Mening ING:
De AEX heeft de laatste dagen moeite om de bovenkant van het korte termijn stijgende trendkanaal (sinds augustus 2006) positief te doorbreken. De bovenkant van dit trendkanaal is te vinden bij 494 en de onderkant ligt rond 476,50. De AEX is er de afgelopen dagen wel enige malen intraday boven geweest en zelfs eind vorige week erboven gesloten. Echter heeft dit tot op heden nog geen structureel vervolg gekregen. Wekelijks stijgt dit kanaal ongeveer 3 punten.
Wij gaan nog steeds uit van een positieve uitbraak boven de 494. Dit is mede ingegeven doordat de stijgende bodemlijn sinds september dit jaar tot op heden nog niet negatief doorbroken is. Dit is een scherp stijgende bodemlijn die naar onze mening de laatste versnellingsfase voor de korte termijn inluidt en de AEX tot boven de 500 punten kan brengen. Dit niveau is vandaag te vinden bij 492. Het is belangrijk dat de AEX hier boven weet te sluiten, op het moment van schrijven noteert de AEX overigens 491 punten. De AEX dient in ieder geval de komende dagen een richting te kiezen daar zowel de toppenlijn van het stijgende trendkanaal als deze bodemlijn van de eventuele versnellingfase elkaar begin volgende week zullen kruizen.
Indien de genoemde stijgende bodemlijn (versnellingsfase) negatief wordt doorbroken, wordt de versnellingsfase afgebroken. De AEX blijft echter in zijn korte termijn stijgende trendkanaal. We mogen dan maximaal een test verwachten van de onderkant van dit stijgende trendkanaal, welke momenteel te vinden is rond 476,50. Tussenliggende en sterke steun is overigens nog te vinden bij de zone 478 – 480, bij 484 en 490. Indien de toppenlijn definitief en structureel wordt doorbroken, is de (naar onze mening) laatste versnellingsfase een feit en mogen we een spoedige test verwachten van de horizontale weerstand op 512 en mogelijk een test van de zware weerstandszone 520 – 530. Hier liggen de Fibonacci projectie tussen de top 478 en de bodem 409, het lange termijn 61,8% Fibonacci retracement niveau en de lange termijn stijgende toppenlijn.