Is de webshop een bedreiging voor een winkel ?
De webshop pakt een gedeelte omzet zonder twijfel. Maar bepaalde behoeften kan een webshop niet invullen.
Gisteren was ik in de stad en hoorde twee opgewekte vrouwen praten over kleding die ze hadden gekocht. Ze hadden het over de verschillende kleuren en modellen in diverse winkels waar ze waren geweest. Het daadwerkelijk bekijken, zien en voelen van kleding kan het internet niet bieden. De vrouwen konden dit ook allemaal op het internet opzoeken, maar een foto is toch wel wat anders dan het in je handen hebben, voor de spiegel staan en als het niet bevalt of past naar een andere winkel gaan.
Bevalt je kleding of andere producten niet van een webshop, dan is het een rompslomp om het terug te sturen. Met name kleding is in de winkel snel te passen en wanneer het niet bevalt hangt de consument het in het rek terug. Een paar seconden werk.
Het internet kan niet de recreatieve invulling geven zoals off-line winkelen dat heeft. Een stad is voor winkelen ingericht met zijn winkels en eetgelegenheden. Op het internet winkelen spreekt wat dat betreft niet tot de verbeelding. Mensen willen er bij tijd en wijle uit, en dan doe je niet thuis achter het scherm.
Ook wil de consument als een product bv defect is een persoonlijk aanspreekpunt. De verzendkosten met name bij kleine bestellingen vormen een drempel om een aankoop te doen.
Bepaalde branches zoals supermarkten hebben wel internetverkoop, maar daar is niet veel omzet, alles draait om de winkelverkoop.
Speciaalzaken hebben vaak een webshop gecombineerd met een winkel, beide dus. De consument wil het eerst bekijken. Daar wordt op ingspeeld vooral als het product duur is. Goedkopere producten die de consument bekend zijn wat betreft merk en prestatie koopt hij on-line.
Je komt dan als gauw bij specifieke producten terecht die sneller on-line worden gekocht zoals boeken, DVD's, CD's, gereedschap.
Eigenlijk is de stad met zijn winkelaanbod een grote lokker voor mensen om daar te gaan winkelen. Als je er op een zaterdag heen gaat ziet het er zwart van de mensen. Als er dan ook nog een markt bij is, is voor veel mensen dan snel de keuze gemaakt.
De combinatiemogelijkheid van bijvoorbeeld kleding kopen, een pond kibbelingen voor thuis, een kilo blauwe druiven en even naar de opticiën, is als vanzelfsprekend dat niet on-line te doen.