Waarom ik denk dat ook op middellange termijn tekorten moeten ontstaan aan supertankers
op de korte termijn is de prijs nog aan de hoge kant, is ook mijn mening. Wel is het op lange termijn een relatief veilige belegging in tankers. ik denk dat 60% de bestaande tankers en de bestelde wel actief blijt tot in 2032..en dat die de gehalveerde markt markt dan aankunnen, behalve dan in piekperjavascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new WebForm_PostBackOptions("ctl00$ctl00$Content$ContentLeft$PostForm$btnSubmit", "", true, "", "", false, true))iodes. inien niet bestelde nieuwbouw vanaf 2025 met mondjesmaar de markt 'binnenvaart' is de reele behoefte erg beperkt: stel dat dan nog 500 vlcc in dienst zijn, en elk jaar 25 gescrapt worden...dan komt dat zowat overeen met de dalende behoefte aan olietransport...
Het lijkt me dan ook logisch dat nieuwbouw alleen interessant is ivoor zover ze equa energiekosten extra zuining zijn. de lange termijn kan geanticipeerd worden. Dat betekent nieuwbouw beperken...
Wellicht zullen de huidige nieuwbouworders laat geleverd worden, een erst wat 'clean' varen ook...en dat beteknt wellicht eeb minimale vloot, nauwelijks toereikend ...en vanaf 2023 een zeer beperkte vloot nauwelijks economisch vervangbaar...t op de lange termijn dreigt een overschot, en wellicht zal men vaker met kleinere vrachten varen...(suezmax zal vaker voldoen)..
Dit zal de schaarste spreiden in de tijd... rendabele nieuwbouw zal, gezien de lange termijn vooruitzichten zeer snel terugverdiend moeten worden...en dat zal dan aan afschrijving en intres wellicht > 60000 $per dag zijn...(50000 aan afschrijving en intrest)... en de oudere boten zijn dan bijna evenveel waard per dag...maar er zit veel minder kapitaal in....en de toekomstige tarievenr zijn van minder belang...