Nutreco wil strategisch actieplan in 2007 afronden
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Nutreco wil het eind 2004 aangekondigde strategische actieplan 'Rebalancing for Growth' in 2007 afronden. Dit heeft woordvoerder Frank van Ooijen van Nutreco vrijdag gezegd tegen Betten Beursmedia. 'Wij willen het tweede deel van de strategie, overnames, in 2007 afgerond hebben', aldus Van Ooijen.
Nutreco kondigde 'Rebalancing for Growth' in november 2004 aan. Het bedrijf liet toen weten zich te willen richten op diervoeding- en visvoeractiviteiten nadat het de zalmkweekactiviteiten al had ondergebracht in de inmiddels verkochte joint venture Marine Harvest.
Het concern mikt in de strategie op een rendement op gemiddeld geinvesteerd vermogen (ROACE) van 15-20%. Bij de aankondiging liet het concern weten dat de strategie twee tot drie jaar in beslag zou nemen.
Nutreco liet donderdag weten een superdividend van euro 300 mln uit te keren en daarnaast voor euro 50 mln aan eigen aandelen in te kopen. Met het overgebleven geld, en de beschikbare financieringsruimte, wil het bedrijf - bij voorkeur grote - overnames plegen op het gebied van dier- en visvoeding, met name in markten als Centraal- en Oost-Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.
Ook wil het bedrijf 'actief participeren' in het consolidatieproces in de diervoedingsmarkt in West-Europa. Dit is vergeleken met het jaarverslag over 2005, waarin Nutreco de agenda voor dit jaar toelicht, nieuw, evenals de wens van het bedrijf uit te breiden in Noord-Amerika.
Analisten zien in Provimi, een Franse diervoedingsproducent, een geschikte overnamekandidaat. Van Ooijen weigert desgevraagd commentaar op vragen of Nutreco in gesprek is (geweest) met Provimi.