Ik denk ook dat de consument dit in de hand werkt. Het grootste gedeelte van de mensen weet meestal niet eens wat voor soort polis ze hebben en wat de looptijden zijn. Het is vaak alleen van belang of men de financiering rond kan krijgen en er wordt niet op gelet hoe dit gebeurt. Een goede adviseur zal dan vaak op te hoge maandlasten komen en/of de financiering niet rond kunnen krijgen en dit wil men helemaal niet.
Het is al zo vaak genoemd, maar ik vind dat er ook een verantwoordelijkheid bij de consument ligt. Deze is wel heel kritisch als hij/zij een nieuwe auto, tv, pc, etc koopt, maar bij een hypotheek en.of verzekering is men dit opeens niet meer. Wanneer het dan niet goed gaat, of lijkt te gaan, heeft de adviseur het opeens gedaan. Je zou de gesprekken van veel mensen met hun adviseur eens moeten opnemen hoe ze reageren wanneer een adviseur hen op deze dingen wijst. Ik hoor dat veel polissen, ondanks dat de adviseur hen 'anders' adviseert, toch gewoon worden afgesloten omdat men de woning gewoon wil.