De huidige relatie met P&G is goed te noemen, na de recente orders van 3 aug en 6 jan. Uiteraard is het wel erg toevallig dat precies nu P&G Gillette overneemt, Airspray met deze competitie komt.
Even wat feiten van de site van Gillette: 9% van de omzet komt uit Personal Care (w.o. dus scheerschuim, maar ook andere producten waar Airspray voor kan leveren) en Personal Care draagt voor 3% bij aan de winst. Die 9% komt overeen met zo'n $ 700mln omzet.
Even heel grof hebben we het dan dus over tientallen miljoenen verpakkingen per productsoort binnen Gillettes Personal Care. In 2004 produceerde Airspray 124 mln verpakkingen. Hoewel P&G al aardig wat ervaring met Airspray heeft opgedaan de afgelopen maanden, zullen ze eerst een kleinere order geven en die order alleen zal al een flinke procentuele groei geven.
De vijfde assemblagemachine is pas in de VS neergezet, waarmee nu 50% van de produktie in de VS plaatsvind (lezen we in het persbericht van 11 nov). Verdeeld over de geproduceerde verpakkingen denk ik, dat ze bij die testorder wel een nieuwe machine nodig zullen hebben; zo rond eind 2005. Misschien denkt Airspray daarom wel aan overname van een concurrent, om aan die verwachte groeimarkt ruimte te kunnen geven.
De advieskosten a € 400.000 hadden immers betrekking op een overname, overgenomen worden of een nieuw produktsegment.