deel 2
Grotere overnames zijn niet aan de orde?
“Grote overnames zijn niet aan de orde, daar hebben we geen behoefte aan. Het kan meer en meer, financieel staan we er beter en beter voor. Kleine en middelgrote overnames gaan een steeds grotere rol spelen. Een grote acquisitie verlamt jarenlang het management. Ik wil tot elke prijs vermijden dat waar mensen hun business kunnen veranderen zonder overname, dat ze plots een overname hebben, de rest verwaarlozen en in een slechte vicieuze cirkel terechtkomen. Ik ben een paar keer benaderd door een regiodirecteur die een mooie overnamekans zag. Toen heb ik gezegd: nee, absoluut niet, eerst marge en productiviteit omhoog, dan praten we over acquisities. Het verandert de focus, van die nuchtere manier van doen naar het integreren van die acquisitie. En een grote overname past ook niet in onze strategie.”
Hoezo niet, wat zijn dan uw criteria voor overnames?
“Voor overnames gelden strikte condities; ze moeten de strategie ondersteunen, de aandacht van het management niet afleiden, binnen de financiële mogelijkheden passen, relatief makkelijk te integreren zijn. En we nemen alleen gezonde bedrijven over, liever iets meer betalen dan een probleembedrijf gratis.
Wat is ons lokale marktaandeel, waar hebben we versterking nodig? We zoeken in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland. Maar kijken ook naar nieuwe ‘capabilities’, zoals de onlangs overgenomen Zweedse specialist in ‘accent lighting’, Cardi. En naar landen waar we niet actief zijn, zoals België, daar staan veel fabrieken van onze mondiale klanten, Caterpillar, Ford, Dow Chemical. In Frankrijk komen lijkt onrealistisch, onze grootste concurrenten hebben daar 80 procent marktaandeel. Maar in Italië zou wel kunnen, en Oost-Europese landen.”
Waaruit bestaat de groeistrategie van Hagemeyer anno 2006?
“Hagemeyer heeft vijf ‘key strategies’: 1) Versnellen van groei in industriële markten buiten Noord-Amerika; industrie is voor ons rendabeler dan bouw. 2) Sneller groeien in het segment van kleine en middelgrote klanten, die zijn rendabeler dan grote. Wij zijn vrij sterk in het segment van grote klanten, maar in de vier landen met verstoringen hebben we vooral marktaandeel verloren bij kleinere en middelgrote klanten. 3) Toegevoegde waarde voor klanten en leveranciers verhogen, dat betekent niet alleen een doos verschuiven, maar ook advisering en training aan klanten. 4) Consolidatie van het aantal leveranciers, dat maakt je business eenvoudiger; we hebben er veel te veel, dat vergt managementaandacht. 5) Het ‘private label’ (huismerk) verhogen van 5 naar 10 procent van de omzet de komende jaren, dat kan 35 miljoen euro extra bedrijfswinst betekenen.”
Analisten vragen zich af waarom u soms probeert het optimisme voor 2006 te temperen…
“Ze zeggen altijd dat wij aan de conservatieve kant zijn. Wat analisten zien is dat onze business sterk verbetert. Maar ik heb er geen boodschap aan de koers omhoog te praten, ben er niet in geïnteresseerd. Ik vind het compleet verkeerd, het bedrijf runnen met de aandelenkoers op het oog. Natuurlijk, je doet alles om waarde te creëren, dat is voor ons heilig. Maar niet op z’n Enron’s, van: als we dat aankondigen, dan gaat onze beurskoers omlaag.
Analisten zijn gericht op de korte termijn. Nee, ik lees hun rapporten niet. Als er iets interessants in staat, hoor ik het wel, dat gebeurt één keer per jaar. Ik hecht zeer zwaar aan wat analisten melden, zoals u ziet. Ach, je hebt er ook bij die beter zijn dan andere, maar… Ja, ze lezen dit, ik weet het. Maar hoe kunnen die mensen visies hebben op een business als ze er zelf nooit in gewerkt hebben? Ja, u heeft gelijk, vaak praten ze het bedrijf na.”
U zegt: het gaat goed, wanneer komt het dividend?
“Sinds 2003 is geen dividend betaald. We moeten onze dividendpolitiek voor de toekomst nog vaststellen. Nee, het is niet uit te sluiten dat Hagemeyer voor het eerst in 2007 weer dividend uitkeert. Als je kijkt naar de laatste jaren dan zijn we happy met de beurskoers. Ja, het aandeel heeft ooit op 35 euro gestaan, er zijn aandeelhouders die door het debacle veel geld hebben verloren. Maar toen ik kwam was ie 1,30 euro. In 2005 was het één van de snelste stijgers.”
De koers daalt nu, beleggers zijn bang dat de groei afzwakt door renteverhogingen…
“Ondanks de algemene koersdalingen staat het aandeel in 2006 nog steeds zwaar in de plus. Als je de kranten leest, komen er wolken aan de horizon, maar daar voelen wij niks van. Ja, je bent altijd bezorgd over lage groei, moet erop voorbereid zijn. Maar als ie dan komt in 2007, zijn we voldoende bewapend om ook die storm te doorstaan.
Hagemeyer wint marktaandeel in het eerste kwartaal, met een groei van 6,3 procent in Groot-Brittannië, 6,4 procent in Duitsland, 15,1 procent in de Verenigde Staten en 8,6 procent in Spanje. Als de economie afzwakt, kunnen we hopelijk een tijd doorgaan met het (terug)winnen van marktaandeel. En dat is niet op basis van prijs, dat is met behoud, zelfs verbetering van de marge, wij kopen geen marktaandeel. Ja, met een paar honderd producten, waar zware concurrentie is, doen we prijsconcessies. Maar we hebben 25.000-30.000 producten. Dus het is een eiland van verlies in een oceaan van winst.”
Als de economische malaise langer had geduurd, was het ‘einde verhaal’ geweest?
“Einde Hagemeyer, dat weet ik niet, dat is heel moeilijk te zeggen. Maar het is allemaal sneller en beter gegaan dan ik had verwacht, geholpen door de conjunctuur. We hebben toch heel wat zaken opgelost, het bloeden gestopt. Er is enorm veel gebeurd.”
U wilt niet overgenomen worden, wat is daar zo erg aan?
“Dat heeft vooral te maken met aandeelhouderswaarde. Hagemeyer is niet meer beschermd, heeft al die rare Nederlandse constructies als een administratiekantoor of certificering van aandelen niet meer. Eind 2004, op een koers van 1,70 euro, zeiden we: zelfs met een zeer hoge overnamepremie is Hagemeyer absoluut niet te koop. Nu, op een koers van 3,40 euro, geldt ook wat we toen zeiden. Wij geloven namelijk dat we veel meer waarde kunnen creëren dan die forse overnamepremie. Hagemeyer zit zeker niet aan z’n ‘full potential’.”
Het is onduidelijk op grond waarvan u een bonus krijgt, dat deugt niet…
“Nee, niet waar. Nou ja, het hangt ervan af wat u bedoelt. De beloning van het management is afhankelijk van bedrijfsresultaat, voor cfo Tjalling Tiemstra en mij is het ook nettowinst, en werkkapitaal. Maar als we daar in het openbaar cijfers op plakken, gaan we te ver, dat is zo’n onvoorstelbare extra prognose in de markt die niet goed is voor de business, dat is concurrentiegevoelige informatie, dat doet geen enkel bedrijf. Maar achteraf moet het uitgelegd kunnen worden. Het is niet zo dat ik een of ander cadeau krijg als de resultaten niet goed zijn. Het zou raar zijn als de bonus omhooggaat, terwijl de winst omlaag is gegaan.”
Martin Voorn/VEB
Effect jaargang 2006 nummer 14