door Frank van Rutten
AMSTERDAM - De telecomindustrie keek met wijd geopende mond naar het onvermoede verkoopsucces van Apple's mobiele softwarewinkel voor de Iphone, de App Store. Dus kondigt zowat elke 'telco' en mobieltjesfabrikant de laatste weken een eigen virtuele verkoopkanaal aan, in de hoop straks een net zo succesvolle mobiele melkkoe in huis te hebben.
Op 's werelds grootste mobieletelefoniebeurs 3GSM in Barcelona kondigden Nokia en telecomaanbieder Orange vandaag hun eerste schreden op het gebied van mobiele softwareverkoop aan.
In negen landen start Nokia vanaf mei met de online Ovi-winkel, specifiek voor het nieuwe model N97. In diezelfde maand opent Orange een soortgelijke virtuele winkel voor alle Europese landen waarin het actief is.
Telecombedrijven zien de virtuele winkels enorm zitten. Het verlaagt de drempel tussen klant en aanbieder en kan daarom als 'service' worden gepresenteerd. Ondertussen is de softwareverkoop gewoon lucratief, getuige de geschatte jaaromzet bij Apple's App Store van 1 miljard dollar.
Maar het belangrijkste is nog dat het mobiele-internetgebruik van hun klanten er door omhoog gaat. Niet alleen betaalt de klant voor de data die hij binnenhaalt om de winkel te bezoeken en een aangeschaft programma te downloaden, ook die aangeschafte software zelf draait in de meerderheid van de gevallen om het versturen en ontvangen van mobiele data.
Eerder mislukte pogingen met mobiele-internetportalen zoals Vodafone Live! en T-Zones van T-mobile om het datagebruik op te krikken, al was ook de toenmalige trage technologie daar debet aan. Met het huidige snelle mobiele internet en dataverstokende programmaatjes is de nieuwe mobiele melkkoe geboren.
Beleving
Mobieltjesfabrikanten openen vooral virtuele softwareloketten omwille van de rechtstreekse omzet die dat genereert en om de beleving van hun gebruikers bij het merk en het specifieke mobiele besturingssysteem (Windows, Android, PalmOS, Symbian) te verhogen.
Bovendien versterkt het de positie van mobieltjesproducenten in hun onderhandeling met telecomproviders over de afname van toestellen. Die kopen straks immers niet alleen telefoons in, maar daarmee ook merkspecifieke gebruikers met een gemiddeld hoger mobieledataverbruik. En dat betekent weer omzet voor de telecomaanbieders.
Naar verwachting presenteert ook Microsoft snel een eigen softwarewinkel die bereikbaar is via de mobiele telefoon. Onder de naam 'Gecko' proberen andere ontwikkelaars al een softwarewinkel voor Windows Mobile-toestellen te ontwikkelen, dus Microsoft móet bijna wel.
Begin deze maand lanceerde telecomprovider Vodafone een eerste testversie van een eigen virtuele softwarewinkel, de Application Manager. Via de mobiele internetaansluiting kan de Vodafoneklant de winkel benaderen en kiezen voor betaalde en gratis programma's van zowel Vodafone als externe softwareontwikkelaars. T-mobile zou een dergelijk initiatief overwegen.
Vlak na mobieltjesfabrikant Samsung kondigde ook handheldproducent Palm begin deze maand aan software en diensten via een eigen applicatiekanaal (de 'Application Catalog') te gaan verkopen voor het nieuwste toestel, de Palm Pre. Voor het nieuwe mobiele besturingssysteem Android, recent ontwikkeld door een aantal bedrijven waaronder Google, wordt de Android Market ontwikkeld.