Smit Internationale « Terug naar discussie overzicht

Netto Winst 1 helft van 2009 : 51,9 miljoen

23 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Verwachting was 48,4 Miljoen

Verwachting 2 helft van 2009 : rond de 42 mijoen

Totaal netto winst dus 2009 : rond de 92 Miljoen
[verwijderd]
0
Smit boekt 9% hogere nettowinst in H1 '09
06-08-2009 08:35:00
Door Eelco Hiltermann

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Smit International nv heeft in het eerste halfjaar van 2009 een 9% hogere nettowinst geboekt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De maritiem dienstverlener maakte daarnaast donderdag voorbeurs bekend in de tweede helft van het jaar een nettowinst te verwachten die in lijn zal liggen met de eerste zes maanden.

De nettowinst steeg naar EUR51,9 miljoen, van EUR47,7 miljoen in de eerste helft van 2008. Inbegrepen is een bate van EUR10 miljoen voor het redden van het olieplatform Thunderhorse in 2005.

Vier door Dow Jones Nieuwsdienst geraadpleegde analisten voorzagen gemiddeld een nettowinst van EUR48,4 miljoen, inclusief de eenmalige bate.

Smit verwacht dat het nettoresultaat in de tweede helft van het jaar in lijn zal liggen met de eerste zes maanden, exclusief de bate van het olieplatform.

Het bedrijf stelt geraakt te worden door de voortdurende recessie, vooral bij Harbour Towage. Het operationeel resultaat bij Harbour Towage daalde naar EUR7,9 miljoen van EUR17,7 miljoen vorig jaar.

Ook de spotactiviteiten bij Transport & Heavy Lift, de grootste divisie, worden door de recessie geraakt, aldus Smit.

Daar staat tegenover dat de Terminals-divisie en de lange termijncontracten binnen de transportactiviteiten volgens de onderneming erg goed blijven presteren. Bij Terminals steeg het operationeel resultaat naar EUR8,3 miljoen van EUR5,2 miljoen.

De omzet van Smit bleef in de eerste zes maanden van het jaar nagenoeg gelijk op EUR307,2 miljoen. Analisten rekenden op een omzet van EUR317 miljoen.

Het operationeel resultaat steeg met 12% en kwam uit op EUR54,9 miljoen.

- Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5200; eelco.hiltermann@dowjones.com

pardon
0



2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

Healthy result despite economic recession

Rotterdam, 06 August 2009

Harbour Towage result significantly affected by decline of world trade
Sharp profit growth Terminals
High result Salvage due to settlement prior year cases
Transport activities remain at high level
Good vessel utilisation Heavy Lift
Mid-year results 2009

Net profit rises 9% from EUR 47.7 million (including non-recurring items) to EUR 51.9 million.
Non recurring income from settlement “Thunderhorse” amounting to EUR 10 million net of taxes.
EBITDA (including associated companies) rises 15% from EUR 90.2 million to EUR 103.7 million.
Operating result increases 12% from EUR 49.0 million to EUR 54.9 million.
Result from associated companies increases by 8% from EUR 11.8 million to EUR 12.8 million.
Net earnings per share increases by 3% from EUR 2.74 to EUR 2.82.
It is expected that the net profit in the second half year will be in line with the first half year, excluding the non-recurring income from the “Thunderhorse” settlement.

Ben Vree, SMIT CEO, commented as follows: “We are happy being able to present healthy figures and an increased financial result for the first half of this year. Due to a close focus on our cash flow we have been able to further enforce our balance sheet. Of course the ongoing recession has an impact on our activities as well. The significant decrease in ship movements resulted in a sharp decline of the operating result of the Harbour Towage Division while the spot related activities of the Transport & Heavy Lift Division are affected as well. The strategy which is based on sustainable growth and stability is paying well off. The Terminals Division as well as the long term contracts within the transport activities are performing very well despite the economic downturn. We are therefore confident that the net profit in the second half year resulting from normal activities will be in line with the first half year, excluding the non-recurring income from the “Thunderhorse” settlement."

Overview of operating result per Division EUR (in millions)

30-6-2009 30-06-2008
Harbour Towage 7.9 17.7
Terminals 8.3 5.2
Salvage 19.8 7.7
Transport 18.0 19.7
Heavy Lift
Holding 4.1
-/-3.2 0.6
-/-1.9
----- -----
Group operating result
Result of associated companies

Group operating result
(including associated companies)


54.9
12.8
-----

67.7
===


49.0
11.8
-----

60.8
===

Harbour Towage Division
Harbour towage services and related maritime services.

Revenue: EUR 77.6 million (H1 2008: EUR 94.7 million)
Operating result: EUR 7.9 million (H1 2008: EUR 17.7 million)
ROACE: 6% (H1 2008: 20%) Target is a ROACE of 15%
Result of associated companies: EUR 5.0 million (H1 2008: EUR 1.6 million)

Due to a decline in worldwide shipping traffic, revenues for the harbour towage activities decreased significantly in the first half of 2009. The throughput in the main ports where SMIT operates dropped considerably, particularly in Antwerp, Rotterdam and Vancouver. As a consequence of the recession the profit margin of the harbour towage companies decreased.

Measures have been taken to reduce the cost base of our existing operations by repositioning harbour tugs to new locations. As of January 2009 harbour towage activities are performed in the port of Taipei (Taiwan) with five harbour tugs through a new joint venture company. Furthermore the set up of a new joint venture in Lithuania has been finalised in May 2009 and three SMIT tugs were brought into the joint venture.

The performance of the associated companies improved sharply compared to last year. In Brazil the fleet of harbour tugs has grown with 4 tugs to 19 vessels as at 30 June 2009, which resulted in a higher profit contribution compared to last year. The joint venture, Rebras, is currently providing harbour towage services in 4 ports in Brazil. The joint venture in Singapore also realised a higher profit due to additional income from services rendered for special projects in South East Asia.

In the first half year agreement was reached on the acquisition of 100% of the shares in Minette Bay Ship Docking. This company operates three harbour tugs in Prince Rupert, Canada. The acquisition is still subject to approval by the Competition Authorities in Canada. This acquisition will be integrated with the existing SMIT activities on Canada’s West Coast.

Despite the current recession the Harbour Towage market is considered stable. SMIT set itself the target of increasing the net result in this Division by 50% over five years (starting 2007) by means of acquisitions, expansion of activities and fleet expansions.

Terminals Division
Towage services and related maritime - and management services to offshore and onshore terminals.

Revenue: EUR 47.2 million (H1 2008: EUR 32.5 million).
Operating result: EUR 8.3 million (H1 2008: EUR 5.2 million).
ROACE: 14% (H1 2008: 13%). Target is an ROACE of 15%
Result of associated companies: EUR 2.6 million (H1 2008: EUR 0.4 million)

Terminals realised a sharp increase in profit in 2009. This profit growth is a consequence of the contribution from new contracts that commenced in the second half of 2008 as well as the profits realised on a “frontrunner” contract which started at the beginning of this year. The operations that started in the second half of 2008 are terminal contracts in Pakistan, Gabon, the Bahamas and Kuwait. The “frontrunner” contract relates to the provision of four terminal tugs in Indonesia, which were transferred from the Division Harbour Towage.

The terminal operation in the Bahamas, which has included the operation of a bunker barge since last year, will be expanded by an additional (4th) tug in the second half of 2009.

The 25 year contract for an LNG terminal in Italy has not started yet due to delays in building the LNG terminal. However, the tugs that have been delivered are already on charter. It is expected that the LNG terminal will become operational in the third quarter of 2009. The joint venture will operate 4 tugs for this terminal.

The increased growth target for net profit is 100% over a five-year period (starting 2007).



Salvage Division
Salvage, wreck removal, environmental care and consultancy.

Revenue: EUR 46.7 million (H1 2008: EUR 51.0 million).
Operating result: EUR 19.8 million (H1 2008: EUR 7.7 million).
Net production ratio: 55% (H1 2008: 26%). Target is a net production ratio of at least 10%.
Result of associated companies: EUR 0 million (H1 2008: EUR 0.5 million).
Historical average operating result for the full year 2009 amounts to EUR 18.8 million.
Salvage realised an exceptionally high profit in the first half of 2009. This result has been influenced by the settlement of salvage cases from previous years. The main contribution came from the settlement of the “Thunderhorse” project (Gulf of Mexico, 2005) which had an impact of EUR 10 million on net profit.

The workload in the first half year was limited and was clearly below the historical average. However, during the third quarter we are experiencing an increase of workload.
The major projects in the first six months of the year were:

• “Ameglia Star
K. Wiebes
1


Netto 51,9 1e halfjaar

Tweede halfjaar in lijn =

51,9 minus 10 voor Thunderhorse = 41,9

51,9 + 41,9 = 93,8 M

Gedeeld door 18,4 M aandelen = 5,10 per aandeel.

Niet slecht voor een gruweljaar.

Bovendien komt het orkaanseizoen er weer aan:
Salvage kan altijd nog voor een paar miljoentjes
extra zorgen.

[verwijderd]
0
Sorry

Nettowinst over heel 2009 zal rond de 94 miljoen minimaal zijn

Winst per aandeel minimaal : rond de 5,15 euro
K. Wiebes
0


Nog vergeten:

Wanneer die beroepsvergaderaars in Den Haag eindelijk eens knopen gaan doorhakken kan Heavy Lift nog flink profiteren van de aanleg van
windmolenparken in zee.

Frensje
0
quote:

hoebeet schreef:

Netto 51,9 1e halfjaar

Tweede halfjaar in lijn =

51,9 minus 10 voor Thunderhorse = 41,9

51,9 + 41,9 = 93,8 M

Gedeeld door 18,4 M aandelen = 5,10 per aandeel.

Niet slecht voor een gruweljaar.

Bovendien komt het orkaanseizoen er weer aan:
Salvage kan altijd nog voor een paar miljoentjes
extra zorgen.

hoe beet, je bent mij net voor. De berekening die je maakt is volgens mij de essentie. Met een alleszins redelijke k/w van 10 mag de koers dus naar 51 euro.

Wat een mooi bedrijf is het toch en hoe goed wordt het geleid. Uit deze resultaten blijkt eens te meer hoe belangrijk de diversiteit binnen Smit is en hoe belangrijk het is om de diverse onderdelen bij elkaar te houden.
jip banaan!
0
Wat een pracht bedrijf, dat midden in de recessie zo'n resultaat boekt. En wat een perspectief voor als de wereldhandel weer gaat aantrekken!

groetjip
Frensje
0
Jip,

Helemaal mee eens. Uit de koers van dit moment blijkt dat niet iedereen de cijfers op juiste waarde weet te schatten. Of misschien zijn het mensen zijn die op een spannend bericht hadden gehoopt die nu afscheid nemen van hun stukken. Na deze dump gloren er echter gouden tijden, dunkt mij. Met deze cijfers zal Boskalis, als men nog met een bod wil komen, ook niet te zuinig mogen zijn om enige kans te maken. Maar zoals gezegd hoop ik dat Smit nog heel lang zelfstandig mag blijven. Deze cijfers tonen toch duidelijk het gellijk van Ben Vree aan.
[verwijderd]
0
AMSTERDAM (Dow Jones)--Smit International nv heeft sinds afgelopen december geen gesprekken met Boskalis gehad over een mogelijke overname door Boskalis. Dat zegt bestuursvoorzitter Ben Vree donderdag tijdens een toelichting op de resultaten van het eerste halfjaar.

"Ik heb best wel eens contact met Boskalis als zijnde een grootaandeelhouder van Smit. Ik heb er binnenkort weer een afspraak. Maar er is momenteel geen enkele discussie over een overname", zegt Vree.

Op 15 september maakte Boskalis bekend Smit te willen kopen voor ruim EUR1,1 miljard in contanten, of EUR62,50 per aandeel. Smit wees het bod van de hand als te laag en ging niet in op een uitnodiging van Boskalis tot overleg.

Sindsdien heeft Boskalis meerdere malen aangegeven nog steeds geinteresseerd te zijn in (delen van) Smit. Boskalis houdt een belang van 25,07% in Smit, volgens de gegevens van de AFM.

Vree stelt dat Smit zelf ook uitkijkt naar overnames, maar niet pro-actief en op kleine schaal. "Kleinere bedrijven kunnen in de problemen komen met bijvoorbeeld het betalen van hun leningen. In dat soort situaties staan we er voor open", licht Vree toe.

De CEO stelt dat Smit wel last heeft van de recessie, vooral bij Harbour Towage, maar dat "geen enkel" langetermijncontract is opgezegd.

Naast de recessie heeft Smit ook last van de toegenomen piraterij. Hoewel het bedrijf zelf recent niet is overvallen, moet Smit wel voorzorgmaatregelen treffen. "Soms moeten schepen omvaren of schakelen we beveiligers in", zegt Vree. De onderneming raamt de kosten om piraterij te voorkomen op EUR0,5 miljoen tot EUR1 miljoen in 2009.

Smit maakte donderdag voorbeurs een nettowinst van EUR51,9 miljoen over het eerste halfjaar bekend, van EUR47,7 miljoen in de eerste helft van 2008. Inbegrepen is een bate van EUR10 miljoen voor het redden van het olieplatform Thunderhorse in 2005.

Smit verwacht dat het nettoresultaat in de tweede helft van het jaar in lijn zal liggen met de eerste zes maanden, exclusief de bate van het olieplatform. In totaal komt de nettowinst naar verwachting van Smit op circa EUR94 miljoen uit.

Omstreeks 11.15 uur noteert het aandeel 0,1% hoger op EUR50,30 terwijl de Midkap 1% hoger noteert.
K. Wiebes
0


Niet praten; toch belang uitbreiden: vijandige
overname: kassa!

Ook de koers van Boskalis is de laatste tijd lekker
opgelopen.

Alleen met het sentiment mee? Of zou Bossi óók
wel eens praten met hun groot-aandeelhouder: HAL.
Meer dan 30 %.

Zo van, kun je onze koers niet wat pushen ? Dan hoeven wij niet teveel aandeeltjes uit te geven voor de overname van Smit. Oók in het belang van
HAL. Tòch.

Ik weet het, het zou voorkennis betekenen. Maar ik
kan me nauwelijks voorstellen dat Boskalis z'n
strategiewijzigingen, i.c. de overplannen aangaande Smit - gezien de marktkapitalisatie van beide bedrijven toch geen kleintje - niét met HAL
heeft besproken.

En nu de Fenteners van V. hebben afgehaakt omdat zij met 58,- voor een dubbeltje op de eerste rang
wilden zitten en vervolgens hun centjes in Eriks
hebben gestoken, zou HAL wel eens de helpende hand
kunnen toesteken.

Zomaar een overpeinzing.

[verwijderd]
0
Tuurlijk gaat Boskalis bieden op Smit

Dat halen we uit de woorden van de CEO van Boskalis in Mei : We zijn vastbesloten zei die !

Gewoon : 55 euro cash bieden en 1 aandeel Boskalis erbij per aandeel Smit

Dat hebben ze niemand erbij nodig ( dit geld hebben ze bij Boskalis nu al )

En daarnaar kunnen ze de sleepdiensten weer verkopen ( waar ook al verschillende partijgen bij Boskalis voor zijn geweest : zegt de CEO )

Kortom : achter de schermen is Boskalis bezig om het nu wel in goeie banen te leiden en te zetten bij het bod
JvH
0
quote:

naarfwinn schreef:

Tuurlijk gaat Boskalis bieden op Smit

Dat halen we uit de woorden van de CEO van Boskalis in Mei : We zijn vastbesloten zei die !

Gewoon : 55 euro cash bieden en 1 aandeel Boskalis erbij per aandeel Smit

Dat hebben ze niemand erbij nodig ( dit geld hebben ze bij Boskalis nu al )

En daarnaar kunnen ze de sleepdiensten weer verkopen ( waar ook al verschillende partijgen bij Boskalis voor zijn geweest : zegt de CEO )

Kortom : achter de schermen is Boskalis bezig om het nu wel in goeie banen te leiden en te zetten bij het bod
Dan zijn ze niet erg slim bij Boskalis. Als je een flinke premie wil geven, ga je niet een PB eruit gooien over die 350 mln. Volgens mij is het niet verplicht dat te melden.
voda
0
Smit cijfers H1 09 goed - Petercam


AMSTERDAM (Dow Jones)--Smit International heeft "goede resultaten" laten zien over het eerste halfjaar. Dat zegt analist Bart van den Wijngaard van Petercam. De analist wijst op de nettowinst die iets boven zijn verwachting ligt en op de outlook die "op zich goed is". Van den Wijngaard verwacht dat de koers positief zal reageren, al is het opwaartse potentieel beperkt. Volgens de analist is de koers de laatste maanden sterk gestegen vanwege acquisitiespeculatie. Het hold-advies blijft gehandhaafd. Woensdag sloot het aandeel EUR50,25. (EHI)



Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

voda
0
Smit cijfers H1 09 'netjes' - Keijser


AMSTERDAM (Dow Jones)--De resultaten van Smit International zijn volgens analist Nico van Geest van Keijser Capital "erg netjes". Van Geest is vooral te spreken over de outlook, die hij "echt positief" noemt. Volgens de analist komt de verwachte winst per aandeel voor heel 2009 nu uit op EUR5,25 per aandeel, terwijl Van Geest EUR5,10 per aandeel geraamd had. De analist hanteert een buy-advies. Omstreeks 09.05 uur noteert het aandeel 0,9% lager op EUR49,81, terwijl de Midkap met 0,7% stijgt. (EHI)



Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com



[verwijderd]
0
Kijk vandaag gaan de boys eruit die dachten dat er vandaag een overname kwam

Er zometeen komen er nog wel een paar koopadviezen lijkt me voor Smit

Dus ( korte ) druk op koers valt weg

Bij Boskalis zijn ze niet slim zei je ??

Die 350 miljoen zie ik net zoals die melding van 25,07 % in Februari ( het ondersteunt denkt Boskalis de koers en zo dus hun belang erin )

Dit zei Ben Vree ook ivm die 25,07 %

Maar Boskalis wilt niet 2 maal hun neus stoten ( en zal nu zo goed mogelijk op zeker willen spelen als ze met bod komen )
voda
0
De koersontwikkeling valt mij zwaar tegen na de mooie cijfers!
En Naarfwinn, ik denk dat je gelijk hebt!
(weglopen van overname beleggers)

Fonds: aand. Smit Internationale
Beurs: Euronext Amsterdam

Laatste Volume Tijd
Laatste 49,665 30 16:46:45
Verschil -0,59 -1,1642 %
Bied 49,605 173 16:47:45
Laat 49,68 50 16:47:45
Hoogste 50,49 09:00:05
Laagste 48,50 09:01:15
Cum. volume --- 44.786 16:46:45
Indicatieve opening ---
Open 50,49 09:00:05
Vorig slot 50,25 05-08-2009
Gemiddelde dagomzet --- 38.838
[verwijderd]
0
CEO Ben Vree zegt :

Dat de overname gesprekken met Boskalis er wel weer komen als de recessie over is

Bron : DFT

Dus Ben Vree denkt het ook : de gesprekken komen er wel!!
voda
0
voda
1
quote:

naarfwinn schreef:

CEO Ben Vree zegt :

Dat de overname gesprekken met Boskalis er wel weer komen als de recessie over is

Bron : DFT

Dus Ben Vree denkt het ook : de gesprekken komen er wel!!

Je bent al lang op het forum hier.
Ik denk dat er een duivels spel gespeeld wordt.
Kan je Hagemeyer nog herinneren met de topman Rudi de Becker?
Hield ook steeds vol dat er geen overname gesprekken waren!
Tot het nieuws naar buiten kwam dat Rexel een bod zou doen.
Ik vertrouw het voor geen meter, en blijf zitten.
Dat bod komt er aan!!
23 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
946,61  +0,03  +0,00%  14 feb
 Germany40^ 22.504,40 -0,48%
 BEL 20 4.396,58 -0,82%
 Europe50^ 5.480,25 -0,24%
 US30^ 44.524,90 0,00%
 Nasd100^ 22.109,50 0,00%
 US500^ 6.112,09 0,00%
 Japan225^ 39.114,70 0,00%
 Gold spot 2.882,65 0,00%
 EUR/USD 1,0493 0,00%
 WTI 70,68 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

BAM +10,11%
PROSUS +4,70%
HEIJMANS KON +4,21%
NX FILTRATION +3,58%
Aperam +3,30%

Dalers

Arcadis -2,88%
IMCD -1,93%
Philips Konin... -1,92%
UNILEVER PLC -1,82%
Wereldhave -1,77%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront