Met de doop en overdracht van de Smit Laisa, het zevende en laatste vaartuig uit een serie moderne bevoorraders die ook sleep- en ankerwerk kunnen verrichten, beschikt Smit Internationale weer over een flinke offshorevloot. Het operationele management van deze L-klasse schepen gebeurt vanuit de Smitvestiging in Singapore.
Na de verkoop, in 1996, van de bekende rederij Smit-Lloyd aan Secor, leek Smit de bevoorradingssector voorgoed de rug te hebben toegekeerd. Maar de tijden veranderden en eind maart 2006 maakte Smit een overeenkomst bekend met Hadi H.Al-Hamman Est. Marine Services (Hadi) uit Saoedi-Arabië. Deze overeenkomst betrof de overname van zeven moderne ahts-vaartuigen. Op dat tijdstip stond van dit zevental alleen nog de eerste, de Hadi 20, bij de Keppel Singmarine-werf in Singapore op stapel. Kort daarop werd dit bevoorradingsvaartuig herdoopt in Smit Lombok en in april 2006 volgde de oplevering. Het tweede en derde vaartuig uit de reeks, de Smit Langkawi en de Smit Linga, werden eveneens op deze werf gebouwd en kwamen respectievelijk in december 2006 en februari 2007 de vloot versterken.
Voor alle drie bevoorraders was direct volop werk in de olie- en gasindustrie. Hiervoor werden door Smit, via Hadi, met Saudi-Aramco meerjarige contracten gesloten voor de inzet van deze schepen in de wateren van Saoedi-Arabië.
Enkele dagen na de oplevering van de Smit Langkawi werd ze ingezet bij de berging van de Bitumen Glory, die met 4300 ton asfalt op weg was van Maleisië naar India. In de machinekamer was brand ontstaan, die zich snel uitbreidde naar de accommodatie. De bemanning zag kans het brandende schip tijdig te verlaten. Nadat Smit met de eigenaren een LOF-contract had gesloten, zag de bemanning van de Smit Langkawai kans de brand te blussen en kon de Bitumen Glory worden geborgen.
Bouw in China
De overige vier L-klasse schepen werden bij de Keppel Nantong-werf in China gebouwd. Als eerste liep in februari 2008 de Smit Lumut van stapel. Hierna volgden met steeds tussenpozen van een paar maanden de Smit Luzon, de Smit Lumba en vlak voor de afgelopen jaarwisseling de Smit Laisa. Dit viertal ging eveneens in charter van Saudi-Aramco in Zuidoost-Azië en Afrikaanse wateren aan de slag. De L-klasse serie is een beproefd ontwerp, gemaakt door Marine Technology Development (MTD), het scheepsontwerpbureau van Keppel Offshore & Marine. Diverse rederijen, waaronder Hadi, werken al jaren met schepen van dit type en ze blijken in de praktijk goed te voldoen. De L-klasse schepen zijn zestig meter lang, zestien meter breed en hebben een holte van zes meter en een diepgang van 4,20 meter. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Yanmar-diesels van elk 3000 pk, wat een trekkracht oplevert van 75 ton. De vaarsnelheid is veertien knopen en het laadvermogen ongeveer 1800 ton. Aan deklading kan 500 ton worden meegenomen. Onderdeks staat een tankenpark voor het transport van brandstof, drink- en boorwater, boorspoeling en cement. De dubbelschroefsvaartuigen zijn ook van een 600 pk sterke boegschroef voorzien. Naast bevoorradings-, sleepen ankerwerk kunnen ze ook als brandblusvaartuigen (FiFi-1) worden ingezet. Aan boord is accommodatie voor 26 personen.
Nog meer nieuwbouw
Smit heeft ondertussen laten weten dat zij nog twee L-klasse vaartuigen op stapel zal gaan zetten. Deze krijgen als extra voorziening een klasse 2 dynamische positioneringssysteem. Dit duo dient als vernieuwing van de vloot van Ocean Marine Services in Egypte. In juni 2007 kregen de Rotterdammers een vijftigprocents belang in deze rederij, die op dat moment over zeven werkschepen beschikte. Hieronder bevonden zich drie voormalige Smit-Lloyd bevoorraders, te weten de Smit-Lloyd 29, 30 en 55. De bevoorradingsvloot van Ocean Marine Services is voornamelijk actief in Egyptische wateren.
Behalve de overname van het nieuwbouwprogramma van Hadi en verwerving van een belang in OceanMarine Services, opereert Smit via de divisie Smit Transport & Heavy Lift met nog drie andere ahts-vaartuigen in de olie- en gassector. Dit zijn de Smit Kamara en Smit Komodo, beide met een trekkracht van tachtig ton, en de Smit Nicobar, met een trekkracht van 120 ton. Het drietal is van hetzelfde MTD-ontwerp en in de periode 2005-2006 bij de Keppel Singmarinewerf gebouwd. Het eerste vaartuig werkt op de Noordzee, het tweede in Egyptische wateren en het derde in Russische wateren, offshore Sakhalin. (PAS)
uit "schuttevaer"