10 September 2022
Het aandeel Exmar zat in ons rapport met verdubbelaars dat we eind mei online zetten. De fantasie in Exmar, koers toen rond €4,70, bestond eruit dat dit geplaagde bedrijf maar liefst twee grote hervergassingsschepen had laten bouwen die afgelopen jaren werkeloos aan de kade lagen.
Schepen of eigenlijk, drijvende platformen die niet verhuurd zijn, kosten een hoop geld aan onderhoud en bezetting. Maar met de gasproblematiek in Europa gloorde er licht aan het einde van de tunnel.
Het ene schip, de FSRU genaamd, werd voor een periode van 5 jaar verhuurd aan Gasunie en wordt eind deze maand in de Eemshaven (Gr) in gebruik genomen. Gasunie heeft nog een schip gehuurd en heeft dan twee grote platformen liggen om van vloeibaar gas weer gas te maken en het vervolgens in het pijpleidingensysteem Europa in te sturen.
Daarnaast was er de kwestie rond de Tango. Dit nog grotere platform zou ook verhuurd gaan worden maar het bedrijf hulde zich telkens in nevelen en een contract bleef uit. Tot opeens de aap uit de mouw kwam: de Tango werd verkocht in plaats van verhuurd!
Dat levert Exmar een bedrag op tussen de $572 en 694 miljoen, afhankelijk van de prestaties. Uitgaande van een bedrag van $635 miljoen maakt dit dat de grote schuld van Exmar in één klap verdwenen is en omgezet is in een nettokaspositie van $200 miljoen.
Daarnaast wordt ook een derde werkeloos schip, de FSU, aan ENI, de Italiaanse oliemaatschappij verhuurd voor een periode van tien jaar.
Grote turnaround
Je kunt dus spreken van een totale Turnaround bij dit bedrijf, dat bekend stond als een brekebeentje met hoge schulden die op het verkeerde moment grote investeringen deed.
De cijfers zoals het er nu uit gaat zien:
De rest van de vloot wordt volgens analisten geschat op een waarde van $676 miljoen. Er is nu een kaspositie van $200 miljoen wat de totale waarde van de onderneming brengt op $876 miljoen. Dat gedeeld door 57 mln aandelen geeft een waarde van €15,36 per aandeel.
Uiteraard mag je dan een kleine afslag rekenen voor onvoorziene gebeurtenissen maar dat het aandeel verder richting €10-11 mag stijgen is duidelijk. De vraag is nu wat Exmar gaat doen met het geld.
Inmiddels is bekend geworden dat er geinvesteerd gaat worden in twee nieuwe LPG-schepen die besteld zijn in Zuid-Korea. Dat gebeurt via de joint venture die Exmar met Seapeak heeft opstaan. Seapeak is één van de grootste vervoerders van gas met 74 schepen wereldwijd.
Vroeger heette dit bedrijf Teekay maar het werd eerder dit jaar overgenomen door private equity huis Stonepeak. Deze twee nieuwe schepen worden eind 2024/begin 2025 afgeleverd. Daarnaast is er een optie op nog twee schepen genomen die dan eventueel later in 2025 worden afgeleverd.
Vrijdag nabeurs kwam Exmar met de halfjaarcijfers. Hieruit bleek dat Exmar met het geld dure leningen heeft afgelost, veel minder rentelasten dus heeft en de komende tijd ook nog eens een stijgende ebitda kan laten zien omdat schepen weer aan het werk zijn.
Tot slot: Gasunie maakte deze week bekend dat zij twee hervergassingsplatformen aan het werk zet in de Eemshaven. De eerste is zojuist aangekomen en later deze maand zal de FSRU van Exmar, die de Eemshaven Antwerpen genaamd zal worden, in gebruik genomen.