Bpost verhoogt tijdelijk en voor het eerst haar tarieven om een pakket te verzenden tussen Black Friday en Kerstdag. Hoeveel bedraagt de toeslag? En is het goedkoper om een pakje in een van de afhaalpunten te laten bezorgen in plaats van thuis?
De eindejaarsperiode staat voor de deur en dat betekent drukke dagen voor Bpost en zijn medewerkers. In deze periode stijgt het volume aan briefwisseling en pakketten aanzienlijk. Bpost verwerkt dagelijks gemiddeld 549.000 pakketten, met pieken die kunnen oplopen tot maar liefst 750.000 per dag tijdens de drukste momenten. Om de bijkomende operationele kosten tijdens deze intensieve periode op te vangen, voert Bpost vanaf 24 november een toeslag in van 1 euro per verzonden pakket tot en met 25 december.
Bpost rekent al jaren een hogere kostprijs aan in deze periode voor zijn professionele klanten. Nu breidt Bpost tijdelijke tariefverhogingen ook uit naar jou en mij, hun particuliere klanten
Een pakket versturen als particulier kan je online al regelen vanaf 5 euro. Bij dit tarief maak je het verzendetiket zelf aan en laat je het pakker bezorgen in één van de 3000 afhaalpunten. Om het naar een specifiek adres te sturen, betaal je 1,40 euro extra. Voor een aanvullende garantie betaal je 1,35 euro.
Een waardevol pakketje (hier staat Bpost garant voor de veiligheid en moet de ontvanger een handtekening plaatsen bij ontvangst, red.) versturen naar iemand kost vanaf Black Friday tot en met kerst kost je 8,75 euro, laat je dit voor jou regelen in een verkooppunt betaal je 10,15 euro.
Ook een kleine webwinkel zal rekening moeten houden met de extra kost. Ze beslissen zelf of ze deze kost doorrekenen aan de eindconsument.
Via deze link kan je heel eenvoudig de kostprijs berekenen en je verzendlabel aanmaken. Op die manier bespaar je dus op kosten door het administratief werk deels in eigen handen en uit handen van Bpost te nemen.
Ook bedrijven en zelfstandigen (in bijberoep) die hun producten op met Bpost laten leveren, zullen het in hun kosten voelen. Een professionele verzender, zoals een kleine webwinkel, zal rekening moeten houden met de extra kost. Elke webwinkel zal voor zichzelf moeten beslissen of ze deze kost al dan niet (geheel) doorrekenen aan de eindconsument.
Naast de “eindejaarstoeslag” stijgen ook de prijzen van postzegels in 2024. Momenteel betaal je 1,39 euro per stuk voor een non-priorzegel, maar dit zal in 2024 stijgen naar 1,43 euro. Voor priorzegels is het huidige tarief 2,17 euro per stuk, maar dit zal stijgen naar 2,27 euro in 2024, of 2,23 euro per stuk als je een heel vel postzegels van tien stuks koopt.
Voor zendingen binnen Europa bedraagt het frankeertarief momenteel 2,66 euro bij aankoop van minimaal vijf postzegels en 2,78 euro bij aankoop per stuk. Voor internationale zendingen buiten Europa is het huidige tarief 2,88 euro bij aankoop van minimaal vijf postzegels en 3 euro per stuk.
Bpost waarschuwt dat de prijzen in de loop van 2024 opnieuw met 3 procent kunnen stijgen. Voor wie regelmatig brieven verstuurt, kan het dus de moeite waard zijn om een voorraad postzegels aan te leggen.