Leefloon schreef op 15 juli 2024 15:29:
[...]
Toch zegt het dan iets, over het NPEX-niveau met veel-geld-voor-weinig-eten-ideetjes van keukenpersoneel.
Als ik iets niet ben, dan is het een ICT'er. Het is ICT-bedrijven gelukt om hun klanten volgens hun methodieken te laten werken. Deze zijn in beginsel gericht op het investeren van zoveel mogelijk per uur te betalen tijd, in een zo slecht mogelijk product. Mogelijk een Haags woord voor overheid:
overhead.
Binnen zo'n professionele omgeving zal I Love Sushi geen serieuze eigen oplossingen ontwikkelen. Het ILS HQ in Huizen is daar ook domweg fysiek te klein voor, verwacht ik. En ILS zal er eveneens te klein voor zijn. Iemand die tijdens openingstijden bereikbaar is voor
calls, met dure, snelle oplossingen. Een grapje even daargelaten, dat als je niets verkoopt je ook geen storingen zult merken of haast zult hebben. Een eigen systeem lijkt mij ook geen betekenisvol verdienmodel. Dan kun je misschien beter € 1,50 per kassabon vragen, als vergoeding voor het verplicht op elke kassabon afgedrukte ILS-logo.
Zo beschouwd snap ik uitbesteding wel, ofwel gebruik van een generieke oplossing. Voor het regelen daarvan zou het ILS HQ ook een vergoeding kunnen vragen, maar wie weet en mogen franchisenemers zelf iets kiezen. Als een uniform systeem niet van belang is, en men zelf teveel mag afdragen aan TKWY.
Hoe dan ook is DHZ duur, en zou je dat vermoedelijk terugzien in cijfers. Door de gigantische overhead van de ICT, dat sowieso, en dan ook nog de kosten van het aanbieden van een gepast "Service Level Agreement". Dat een storing binnen XX minuten wordt opgelost, ook na kantooruren. Wil je dat een beetje "goed" regelen, dan lijkt een verhuizing naar een groter hoofdkantoor mij de eerste stap. Ook als de programmeurs in India zitten, wat ook weer allerlei problemen op kan leveren.
Overigens is mijn insteek op een forum niet iets duurs, maar iets dat gratis is. De gemiddelde lezer hier heeft er niet zoveel aan als wij een live trading systeem voor de NPEX maken waar je alleen nog maar even een virtueel abonnementje op dure live data van de NPEX nodig hebt. Dan is mijn oplossing alles behalve kloek, niet voor één besturingssysteem, en moet je zelf maar gegevens bijhouden. Waaronder, bij de NPEX, het bijhouden van (nieuwe en) verdwijnende noteringen. Een halve dagtaak, alleen dat al...
Pas bij voldoende schaalgrootte en stabiliteit zou ik een eigen systeem overwegen. Ook als ik dat theoretisch zelf zou kunnen maken, zonder de overhead van ICT. Iemand moet mij waar kunnen nemen, en iemand moet met spoed naar ILS Zwolle, iemand moet mij aansturen, ik regel bij kabelbreuken niet met spoed een nieuwe aansluiting, ik wil niet 24-7 worden gebeld door een student met computervrees, iemand moet de gegevens bijhouden, ...
Uitbesteding kan dus efficiënter zijn, zonder mij af te vragen of TKWY al zo duur is dat een systeempje van hun er ook nog wel bij kan. Ik heb niet bekeken (software van TKWY werkte niet) of ik via TKWY bij ILS kan bestellen. Misschien kunnen we Zwolle de maffia aanbevelen, vanwege hun ervaring met systematisch afrekenen?