Denk maar niet dat euronav met die verkoop minder intressant geworden is...
Er staan in de vloot eigendom, niet 1 maar 2 nieuwe VLCC: 2de is wellicht een optie.
FSO en OCEANIA worden niet meer vermeld in 'vloot' : het zijn geen beschikbare eenheden van de vloot, maar het eigendom blijft
naast de 24verkochte VLCC en de 2 nieuwbouw zijn er nog 17 vlcc die gemiddeld 70 miljoen waard zijn. (gebaseerd op leeftijd/prijs, maar in feite is daar 40% scrapwaarde, die in feite relatief risicoloos en inflatievast is...). Er wordt ook 4% van nieuwwaarde op afgeschreven, maar de waardevermindering is eerder 2%. Vermoedelijk worden die over een 4-tal jaren van de hand gedaan voor 50milj+..
van de 17 vlcc ijn er nog 2 tijdelijk geen eigendom: waarschijnlijk is er, zoals ook op de boot die gebruikt werd voor de Fafer een optie, waardoor die goedkoop eigendom kan worden.
FSO en ULCC erbij, is dat ook wel 1,8 miljard waard en de suezmax 20 in eigendom, 4 in aanbouw en 2 gehuurd schat ik op 1,4 miljard, rekening houdend met aanbetalingen nieuwbouw en actuele meerwaarde en voor de vloot zelfde referenties als voor de vlcc. De vloot is 40% kleiner geworden maar er komen dus wel boten in plaats...en/of cash + dividenden. Met 6 boten nog in aanbouw wordt het wel weer een redelijk jonge vloot. Het beurskapitaal 202 milj aandelen is dus 3,4 miljard (zonder eigen aandelen) en ik denk dat van de cash zowat 1 miljard wordt uitbetaald, grotendeels als kapitaalvermindering, zonder RV. Bovendien nog 800 miljoen voor de winst 2024...? (aan huidige suezmaxtarieven mogelijk).
Indien die dividenden effectief worden betaald, blijft nog altijd 600 milj extra cash na betaling van leningen op verkochte vloot. De afschrijvingen betalen verder de nieuwbouw, samen met wat nieuwe leningen.
De vloot blijft dus wel 3,2 milj voor klassieke tankers(net 2.6 milj), ammonia-vloot komt er gewoon bij...zowat gratis dus na die dividenden.
Een hogere waardering voor de tech-vloot zou ik maar normaal vinden. En wie weet, misschien een hoger bod op euronav en dan kan CMB nog veel sneller het waterstofnet uitbouwen...
Wil je de 'waarde' van de boten kennen, die vindt je bv op fearnleys weekly (fearnpulse), maar de VLCC app leert ook wat breakeven prijs is en de 10% opbrengts marge. Voor de suezmax is de investering dus 30% lager, ook breakeven veel lager en terug te vinden in kwartaalverslagen...m..a.w relatief meer winst op kapitaal: de spotpriijs voor een suezmax vergelijkbaar met VLCC!