Tijd artikel
Colruyt beleeft moeilijke tijden en verlaagt zijn dividend. Maar de prestaties van vorig boekjaar waren beter dan verwacht en de winst zal dit jaar groeien.
Het vertrek van topman Jef Colruyt was niet het enige nieuws dat Colruyt
dinsdag nabeurs aankondigde. De supermarktgroep wil voor het in maart afgeronde boekjaar een dividend uitkeren van 0,80 euro bruto. Dat is minder dan de 1,10 euro van een jaar eerder. Toen lag het dividend ook al lager dan de 1,47 euro van het jaar ervoor.
700 miljoen euro
EENMALIGE WINST
De winst van het huidige boekjaar zal extra groeien dankzij de verkoop van de windmolengroep Parkwind, die eenmalig naar schatting 600 tot 700 miljoen euro winst oplevert.
De daling van het dividend kan verrassen, want Colruyt zegt dat het huidige boekjaar beter zal zijn dan het vorige jaar. 'We verwachten dat het bedrijfs- en het nettoresultaat in het boekjaar 2023-24 in belangrijke mate zullen stijgen', klinkt het. In het beste geval met 20 procent, zegt financieel directeur Stefaan Vandamme (zie inzet)/ Bovendien geeft de keten aan dat haar marktaandeel in de voorbije maanden gegroeid is.
Bij die prognose laat Colruyt twee dingen buiten beschouwing: de zopas verkochte tankstations van DATS24 en eenmalige effecten. Dat zijn er wel wat. De winst van het huidige boekjaar zal extra groeien dankzij de verkoop van de windmolengroep Parkwind, die eenmalig naar schatting 600 tot 700 miljoen euro winst oplevert. Ook de verkoop van DATS24 en de verkoop van 75 procent van de aandelen van de speelgoedketen Dreamland zullen 'een beperkt' eenmalig positief effect hebben op de winst. Bij Dreamland voert Colruyt wel nog een ontslagronde door die geld zal kosten.
Toch is het niet verrassend dat ondanks de betere vooruitzichten het dividend krimpt. Colruyt verlaagt zijn dividend altijd als de winst van het afgesloten boekjaar daalt. Dat was vorig jaar vanwege de inflatie duidelijk het geval (zie tabel).
Toch deed het bedrijf het beter dan analisten hadden verwacht. Zowel de omzet als de bedrijfswinst valt hoger uit. Alleen de nettowinst valt iets lager uit.
Colruyt kon voor het hele boekjaar 2,6 procent van zijn 10,8 miljard euro omzet als bedrijfswinst in de boeken schrijven. Dat is een pak slechter dan de 3,7 procent van een jaar eerder, maar meer dan de 2,3 procent marge in de eerste jaarhelft. Colruyt schatte in december nog dat het tweede deel van het boekjaar even moeilijk zou worden als het eerste.
Een maand geleden kondigde Colruyt al aan dat het uiteindelijk niet zo erg was als gevreesd. Het marktaandeel steeg voor het volledige boekjaar van 30,8 procent tot 31 procent. De keten profiteerde van de stakingen bij concurrent Delhaize. Daarnaast slaagde Colruyt erin te besparen en namen de energiekosten minder snel toe dan gevreesd. Beleggers stuurden het aandeel sindsdien 24 procent hoger.
31%
MARKTAANDEEL
Het marktaandeel van Colruyt Group steeg vorig boekjaar van 30,8 procent tot 31 procent. Het steeg in het lopende boekjaar verder.
Colruyt zag af door de inflatie. Het krijgt hogere facturen van zijn fabrikanten, energieleveranciers en ook de personeelskosten stijgen door de automatische loonindexering. De netto operationele kosten stegen van 20 naar 20,8 procent van de omzet.
Het bedrijf kan zijn prijzen niet in hetzelfde tempo verhogen vanwege de concurrentie, met alle gevolgen van dien voor de winst. Daarnaast hielden de consumenten de vinger op de knip, zeker in het begin van het boekjaar. Dat komt omdat ze bezorgd waren over de torenhoge energieprijzen.
Dalende volumes
Uit het jaarrapport blijkt dat het in geen geval een gemakkelijk boekjaar was. De hele Belgische supermarktsector kampt met dalende volumes, klinkt het. Dat de omzet van Colruyt Group met 7,7 procent steeg, is dus bijna volledig te danken aan prijsverhogingen. Daarnaast dikte hij aan doordat Colruyt de onlineapotheek Newpharma nu volledig in handen heeft en ook de industriële bakkerij Roelandt kocht.
Colruyt is niet de enige keten die afziet. Makro ging begin dit jaar failliet. Lidl maakt verlies en ook Carrefour boekte vorig jaar rode cijfers. Delhaize wil dan weer zijn 128 eigen winkels verkopen aan zelfstandigen, die ze goedkoper kunnen uitbaten.
3 vragen aan Stefaan Vandamme (financieel directeur)
Waarom zal jullie winst in het lopende boekjaar stijgen?
'We rekenen in het beste geval op een nettowinstgroei van 20 procent. De voedingsinflatie bleef in de voorbije maanden hoog. Dat blijft allicht nog een tijdje zo, maar dan zal het tempo normaliseren. We verwachten dat we gedreven door de inflatie onze omzet met 4 tot 5 procent zullen kunnen verhogen. Maar we blijven besparen. Ook de energieprijzen zijn gedaald. Alles samen leidt dat tot hogere winstverwachtingen.'
Uw marktaandeel stijgt, maar komt dat niet vooral door de staking bij Delhaize?
'Ons marktaandeel stijgt al sinds eind 2022. Tijdens de stakingen bij Delhaize in maart en april zal er allicht een effect geweest zijn. Maar ook nadien bleef ons marktaandeel stijgen.'
Waarom kampt de hele sector met volumedalingen? Mensen blijven toch ook in financieel onzekere tijden eten?
'Er zijn meer en meer kanalen waar mensen terechtkunnen voor producten die je vroeger vooral in de supermarkt vond. Niet-voedingsproducten zijn bijvoorbeeld ook te koop bij Bol.com. Dat voelen de supermarkten. Bovendien is er nog altijd een corona-effect. Mensen kochten tijdens de lockdowns veel meer in de supermarkt. Dat corrigeert nu. Al liggen de volumes nog altijd hoger dan voor corona. Colruyt Group heeft minder last van volumedalingen dan sectorgenoten. Dat valt af te leiden uit ons stijgende marktaandeel.'