RTRS-'Grote verschuivingen mogelijk op Nederlandse IT-markt' (2)
N i e u w bericht, meer informatie
AMSTERDAM (ANP) - Het worden spannende tijden voor de
gevestigde spelers op de Nederlandse markt voor IT-outscourcing.
Zij scoren niet goed op het gebied van klanttevredenheid en
concurrentie ligt op de loer. Dit blijkt uit een donderdag
gepubliceerd onderzoek van onderzoeksbureau Giarte en
adviesbureau Morgan Chambers. De onderzoekers namen 550
aanbestedingscontracten onder de loep.
De komende twee jaar moeten bij zes op de tien organisaties
die (een gedeelte van) hun automatisering uitbesteden nieuwe
contracten worden gesloten. Slechts 28 procent van de
ondervraagde topmanagers zou zijn huidige IT-partner zeker
aanbevelen. Op het moment is bijna de helft van de markt (46
procent) verdeeld over de drie grote spelers: KPN/Getronics,
Atos Origin en IBM.
De gevestigde spelers hebben vooral concurrentie te duchten
vanuit India. De Indiase bedrijven Wipro, TCS, Infosys en HCL
vertegenwoordigen samen 9 procent van de onderzochte contracten.
Ze maken meer winst en scoren beter op het gebied van
klanttevredenheid. Van hun klanten geeft 70 procent aan in de
toekomst meer aan hen te willen uitbesteden.
Marcel Sommeling, verantwoordelijk voor outsourcingdeals bij
automatiseerder LogicaCMG in Nederland, is niet verrast door de
uitkomsten van het onderzoek. ,,We zijn in de tweede fase van
outsourcing in Nederland. In de eerste fase werd vooral
infrastructuur en werkplekbeheer uitbesteed. Hier hebben vooral
de drie grote spelers van geprofiteerd. Nu worden steeds meer
belangrijke bedrijfsprocessen, zoals salarisadministratie, ook
uit handen gegeven. Hierdoor zijn er veel mogelijkheden voor
groei. De relatief nieuwe spelers, zoals wij, kunnen hier
gebruik van maken.''
De opkomst van de concurrentie uit India is Sommeling niet
ontgaan. Hij denkt dat deze bedrijven profijt hebben van het
maken van duidelijke keuzes. ,,Daarnaast zijn ze
risico-mijdender, ze nemen bijvoorbeeld niet zo snel grote
hoeveelheden personeel over.'' Aan de andere kant wijst hij erop
dat Indiase partijen een achterstand hebben doordat ze niet
voldoende capaciteit en klantenkennis in Nederland zelf hebben.
Veel uitvoerend werk wordt in India gedaan. ,,Klanten weten van
te voren niet altijd wat ze willen. Als er achteraf een
wijziging moet komen in een applicatie, is dat wat lastiger
vanaf een afstand.''
((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))