De schoenenmarkt in Nederland daalde volgens het GFK met 0,8% ten opzichte van 2005. De
omzet van de schoenenwinkels van Hoogenbosch (Dolcis, Manfield, Invito en PROsport), kwam
belangrijk hoger uit dan in de eerste helft van 2005, met name door groei in vergelijkbare winkels. Het aantal winkels van Hoogenbosch nam met 7 toe ten opzichte van eind juni 2005, waardoor het totaal per 30 juni 2006 uitkwam op 223. Het bedrijfsresultaat van Hoogenbosch nam fors toe.
Scapino realiseerde duidelijk hogere verkopen en een hoger bedrijfsresultaat dan in de vergelijkbare 5 maanden van 2005, toen Scapino nog geen deel uitmaakte van Macintosh Retail Group.
Omzet en bedrijfsresultaat van Nea International (producent van Push-braces) stegen eveneens.
Automotive & Telecom
De omzet van de sector Automotive & Telecom kwam uit op EUR 149,6 mln ten opzichte van EUR 140,6
mln in 2005 (+ 6,4%) door een stijging bij zowel BelCompany als Halfords. Het bedrijfsresultaat van deze sector kwam EUR 1,9 mln lager uit op EUR 5,5 mln, per saldo als gevolg van een stijging bij Halfords en een daling bij BelCompany.
Volgens de beschikbare informatie daalde het aantal verkochte aansluitingen in de markt voor
mobiele telefonie. De omzet van BelCompany steeg licht door expansie met 45 winkels ten
opzichte van 30 juni 2005, waarmee het totaal aantal winkels uitkwam op 204 (151 in Nederland en 53 in België). Het bedrijfsresultaat van BelCompany daalde, mede door de kosten van expansie, maar bleef op een goed niveau.
Halfords behaalde in de eerste 6 maanden van 2006 een duidelijk hogere omzet bij een gelijk
gebleven aantal winkels (149). De stijging was vooral te danken aan de gestegen verkoop van
navigatieapparatuur en het succes van de introductie van de Union kwaliteitsfiets. Het
bedrijfsresultaat van Halfords nam toe.
Investeringen en cashflow
In de eerste 6 maanden van 2006 werd voor EUR 11,6 mln geïnvesteerd in vaste activa (2005: EUR 11,6 mln). De investeringen hadden voor EUR 9,4 mln (2005: EUR 7,9 mln) betrekking op de opening van n GP Décors nam fractioneel toe bij een gelijk aantal winkels (55). Het bedrijfsresultaat was gelijk aan het eerste halfjaar 2005 en bleef negatief.
nieuwe en het onderhoud van bestaande winkels en voor EUR 1,9 mln (2005: EUR 3,1 mln) op
investeringen in informatiesystemen en logistiek. In de eerste helft van 2006 werden bij de vergelijkbare activiteiten 32 nieuwe winkels geopend en werden er 6 gesloten. Ten opzichte van 30 juni 2005 nam het winkelbestand van de vergelijkbare activiteiten met 50 toe tot 747 aan het eind van juni 2006. Scapino opende in de eerste helft van 2006 3 winkels en sloot er 1 waardoor het totaal uitkwam op 218, waarvan 185 in Nederland, 27 in België en 6 in Duitsland. Het totaal aantal winkels van Macintosh Retail Group bedroeg ultimo juni
2006: 965.
De afschrijvingen bedroegen EUR 10,1 mln (2005: EUR 8,7 mln) waardoor de cashflow in het eerste
halfjaar 2006 uitkwam op EUR 26,1 mln (2005: EUR 18,4 mln).
Groepsbalans
Het balanstotaal ultimo juni 2006 bedroeg EUR 439,6 mln (ultimo 2005: EUR 269,3 mln). Deze toename werd vooral veroorzaakt door de acquisitie van Scapino. De uit dien hoofde geactiveerde goodwill bedroeg EUR 96,9 mln. De toename van de posten voorraden en vorderingen ten opzichte van ultimo 2005 hangt naast het effect van de acquisitie deels samen met seizoensinvloeden.
Het eigen vermogen nam af met EUR 1,6 mln en kwam uit op EUR 138,1 mln, zijnde 31,4% van het
balanstotaal (ultimo 2005: EUR 139,7 mln of 51,9%). In het eerste halfjaar van 2006 werd EUR 13,1 mln dividend uitgekeerd alsmede voor EUR 7,4 mln eigen aandelen ingekocht ter dekking van uitstaande personeelsopties.
De rentedragende schulden namen met EUR 151,4 mln toe tot EUR 158,7 mln ultimo juni 2006. Deze
toename was vooral het gevolg van de acquisitie van Scapino. Een nieuwe kredietfaciliteit van EUR 210 mln werd afgesloten voor de financiering van de overname van Scapino en de herfinanciering van de bestaande faciliteiten van Macintosh Retail Group en die van Scapino.
Kasstroomoverzicht De kasstroom uit bedrijfsoperaties nam ten opzichte van vorig jaar toe met circa EUR 14,0 mln, voornamelijk als gevolg van een hoger resultaat.
Doordat in 2005 sprake was van een belangrijke belastingteruggave kwam de netto kasstroom uit operationele activiteiten slechts EUR 1,4 mln hoger uit dan in 2005.
De netto uitgaven uit hoofde van investeringsactiviteiten waren in 2006 EUR 136,2 mln hoger dan vorig jaar. Dit was volledig het gevolg van de acquisitie van Scapino.
De netto kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg EUR 121,1 mln (2005: - EUR 5,7 mln). De
opgenomen leningen en de hogere betaalde rente waren met name het gevolg van de acquisitie van Scapino.
In juni 2006 werden 300.000 eigen aandelen ingekocht ter dekking van uitstaande personeelsopties. Met de inkoop was een bedrag gemoeid van EUR 7,4 mln.
Vooruitzichten 2006
Het totale bedrijfsresultaat, inclusief Scapino, zal over geheel 2006 naar verwachting beduidend hoger uitkomen dan over 2005, toen dit EUR 45,9 mln bedroeg (inclusief een eenmalig positief effect van EUR 5,3 mln vanwege Superconfex).
Wij tekenen daarbij aan dat het tweede halfjaar van 2005 uitzonderlijk goed is geweest en dat de maand juli 2006 een tegenvallende ontwikkeling te zien gaf vanwege de bijzonder hoge
temperaturen.
Als gevolg van bovenstaande verwachting met betrekking tot het bedrijfsresultaat en rekening
houdend met hogere financiële lasten vanwege de overnamefinanciering van Scapino, verwachten
wij, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, dat de nettowinst over geheel 2006 hoger zal
uitkomen dan over 2005 (nettowinst 2005: EUR 32,9 mln inclusief eenmalige positieve effecten van EUR 4,9 mln).
(c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)