Vanuit mijn aantekeningen van de AvA
CEO Loek de Vries heeft in 2010 zelf de leiding op zich genomen van de kunstgras activiteiten: ondanks een marktpositie van 70% en de beste producten was er sprake van een schamele EBITDAmarge van minder dan 4% in 2009. In 2010 verdubbelde de marge al tot 8%, nog onder de minimum norm van 10%, maar werd ook gestalte gegeven aan de opbouw van de positie in de downstreamactiviteiten. Dat is geheel nieuw voor ten cate, maar TenCate kan niet anders. Ten Cate produceerde wel veel vezels, maar had weinig in te brengen in de productie en aanleg van de velden zelf. Daar gaat TenCate zich nu rechtstreeks mee bemoeien en koopt in rap tempo de zeggenschap in de twee leidende wereldorganisaties Greenfields en Tigerturf. Naast kunstgras voor sportvelden gaat kunstgras meer en meer gebruikt worden voor landscaping. Die toepassing leidt tot lagere onderhoudskosten en waterbesparing ten opzichte van normaal gras. TenCate gaf ons ook een blik in de toekomst: kunstgras zal worden bespoten via de nanoprinttechniek van Ten Cate dochter Xennia met een middel waardoor kunstgras waterhoudend wordt in plaats van waterafstotend, maar ook zal er een laag zonnecellen in nanovorm op kunnen worden aangebracht, waardoor kunstgras kan functioneren als reusachtig zonnepaneel.
Reeds aan aantal jaren is TenCate actief met composietmaterialen in ruimtevaart en vliegtuigbouw. Airbus en Boeing, de grote spelers daarbij, zijn reeds lang klant. Nu komt ook in de automotive sector aandacht voor lage gewichtmaterialen met behoud van sterkte. TenCate heeft zich sterk gemaakt voor de superbus van Wubbo Ockels, niet zozeer voor het commerciële succes, maar meer om aan te tonen wat de mogelijkheden zijn van composiet. Daarmee komt TenCate ook in beeld bij grote spelers zoals BMW en Mercedes. Niet dat hierbij volgend jaar al veel omzet zal worden geboekt, maar de opening is gemaakt en stap voor stap zullen auto’s meer en meer constructiedelen gaan bevatten van TenCate materiaal.
Zoef