bedrijf te behouden zolang het algemene momentum van de sector aanhoudt.
Voorbereiden op een volledig elektrische toekomst
XPeng is een in China gevestigde EV-fabrikant met het hoofdkantoor in Guangzhou. Het bedrijf werd opgericht in 2014, heeft momenteel ~ 3700 werknemers en ging in de tweede helft van 2020 naar de beurs . Met steun van Alibaba ( BABA ) en andere grote banken in China, XPeng samen met zijn concurrenten NIO ( NIO ), BYD ( OTCPK: BYDDF ) ( OTCPK: BYDDY ) en Li Auto ( LI ) zijn enkele van de populairste namen in de sector van elektrische voertuigen in de regio. Als gevolg hiervan is het aandeel eind 2020 aanzienlijk gestegen en presteert het momenteel beter dan de S&P 500 Index op een 1-jaarsgrafiek.
Grafiek: Alpha zoeken
De eerste auto van XPeng is een SUV genaamd G3, waarvan de productie begon in 2018. De auto in zijn basispakket zou ongeveer 300 kilometer kunnen rijden op één acculading, terwijl een hoger pakket een grotere accucapaciteit heeft en meer dan 400 kilometer kan rijden op een enkele lading. De prijs van G3 varieert per pakket en in China begint de prijs bij ~ $ 21.000 en loopt helemaal op tot ~ $ 29.000. Tweede auto XPeng's is een sedan genaamd P7 dat vorig jaar werd uitgebracht en dat is een directe concurrent van Tesla's ( TSLA prijs) Model 3. P7 in China varieert van ~ $ 33000 naar ~ $ 50000, en in januari, de auto kreeg een belangrijke over- de luchtupgrade met nieuwe functies zoals autonome rijhulp en een bijgewerkt besturingssysteem.
Begin maart zal XPeng zijn Q4- en FY20-winstresultaten publiceren, dus voorlopig moeten we diep in de Q3- resultaten van het bedrijf duiken om erachter te komen wat er met het bedrijf aan de hand is. In het derde kwartaal verhoogde XPeng zijn inkomsten aanzienlijk met 342,5% Y / Y tot $ 293,1 miljoen. De inkomsten uit de verkoop van voertuigen bedroegen $ 279,6 miljoen, terwijl de inkomsten uit services $ 13,6 miljoen bedroegen. Tegelijkertijd bedroeg de niet-GAAP WPA van het bedrijf - $ 0,32, terwijl het nettoverlies $ 169,2 miljoen bedroeg. Ondanks het verlies verhoogde XPeng het aantal van zijn supercharging stations tot 135 en slaagde erin zijn leveringen tijdens de periode met 265,8% Y / Y te verhogen tot 8.578 eenheden.
Bovendien, een van de grootste voordelen van XPeng is dat het niet een overleveraged balans heeft, omdat aan het eind van Q3 hij had $ 2,65 miljard in cash reserves en slechts $ 347 miljoen in de totale schuld. Ook zijn de financiële resultaten van het bedrijf de afgelopen kwartalen verbeterd en aan het einde van het derde kwartaal bedroeg de brutomarge 4,6% tegenover -2,7% een jaar geleden, terwijl de voertuigmarge 3,2% bedroeg, tegen -10,8% een jaar geleden. Dankzij een dergelijke verbetering hebben de straatanalisten hun kijk op het bedrijf verbeterd en is het huidige consensusdoelstelling $ 57,95, boven de huidige marktprijs.
Desalniettemin is het grootste nadeel van XPeng dat het naar verwachting minder dan $ 1 miljard aan inkomsten zal genereren in 2020 en ongeveer $ 2 miljard aan inkomsten in 2021, maar de aandelen worden verhandeld tegen een marktkapitalisatie van ~ $ 35 miljard. Omdat het moeilijk is om de huidige waardering te rechtvaardigen, is het veilig om te zeggen dat we midden in een EV-bubbel zitten, aangezien andere EV-fabrikanten ook aanzienlijk overgewaardeerd zijn en meer waard zijn dan traditionele autogiganten die elk jaar miljoenen auto's produceren. Als gevolg hiervan, als XPeng op een bepaald moment een daling van de leveringen ervaart, bestaat het risico dat de straat het vertrouwen verliest in zijn vermogen om groei te stimuleren en als gevolg daarvan zal zijn voorraad tuimelen. Het goede ding is dat dat nog niet is gebeurd en dat er in dit stadium geen reden is om je er zorgen over te maken.
De realiteit is dat XPeng zich in de groeifase bevindt, dus het maakt de markt niet echt uit dat het bedrijf niet snel winstgevend zal zijn of dat het handelt tegen een aanzienlijke premie. Zolang XPeng zijn leveringen en capaciteit blijft vergroten, heeft het alle kansen om te waarderen op dezelfde manier die Tesla de afgelopen jaren heeft gewaardeerd. Momenteel is het doel van XPeng om verder uit te breiden en het is van plan om in de komende twee jaar twee extra elektrische voertuigen op de markt te brengen. Bovendien is het van plan om zijn tweede fabriek in Guangzhou eind 2022 af te bouwen, wat het zal helpen om zijn jaarlijkse capaciteit te verhogen van 100.000 auto's tot ~ 250.000. Omdat de vraag naar EV's alleen maar zal toenemen, Zal het groeiverhaal van XPeng doorgaan en het is onwaarschijnlijk dat het momentum binnenkort zal verdwijnen.
Het nadeel van XPeng is dat in FY20 is afgeleverd 27.041 auto's, terwijl de concurrenten NIO en Li Auto geleverde 43.728 en 32.624 auto's, respectievelijk. We mogen echter niet vergeten dat de P7, het vlaggenschip van XPeng, pas in de zomer van 2020 in productie ging en dat het bedrijf pas laat in het jaar te maken kreeg met leveringen. In het vierde kwartaal stegen de leveringen met 303% Y / Y tot 12.964 eenheden, terwijl alleen al in december de leveringen met 326% Y / Y toenamen. Bovendien, gezien het feit dat XPeng alleen al in januari 6.015 auto's heeft afgeleverd , wat een stijging van 470% Y / Y vertegenwoordigt, is er alle reden om aan te nemen dat het bedrijf zijn concurrenten in 2021 zal inhalen, en dankzij zijn strategische marktpositionering heeft alle kansen om dit jaar meer auto's af te leveren dan de rest.
Gezien het feit dat de volledige winstresultaten voor Q4 en FY20 begin maart zullen worden bekendgemaakt, is er alle reden om aan te nemen dat het EV-momentum niet zal verdwijnen en XPeng op korte termijn zal kunnen waarderen ondanks de overwaardering dankzij de groei van zijn leveringen. Daarom hebben we, ondanks alle risico's, besloten om de aandelen van het bedrijf te kopen en van plan te zijn deze een tijdje aan te houden, aangezien het short gaan van een EV-naam in dit stadium te riskant is vanwege de groei van de investeringen in de sector van elektrische voertuigen.