Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.503 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 ... 972 973 974 975 976 » | Laatste
aossa
0
quote:

aossa schreef op 25 juli 2016 12:51:

KBC Securities verlaagt koersdoel voor Euronav

KBC Securities knipt het koersdoel voor Euronav EURN -0,17% fors bij, van 16,5 naar 12 euro, het advies blijft wel kopen.

Analist Wouter Vanderhaeghen verwijst naar de lagere tarieven voor supertankers (VLCC's), waardoor het derde kwartaal duidelijker zwakker zal zijn dan vorig jaar. Belangrijker is dat de lagere prijzen voor nieuwe schepen ook de tweedehandsmarkt zwaar onder druk zet. Een 15 jaar oude VLCC is de voorbije drie maanden 21 procent goedkoper geworden. Daardoor is de netto-actiefwaarde van het aandeel Euronav tot iets meer dan 9 euro gezakt.
Waardering op NAV, dus op liquidatiewaarde... (€9 per aandeel).
Er wordt geen rekening gehouden met de kasstroom, die zorgt voor de operationele winst, waarvan 80% via dividend wordt uitgekeerd.

Ik houd de aandelen vast voor de mooie coupon :-)
(en om speculatietaks te ontwijken natuurlijk)

En dat zolang de liquidatiewaarde van EURN hoger is dan de liquidatiewaarde van mijn spaarboekje :-)).
Risky bets
0
Veel tanker aandelen handelen onder liquidatie waarde nu. Opzich is dat dus geen reden om EURN te kopen.

Ik hoop dat EURN donderdag meedeelt dat ze die FSO contracten hebben verlengt met een paar jaar. Die onderhandelingen zullen nu wel ongeveer spelen. Als ze dat zouden doen tegen, bijvoorbeeld een 20% lagere rate, zorgen de winsten uit die FSO's voor continuiteit voor EURN. Als de markt echt slecht wordt, zoals veel analisten en beleggers denken, trekken die winsten je dan er goed doorheen. Zeker met de sterke balans van EURN.

Toen ik hier begon te posten (3-4 maanden geleden) heb ik regelmatig discussies gehad als ik riep dat EURN erg duur was tov sector genoten. Ik heb altijd wel genoemd dat EURN een hoog kwaliteits bedrijf is. Sterke balans en veel betere corporate governance dan veel vergelijkbare bedrijven. De laatste paar maanden heeft EURN het slecht gedaan tov de meeste peers. Het is nog steeds iets duurder dan sommige collega's in mijn mening. Maar die bedrijven zijn dan ook veel risicovoller (bijvoorbeeld TNK, GNRT, NNA) zijn mijn inziens wel goedkoper. Ik vind EURN niet meer overgewaardeerd tegenover anderen als FRO en DHT.

De huidige dayrates liggen op de bodem van het jaar. Op de VLCC fixtures app komen regelmatig quotes door van onder de 20k voor moderne tonnage. Dit baart me wel zorgen. De zomer is altijd een zwakker seizoen, maar dit is allemaal nog VOOR de echte peak aan newbuilds. Die komen pas Q4-q1 en Q4 2017. Ik had nooit verwacht dat de dayrates op dit moment al zo slecht waren.

Ik ben erg benieuwd naar de Q3 runrate van EURN. Donderdag rapporteren ze en doet ook GNRT dat. We weten dan meer waar we voor Q3 rekening mee moeten houden. Ik ben zelf nu langs de zijlijn voor alle tanker aandelen, behalve in TNK via TK (al vind ik TNK veruit de zwakste schakel van de TK familie). Maar de kans is best aanwezig dat ik er na de cijfers weer flink inga, en denk dan met name aan EURN. Bijvoorbeeld als de Q3 runrate meevalt, EURN een aantal charters rapporteert of als EURN afgestraft wordt op de beurs, zie ik dat zeker als koopmomenten voor de lange termijn.

Een tanker verdient zijn geld niet in 1 kwartaal of 1 jaar, maar in 20 jaar. Opzich gek dat de koers zo volatiel is dan van kwartaal tot kwartaal.
Adek 2001
0
quote:

aossa schreef op 25 juli 2016 13:39:

Hier staan ze ergens bij... (view data)
www.euronext.com/nl/products/equities...

37 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 250,00 Auction
36 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 125,00 Auction
35 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 281,00 Auction
34 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 79,00 Auction
33 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 65,00 Auction
32 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 64,00 Auction
31 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 290,00 Auction
30 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 700,00 Auction
29 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 64,00 Auction
28 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 61,00 Auction
27 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 39,00 Auction
26 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 86,00 Auction
25 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 66,00 Auction
24 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 200,00 Auction
23 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 109,00 Auction
22 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 125,00 Auction
21 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 200,00 Auction
20 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 125,00 Auction
19 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 550,00 Auction
18 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 311,00 Auction
17 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 164,00 Auction
16 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 360,00 Auction
15 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 186,00 Auction
14 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 136,00 Auction
13 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 217,00 Auction
12 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 224,00 Auction
11 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 432,00 Auction
10 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 281,00 Auction
9 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 515,00 Auction
8 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 52,00 Auction
7 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 50,00 Auction
6 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 139,00 Auction
5 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 10,00 Auction
4 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 15,00 Auction
3 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 1.569,00 Auction
2 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 36,00 Auction
1 25/07/2016 09:00:01 CEST 8,154 10,00 Auction
Uitgevoerd
Datum Tijd Aantal Koers
25-07-2016 09:00:01 125 8,150
25-07-2016 09:00:01 200 8,150
25-07-2016 09:00:01 125 8,150
25-07-2016 09:00:01 550 8,150
tonneke
0
Ik weet niet wat ik van vandaag moet denken, het begon rustig en toen weer verder naar beneden, ben benieuwd hoe wij de dagen door gaan komen, dat het niet echt meezit zit al in de koers verwerkt mag ik aannemen.
jessebrown
0
quote:

Adek 2001 schreef op 25 juli 2016 13:32:

[...]Vaar je eigen koers. Word nooit verliefd op een aandeel. En wees niet dom in je hebzucht. Pakken wat je pakken kan. Kopen als niemand het wil en verkopen als ze erom vechten, en nooit in Imtechen en Baan traden! Succes hoop ze weer te krijgen, vanmorgen had ik een v order gezet op 8,133. Werd wakker met Smsje dat ik 8,15 had gevangen. Lig nu op 8,037.
Succes, groeten Adek
Heb geen aandelen Euronav meer het is alweer 3mnd terug dat ik ze verkocht
heb,nog wel een paar keer TNK gekocht en verkocht maar dat stelde niet veel voor
blijf de sector wel volgen,stap nog wel een keer in als de sector uit gebodemd is
maar dat zal nog lang duren,voorlopig blijf ik er uit,gelukkig een paar mnd terug
op de rijdende trein van A-Mittal gesprongen ,beste zet van het jaar Groetjes
cb_A71
0
Kasadakie, ik ben zo iemand die eind december volle vertrouwen had in dit aandeel. Heb nog nooit zo'n slechte rendement in combinatie met de inleg meegemaakt. Maar verwacht eigenlijk nog steeds een opleving. Misschien te positief!
jessebrown
0
quote:

cb_A71 schreef op 26 juli 2016 20:59:

Kasadakie, ik ben zo iemand die eind december volle vertrouwen had in dit aandeel. Heb nog nooit zo'n slechte rendement in combinatie met de inleg meegemaakt. Maar verwacht eigenlijk nog steeds een opleving. Misschien te positief!
Die hele tankersector is al vanaf december een trieste vertoning,over aanbod van olie beheerst de sector,voorlopig de volgende maanden geen herstel.
Risky bets
0
www.tradewindsnews.com/shipsales/7704...

Ben benieuwd of ze in de earnings call het hier nog over gaan hebben. Opzich een prima move, maar 94M / stuk???
[verwijderd]
0
quote:

kusadasi schreef op 26 juli 2016 22:17:

[...]Die hele tankersector is al vanaf december een trieste vertoning,over aanbod van olie beheerst de sector,voorlopig de volgende maanden geen herstel.
Het aanbod aan olie zal de komende maanden opnieuw fors stijgen en die opgepompte olie moet hoe dan ook vervoerd worden.
Risky bets
0
quote:

Cas1 schreef op 27 juli 2016 12:57:

[...]

Het aanbod aan olie zal de komende maanden opnieuw fors stijgen en die opgepompte olie moet hoe dan ook vervoerd worden.

Het ligt er vooral aan waar die olie wordt geproduceerd. Zag bijvoorbeeld dat de Mexicaanse golf flink gaat groeien komend jaar. Daar liggen pijplijnen en anders zijn er shuttle tankers. Daar heeft een nogmaal tanker bedrijf niks aan. Kazachstan is volgens mij ook meer pijplijnen.

Ik ben er zelf niet gerust op. Als je naar de dayrates kijkt zie je gewoon regelmatig 15yr+ oude VLCC's onder OPEX gechartered worden nu.

Suezmax ook op nieuwe year lows ook tegen OPEX aan.
www.tradewindsnews.com/tankers/770334...

En dit is allemaal nog voor de echte newbuild peak:
www.tradewindsnews.com/tankers/770334...

Pas voor 8.8 miljard aan tanker newbuilds in 2016 afgeleverd, de rest van het jaar nog 12.2 miljard aan newbuilds te gaan (in 5 maanden!).
[verwijderd]
0
quote:

Risky bets schreef op 27 juli 2016 13:36:

[...]

Het ligt er vooral aan waar die olie wordt geproduceerd.

Diverse landen o.a. Iran plannen onder meer productie-verhogingen in de komende maanden. Dit zal en is de prijs van olie reeds aan het drukken, waardoor de olieproducerende landen nog meer zullen oppompen om die broodnodige USD-dollars binnen te lijven.
Risky bets
0
Ja, maar is dat goed? De grootste vraag groei zit in India. Als Iran dat gaat opvullen, is dat slecht, want dat is een heel kort vaar tochtje. Iran is ook veel dichter bij China dan bijvoorbeeld het midden oosten. Landen als Venezuela zullen ook gaan krimpen, en dat is ook een seaborn trade. Je ziet de rigcounts in amerika weer oplopen, waardoor de productie verlagingen minder snel gaan op het moment, zeker als je productie uit de Golf of Mexico meeneemt.

Het is in ieder geval een nogal gecompliceerd plaatje en het feit blijft dat er heel veel nieuwe tankers bij komen. En als je dan berichten als dit langs ziet komen van al die staatsbedrijven:
www.tradewindsnews.com/tankers/769114...

...

Tanker operators moeten echt snel
a> stoppen met het orderen van newbuilds.
b> Schepen jonger als 22,5 jaar gaan schrappen.
[verwijderd]
0
quote:

Risky bets schreef op 27 juli 2016 13:50:

Ja, maar is dat goed? De grootste vraag groei zit in India.
De grote vraag zit toch in China, maar in feite is de verhouding vraag & aanbod die de prijs van olie bepaalt.

De vraag is omwille van de lage en dalende wereldwijde economische activiteit reeds lang aan het dalen en het aanbod is reeds fors aan het stijgen omwille van het feit dat vele olieproducerende landen die olie-dollars broodnodig hebben.

Dus hoe meer de olieprijs zakt, hoe meer er zal opgepompt worden en hoe meer olie zal vervoerd moeten worden waardoor de vraag naar tankers alsook de vervoersprijzen zullen stijgen.
Risky bets
0
Ik geloof niet dat de vraag echt dalende is. Denk dat de groei van de vraag aan het afnemen is. Volgens wat bank rapporten de laatste tijd is de SPR van China aan het volraken. USA is offshore storage is ook bijna op de all time high levels.

Het is dus niet zo makkelijk dat er meer geproduceerd gaat worden omdat ze het geld nodig hebben. Het moet nog wel ergens heen natuurlijk. En als de olieprijzen gaan stijgen en landen weer wat meer uit hun voorraden gaan verbruiken, dan neemt het tanker vervoer juist af. De bovenstaande situatie kan alleen natuurlijk wel weer gaan leiden tot offshore storage als er flinke contango ontstaat... Al met al een vrij gecompliceerd verhaal.

Ik ben zelf al lang geleden gestopt met het voorspellen van waar de olieprijs heen gaat. Ik heb niet de illusie dat ik de markt kan verslaan in een super liquide situatie als olie.
[verwijderd]
0
quote:

Risky bets schreef op 27 juli 2016 14:27:

Ik geloof niet dat de vraag echt dalende is. Denk dat de groei van de vraag aan het afnemen is. Volgens wat bank rapporten de laatste tijd is de SPR van China aan het volraken. USA is offshore storage is ook bijna op de all time high levels.

Het is dus niet zo makkelijk dat er meer geproduceerd gaat worden omdat ze het geld nodig hebben. Het moet nog wel ergens heen natuurlijk. En als de olieprijzen gaan stijgen en landen weer wat meer uit hun voorraden gaan verbruiken, dan neemt het tanker vervoer juist af.
Olieprijzen zullen op KT niet stijgen, maar eerder fors dalen.

Trouwens, tankers zijn ook mooie en bruikbare opslagplaatsen.
Risky bets
0
quote:

Cas1 schreef op 27 juli 2016 14:32:

[...]

Olieprijzen zullen op KT niet stijgen, maar eerder fors dalen.

Trouwens, tankers zijn ook mooie en bruikbare opslagplaatsen.
De olie markt is 1 van de lastigste markten om te voorspellen. Hedge funds die hierop gespecialiseerd zijn doen dit het afgelopen decennia maar met hele lage succes ratio's. Jij hebt blijkbaar wel een glazen bol.

Maar wie weet. Ik denk dat een olieprijs onder de 35 geweldig is voor de winsten van tankers, want waarschijnlijk keert er dan weer flinke contango terug. Of het ook geweldig is voor de aandelenkoersen van tankers (in ieder geval op korte termijn) betwijfel ik, omdat er een sterke positieve correlatie met olieprijzen is.

Opslag op tankers "offshore storage" noem ik trouwen hierboven ook al als mogelijke positieve catalist.
Risky bets
0
quote:

Risky bets schreef op 27 juli 2016 12:49:

www.tradewindsnews.com/shipsales/7704...

Ben benieuwd of ze in de earnings call het hier nog over gaan hebben. Opzich een prima move, maar 94M / stuk???
Huh, of ik was vanochtend zwaar aan het slapen of het nieuwsartikel is aangepast. Maar blijkbaar is het dan 84M. Dan vind ik het een prima move van EURN!

Nabeurs GNRT en morgenochtend EURN cijfers en Q3 outlook. Ben benieuwd. Als EURN iets boekt voor Q3 als 50% VLCC geboekt voor 26-28k zou dat goed zijn. Meer is bonus. Minder wordt erg vervelend.
tonneke
0
Gplp doet het niet verkeerd en Teekay weet ik niet wat daar mee aan moet, suggestie,s Risky bets of zeg jij laat maar lekker gaan, komt goed met de tijd.
Risky bets
0
Geen idee. Ik heb vandaag nog extra TK bijgekocht. Het handelt met olie heen en weer en die ging flink naar beneden deze week. Maar die sterke correlatie is mijns inziens zwaar overdreven, want de resultaten van TK worden helemaal niet zo direct beinvloed door olie, in ieder geval niet op de korte termijn. Ik vond TK 2 weken geleden een koopje, dus nu nog meer :)
19.503 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 ... 972 973 974 975 976 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 feb 2025 12:27
Koers 9,560
Verschil -0,220 (-2,25%)
Hoog 9,670
Laag 9,560
Volume 8.184
Volume gemiddeld 32.332
Volume gisteren 37.739

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront