dagtip schreef:
3-10-2007
Narrowcasting met rMedia
Narrowcasting wint ook in Retail steeds meer terrein. Gaat het er bij RTL4 of SBS6 om zoveel mogelijk kijkers tegelijkertijd met een generieke boodschap te bereiken, bij narrowcasting draait het erom de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep over te brengen. Zo zendt Blokker promotiefilms uit in de winkels om bepaalde producten aan te prijzen.
In de ‘oude’ Blokker-oplossing wordt gebruik gemaakt van een normaal tv-toestel met videorecorder of Dvd-speler waarmee de films worden afgespeeld. Een groot nadeel van deze oplossing is de fysieke distributie van het promotiemateriaal: om de paar weken moeten alle films op tijd in alle filialen worden gewisseld voor de nieuwe promotie.
Opmars van platte schermen
Lange tijd was de prijs van platte schermen een belemmering om de traditionele tv’s te vervangen, maar inmiddels is de opmars van plasma- en lcd-schermen in volle gang, vaak in de uitvoering van scherm en geïntegreerde PC. Door de kleine afmetingen van de plasmaschermen zijn deze overal te plaatsen, kan de narrowcaster zijn publiek op veel plaatsen bereiken en verdwijnen de traditionele tv’s snel uit de filialen.
Proces en inhoud zijn van groot belang
Het succes van Narrowcasting valt of staat met de juiste software en content. De software moet garant staan voor het tijdig versturen van de juiste presentatie naar het juiste scherm. Storingen moeten niet alleen onmiddellijk gerapporteerd worden, maar ook is een vangnet in de vorm van het afspelen van een standaardpresentatie elementair; een scherm ‘op zwart’ is killing! Succesvolle content bestaat uit voorgeprogrammeerde productpresentaties in de juiste mix, afgewisseld met live tv, commercials en nieuwsflitsen. Deze vorm blijkt een hoge aantrekkingskracht op winkelend publiek te hebben.
Voor het grijpen
No-nonsense organisatie Blokker praat niet over narrowcasting, maar over productkasten. Een hele stelling wordt ingeruimd met een bepaald product en daarboven speelt de promotiefilm. De ervaring leert, dat een consument het aangeprezen artikel veel eerder koopt als het direct op grijpafstand ligt, vandaar altijd de combinatie van film en product op dezelfde locatie in de winkel.
Eenvoudige planning en beheer
Belangrijkste overweging voor Blokker bij de keuze voor de benodigde software was: ‘minder is meer’. De meeste narrowcastpakketten zijn zo uitgebreid en daarmee ingewikkeld (en niet te vergeten: kostbaar!), dat ze het doel van Blokker voorbij schieten. De films moeten eenvoudig door het hoofdkantoor gepland en beheerd kunnen worden en de tijdige distributie moet als vanzelfsprekend geregeld zijn. Overige extra mogelijkheden worden al snel als balast ervaren en zijn daarmee onwenselijk. Voor de beheersoftware van de Blokker productkast heeft men gekozen voor het rMedia-pakket van Cow Hills Retail uit Leusden.
Eenvoud, gebruiksgemak en betrouwbaarheid
rMedia is een webapplicatie die volledig voldoet aan de genoemde criteria van eenvoud, gebruiksgemak en betrouwbaarheid. In rMedia worden films geselecteerd en klaargezet om vanaf een bepaalde datum op een productkast in de filialen te worden getoond. Deze basisgegevens worden op het hoofdkantoor onderhouden, maar elk filiaal kan zelf ook bepaalde instellingen aanpassen, bijvoorbeeld als een artikel voortijdig is uitverkocht en de bedrijfsleider besluit een ander product in de stelling te leggen. Vanuit het filiaal kan dan de bijbehorende film geselecteerd en gestart worden. Aan het hoofdkantoor wordt automatisch gerapporteerd dat in een filiaal is gekozen voor een afwijkende film.
In onderstaand voorbeeld het statusscherm voor het hoofdkantoor, waarin in één oogopslag zichtbaar is welke filialen geen verbinding hebben met het hoofdkantoor, een afwijkende video draaien, etc.
Simac verzorgt momenteel voor Blokker de uitrol van ruim 2.500 schermen, inclusief de implementatie van de beheersoftware rMedia op het hoofdkantoor in Amsterdam.