Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen « Terug naar discussie overzicht

Hoegh Autoliners ASA (HAUTO)

296 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 » | Laatste
Altijd prijs
0
Als ik het zo bekijk heeft Pomor Holdings Ltd. 67.750.000 aandelen overgenomen van Leif Hoegh via tussenliggende entiteiten voor 113,20 per aandeel voor een totaalbedrag van NOK 7.669.300.000. In totaal zijn er 190.769.749 aandelen uitgebracht overigens, dus ruwweg een derde van het belang gaat over naar Pomor Holdings. Morten Westye Høegh (1973) is medebestuurder / eigenaar van Pomor Holdings. De familie van Leif Hoegh stapt uit aandelen Hoegh Autoliners waarna een kleinzoon groter instapt die tevens al bestuurder is van Hoegh Autoliners. Goed dat een betrokken familielid het volledige belang kan overnemen.

Ik had dat bericht gemist in september, en het hoeft niet veel te betekenen voor ons. Leif Hoegh doet als onderneming al jaren haar best om het totale belang te gelde te maken. Eerst op een (achteraf bezien) erg laag niveau van 20 NOK per aandeel, en met een tussenliggende tranche is nu alles verkocht aan besturende familieleden en op de beurs. Als dit alles klopt wat ik schrijf. Ben benieuwd of hier nog een inhoudelijk mediabericht over volgt.
Altijd prijs
0
Ben me aan het verdiepen in www.combinationcarriers.com. 10-20% dividend per jaar + aandeleninkoop 2% op dit moment, koers is gedaald sinds augustus van 112 (AHT) naar 76 NOK. Ook een Noors bedrijf. Maar eens starten met jaarverslagen doornemen. Het is een relatief jong bedrijf in de combinatie van nat en droog bulkgoed, transport wereldwijd.
Altijd prijs
0
Ik word ondertussen toch wat zeeziek, manman wat een deining! Kennelijk zijn niet alle beleggers gerust op de maandcijfers die ongetwijfeld morgen zullen worden gepubliceerd (had ze vandaag al verwacht) danwel de consequenties van alle bewegingen op het wereldtoneel qua protectionistische maatregelen van welke orde dan ook...
de schaatser
0
quote:

Altijd prijs schreef op 6 januari 2025 09:17:

Ik word ondertussen toch wat zeeziek, manman wat een deining! Kennelijk zijn niet alle beleggers gerust op de maandcijfers die ongetwijfeld morgen zullen worden gepubliceerd (had ze vandaag al verwacht) danwel de consequenties van alle bewegingen op het wereldtoneel qua protectionistische maatregelen van welke orde dan ook...
Ja wat dat betreft is het een aandeel voor stalen zenuwen. En toch zijn er ook lichtpuntjes op het wereld toneel. Zoals de economie in Vietnam. In die regio gaat het steeds beter. Waar China waarschijnlijk een veer moet laten, door de massa hysterie van het westen, nemen andere goedkope productie landen het stokje over.
Uiteindelijk blijft voor de meeste mensen een auto een grote wens. Voor ons is belangrijk dat de markt niet stilvalt, of het evenwicht door teveel vervoerscapaciteit wordt verstoord.
Altijd prijs
0
quote:

de schaatser schreef op 6 januari 2025 09:30:

[...]

Ja wat dat betreft is het een aandeel voor stalen zenuwen. En toch zijn er ook lichtpuntjes op het wereld toneel. Zoals de economie in Vietnam. In die regio gaat het steeds beter. Waar China waarschijnlijk een veer moet laten, door de massa hysterie van het westen, nemen andere goedkope productie landen het stokje over.
Uiteindelijk blijft voor de meeste mensen een auto een grote wens. Voor ons is belangrijk dat de markt niet stilvalt, of het evenwicht door teveel vervoerscapaciteit wordt verstoord.
Ja, maar Vietnam ligt wel heel dicht bij China, daar heb je Hoegh niet voor nodig. Wat een afstort weer vandaag. Ik vind het niet (heel) erg, omdat ik me focus op het kwartaaldividend, maar het lijkt zo slecht op de dagstaat van je broker. Net of het een verliesdag is. Ik kijk toch liever naar een dagelijkse winst. Verder niet te druk om maken.
de schaatser
1
quote:

Altijd prijs schreef op 6 januari 2025 16:41:

[...]

Ja, maar Vietnam ligt wel heel dicht bij China, daar heb je Hoegh niet voor nodig. Wat een afstort weer vandaag. Ik vind het niet (heel) erg, omdat ik me focus op het kwartaaldividend, maar het lijkt zo slecht op de dagstaat van je broker. Net of het een verliesdag is. Ik kijk toch liever naar een dagelijkse winst. Verder niet te druk om maken.
Hopelijk kan er morgen positief op de maandcijfers van december worden gereageerd. Ik bedoel en benoem Vietnam als metafoor dat de soep niet ze heet wordt gegeten als ze wordt opgediend. Uiteindelijk blijft de groei in auto's wereldwijd echt wel groeien en zullen die dingen vervoerd moeten worden.

Voorts: Hoegh vervoerde in november 1,2 miljoen CBM aan vracht.
Dat zou voor 2025 totaal betekenen 14,4 miljoen CBM. Als je dan leest dat er voor 11,7 miljoen CBM onder langlopende contracten voor 2025 vast staat met een bruto vrachtprijs van boven de 100 dollar per CBM. Op jaarbasis 1,2 miljard dollar. Dan heb je toch aardig aan risico management gedaan. Het zal allemaal wel goed komen.
Altijd prijs
0
quote:

de schaatser schreef op 6 januari 2025 17:41:

[...]

Hopelijk kan er morgen positief op de maandcijfers van december worden gereageerd. Ik bedoel en benoem Vietnam als metafoor dat de soep niet ze heet wordt gegeten als ze wordt opgediend. Uiteindelijk blijft de groei in auto's wereldwijd echt wel groeien en zullen die dingen vervoerd moeten worden.

Voorts: Hoegh vervoerde in november 1,2 miljoen CBM aan vracht.
Dat zou voor 2025 totaal betekenen 14,4 miljoen CBM. Als je dan leest dat er voor 11,7 miljoen CBM onder langlopende contracten voor 2025 vast staat met een bruto vrachtprijs van boven de 100 dollar per CBM. Op jaarbasis 1,2 miljard dollar. Dan heb je toch aardig aan risico management gedaan. Het zal allemaal wel goed komen.
Dat ben ik helemaal eens. Ik zie ook geen direct gevaar, maar een koers die stabiel omhoog gaat is wel beter voor je humeur. Overigens liggen de prijzen en volumes van de contracten niet allemaal vast, dat verschilt per contract. Er ligt wel iets vast, maar niet alles is in steen gebeiteld. Zou ook raar zijn natuurlijk. Benieuwd naar morgen, of overmorgen als de maandinfo nog een dag later komt.
de schaatser
0
Plug Power staat dit jaar al op 50 % rendement in 7 dagen. En dan te bedenken dat ik er wel eens inzat met 20.000 stuks. Nu helemaal niets! dat is ook beleggen!
Fox WIld
0
Dit was de dip waarop ik wachtte dus ik heb vanmorgen mijn positie verdubbeld op NOK 107,50 waardoor mijn GAK nu NOK 105 is. De koers mag vanaf nu dus weer omhoog! :-)
de schaatser
0
quote:

Fox WIld schreef op 7 januari 2025 09:16:

Dit was de dip waarop ik wachtte dus ik heb vanmorgen mijn positie verdubbeld op NOK 107,50 waardoor mijn GAK nu NOK 105 is. De koers mag vanaf nu dus weer omhoog! :-)
Dat doe je heel netjes Fox Wild.
Nog voor ieder wat gegevens om in de agenda te plaatsen:
Gebeurtenissen Hoegh Autoliner:
14/02/2025 Kwartaalcijfers 4e kw.
25/04/2025 Jaarverslag
25/04/2025 Kwartaalcijfers 1e kw.
27/05/2025 Algemene Jaarvergadering.
22/08/2025 Halfjaarlijks verslag.

Altijd, weet je zeker dat deze dagen de kans bestaat dat de maandcijfers van december wordt gepubliceerd?
Altijd prijs
0
quote:

de schaatser schreef op 7 januari 2025 19:27:

[...]

Dat doe je heel netjes Fox Wild.
Nog voor ieder wat gegevens om in de agenda te plaatsen:
Gebeurtenissen Hoegh Autoliner:
14/02/2025 Kwartaalcijfers 4e kw.
25/04/2025 Jaarverslag
25/04/2025 Kwartaalcijfers 1e kw.
27/05/2025 Algemene Jaarvergadering.
22/08/2025 Halfjaarlijks verslag.

Altijd, weet je zeker dat deze dagen de kans bestaat dat de maandcijfers van december wordt gepubliceerd?
Altijd prijs
0
Vorige maanden altijd in de eerste week, zo rond de 6e. In dec was het ook de 6e. Dus mag morgen wel komen. Maar weet je wat? Ook al hebben we even geen data, die schepen dobberen niet stuurloos rond en zijn gewoon op weg naar bestemming. Keep calm.
Fijn ook dat Hoegh niet gevoelig is voor renteperikelen. Als je vandaag de AMX weer zag:(. Ik heb ook die andere bootmaatschappij gekocht. Klein plukje, zien hoe het gaat....
de schaatser
0
[quote alias=Altijd prijs id=15565971 date=202501082207]
Vorige maanden altijd in de eerste week, zo rond de 6e. In dec was het ook de 6e. Dus mag morgen wel komen. Maar weet je wat? Ook al hebben we even geen data, die schepen dobberen niet stuurloos rond en zijn gewoon op weg naar bestemming. Keep calm.
Fijn ook dat Hoegh niet gevoelig is voor renteperikelen. Als je vandaag de AMX weer zag:(. Ik heb ook die andere bootmaatschappij gekocht. Klein plukje, zien hoe het gaat....
[/quot

Nou even afwachten dan maar. De verantwoordelijke heeft een weekje vakantie in Tenerife, daar heb ik alle begrip voor.
Ook ik heb een klein plukje in KCC genomen. De site ziet er goed uit. Zal ik maar zeggen. Voor de rest heb ik er de ballen verstand van. Goed voor de spreiding.
Altijd prijs
1
quote:

de schaatser schreef op 9 januari 2025 09:43:

[quote alias=Altijd prijs id=15565971 date=202501082207]
Vorige maanden altijd in de eerste week, zo rond de 6e. In dec was het ook de 6e. Dus mag morgen wel komen. Maar weet je wat? Ook al hebben we even geen data, die schepen dobberen niet stuurloos rond en zijn gewoon op weg naar bestemming. Keep calm.
Fijn ook dat Hoegh niet gevoelig is voor renteperikelen. Als je vandaag de AMX weer zag:(. Ik heb ook die andere bootmaatschappij gekocht. Klein plukje, zien hoe het gaat....
[/quot

Nou even afwachten dan maar. De verantwoordelijke heeft een weekje vakantie in Tenerife, daar heb ik alle begrip voor.
Ook ik heb een klein plukje in KCC genomen. De site ziet er goed uit. Zal ik maar zeggen. Voor de rest heb ik er de ballen verstand van. Goed voor de spreiding.
Ik heb nog even teruggekeken naar de data waarop de maandberichten verschijnen. Soms helemaal niet, andere keren tussen de 6e e de 8e van de maand.

KCC is wel aardig, vanwege de 20% dividend, voorzolang dat houdbaar is. Ze kopen daarnaast aandelen terug. Maar de bron van alle verdiensten is natuurlijk de overtocht. En omdat ze droog en nat door elkaar heen kunnen vervoeren (niet tegelijk trouwens!) varen ze bijna nooit leeg. Een groot efficiencyvoordeel. Goed voor de spreiding, ook omdat de twee maatschappijen Hoegh en KCC iets totaal anders vervoeren wat niet uitwisselbaar is. En of het zo afgesproken is; ook KCC vervangt zijn oude schepen, in dit geval met mooie zeilen er straks op. Wel zijn het allebei varende bedrijven natuurlijk...
Altijd prijs
0
Brief gestuurd naar IR@Hoegh.com, benieuwd of we reactie krijgen.

Good morning,

To introduce myself, I'm an small private investor in the Netherlands and initiated a forum in the Netherlands regarding Hoegh. It is a living forum with substantive contributions on a daily basis. Unfortunately it is in Dutch..https://www.iex.nl/Forum/Topic/1400772/Scandinavische-Noorse-Zweedse-Deense-Finse-aandelen_Hoegh-Autoliners-ASA-HAUTO.aspx

We would like to know if Hoegh has an trading update for december.
In addition, we would like to know at what level Hoegh makes agreements with its customers, the carmakers; are there minimum volume guarantees, does it work with tiers in terms of price and quantities, and is there a minimum price level and what is the visability for next years?

We have the impression that Hoegh is doing good business for the coming years and are very pleased with the transparency to shareholders in all its reports.

Thank you in advance,

Yours sincerely,
Altijd prijs
0
Er is nog een forum met wat traffic: finance.yahoo.com/quote/HAUTO.OL/comm...

Ene Helen beargumenteert waarom het aandeel Hoegh zo is gedaald de afgelopen maand. Oorzaak: afnemende spanning Midden Oosten waardoor de doorvaart door het Suezkanaal weer op gang zou kunnen komen. Kan inderdaad zomaar, ik heb dat verband niet zo op mijn netvlies.

"In tegenstelling tot wat je zou kunnen concluderen als je luistert naar het commentaar van het management tijdens de conference calls, is de waarheid dat dit aandeel het afgelopen jaar heeft verkocht als er een stijgende hoop is op een staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas en het goed heeft gedaan als er weinig tot geen hoop is op een staakt-het-vuren.

Berichten in het weekend over de goedkeuring door Hamas van een lijst van 34 gijzelaars in een mogelijke wapenstilstandsovereenkomst is de reden dat de aandelen van containers en autotransportbedrijven vandaag een scherpe klap kregen.

Natuurlijk zegt Netanyahu dat hij de lijst nog niet heeft gezien en bovendien bestaat er grote twijfel of Israël zal instemmen met een permanent staakt-het-vuren, wat een van de belangrijkste eisen van Hamas is.

Maar het nieuws van het weekend wekt toch hoop en dus kregen de voorraden containers en autotransportschepen een klap. En dat zou logisch moeten zijn (ongeacht wat het management van Hoegh tijdens conference calls heeft gezegd), want als het erop aankomt, zolang Israël zijn oorlog tegen Gaza voortzet en zolang de Houthi's solidair zijn met de Palestijnen, zullen er minder autoschepen zijn omdat ze worden omgeleid rond Kaap de Goede Hoop. (Sinds het begin van de crisis is de doorvoer van autoschepen via Suez tot nul gereduceerd.

Het commentaar van Hoegh heeft bij een paar gelegenheden de omleiding enigszins verstorend voor zijn bedrijf genoemd, maar de markt heeft, terecht of onterecht, consequent Hoegh-aandelen beloond wanneer er weinig tot geen hoop is op een staakt-het-vuren."
de schaatser
0
De discussie al of niet omvaren om Kaap de Goede Hoop de financiële gevolgen voor Hoegh. Denkend aan Cruijff elk nadeel heeft zijn voordeel geld ook hier.
In de eerste plaats de concurrenten hebben hetzelfde probleem.
Heb je weinig of veel fte nodig om van A naar B te varen per 8000 vervoereenheden?
Hoe efficiënt lopen je motoren?
Wat krijg je terug in de transportkosten?
Door het Suez kanaal varen kost een paar centen, nog even niet meegerekend het extra verzekering geld in oorlog gebied.
Het kan zelfs zo zijn dat omvaren voordeliger is. Personeel kan op dergelijke trajecten naar minimaal worden gebracht. Kwestie van knap roosteren. Je staat er verstelt van hoeveel zeelui erover de wereld vliegen.
de schaatser
0
Klaveness Conbination Carriers draait vandaag geweldig. leuke kennismaking op deze manier.
Even een quiz vraagje: moeten we banger zijn voor Poetin of voor Trump?
Altijd prijs
0
quote:

de schaatser schreef op 10 januari 2025 13:49:

De discussie al of niet omvaren om Kaap de Goede Hoop de financiële gevolgen voor Hoegh. Denkend aan Cruijff elk nadeel heeft zijn voordeel geld ook hier.
In de eerste plaats de concurrenten hebben hetzelfde probleem.
Heb je weinig of veel fte nodig om van A naar B te varen per 8000 vervoereenheden?
Hoe efficiënt lopen je motoren?
Wat krijg je terug in de transportkosten?
Door het Suez kanaal varen kost een paar centen, nog even niet meegerekend het extra verzekering geld in oorlog gebied.
Het kan zelfs zo zijn dat omvaren voordeliger is. Personeel kan op dergelijke trajecten naar minimaal worden gebracht. Kwestie van knap roosteren. Je staat er verstelt van hoeveel zeelui erover de wereld vliegen.
Het gaat er in dit geval vooral om dat als je per schip een eind moet omvaren dat je dan minder vaak heen en weer kan varen. De vervoerscapaciteit neemt dus sterk af. En nog wel in 1 klap. Dat heeft de vervoersprijzen omhoog gejaagd het laatste jaar. En natuurlijk kost omvaren ook extra geld qua stookolie en dergelijke.
Mochten de Houti's gestopt worden, dan kan dat betekenen dat de vervoersprijzen ineens omlaag denderen. Ik zie het allemaal wel, je kan er toch weinig mee/aan doen.
296 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
924,10  -1,03  -0,11%  07 feb
 Germany40^ 21.738,40 -0,75%
 BEL 20 4.337,66 +0,00%
 Europe50^ 5.319,41 -0,11%
 US30^ 44.342,20 0,00%
 Nasd100^ 21.508,40 0,00%
 US500^ 6.029,92 0,00%
 Japan225^ 38.404,40 0,00%
 Gold spot 2.860,78 0,00%
 EUR/USD 1,0327 -0,55%
 WTI 70,95 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

THEON INTERNAT +8,28%
AMG Critical ... +3,34%
Aperam +2,47%
UMG +2,27%
AZERION +1,83%

Dalers

EBUSCO HOLDING -4,60%
ALLFUNDS GROUP -3,49%
TomTom -2,57%
BESI -2,41%
IMCD -2,38%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront