D.E Master Blenders 1753 « Terug naar discussie overzicht

DE Master Blenders 9 juli naar de beurs

82 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
s.lin
1
31-5- 23:55
Douwe Egberts wordt onder de nieuwe naam DE Master Blenders 1753 op 9 juli officieel aan de Amsterdamse beurs genoteerd. Dat werd donderdag bekendgemaakt door het huidige moederbedrijf Sara Lee, waarvan DE MB zich afsplitst.
Al eerder, op 12 juni, wordt het aandeel DE MB aan de beurs op een ,,as-if-and-when-issued'' basis genoteerd. Daarbij kunnen beleggers wel (verkoop)orders plaatsen, maar die worden pas bij de officiele notering op 9 juli uitgevoerd. Aandeelhouders van Sara Lee krijgen automatisch een aandeel DE Master Blenders toegekend. De introductiekoers van het aandeel is donderdag nog niet bekendgemaakt.

Op 28 juni wordt de afsplitsing van DE MB officieel. Dan krijgen de zittende beleggers van Sara Lee en DE ook een speciaal dividend van 3 dollar per aandeel uitgekeerd.

©ANP
[verwijderd]
1
Pas maar op in Joure is een heel nieuwe koffiefabriek in aanbouw stilgelegd 2 jaar geleden, nog steeds trekt de koffie markt niet voldoende aan om deze mega investering af te bouwen.
Ik weet het niet maar denk zo dat dit bedrijf met bakken schuld volgeladen de beurs op komt.
Ook denk ik dat de geripte forens straks een bakkie minder drinkt.
s.lin
0
Nieuwe topman gaat DE weer op de kaart zetten
za 02 jun 2012, 11:31
UTRECHT - De nieuwe topman van koffiebrander Douwe Egberts, Michiel Herkemij, wil van DE weer een toonaangevend bedrijf maken. De opdracht is: „Innovatie. Omzetten laten groeien”, zegt Herkemij zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Volgens Herkemij is er bij DE sinds 2001 niet meer geïnnoveerd en is het bedrijf 'undermanaged'. Hij wil fors meer gaan uitgeven aan marketing, rond de 9 procent van de omzet in plaats van de huidige 4 procent. Dat is volgens Herkemij veel te weinig voor een bedrijf dat tot de drie grootste consumentenmerken in Nederland hoort.

Ook komt er op zijn initiatief een publiekscentrum over Douwe Egberts in Amsterdam.

DFT
arreno
0
ik heb in elk geval een pakketje aandelen gekocht, ik wacht maar wat het gaat worden. Het sentiment is momenteel bar slecht.
Gemiddeld is het allemaal fors gedaald op enkel uitzonderingen na. Momenteel moeten we het van incidentele uitschieters hebben, misshien dat "de meestermalers" er 1 van zal worden. Het moet al heel gek gaan wil ze facebook of W.O.L. overtreffen
s.lin
0
DE: beursdebutant met vertrouwde naam
11-6-12 - 15:58 bron: ANP
De beurs in Amsterdam verwelkomt morgen een nieuwkomer met een voor Nederlanders bekende naam. Koffieproducent DE Master Blenders 1753, in de volksmond beter bekend onder de oude naam Douwe Egberts, maakt dan zijn debuut op het Damrak.

Douwe Egberts is sinds 1978 in Amerikaanse handen. De oorsprong van de onderneming ligt echter in het Friese plaatsje Joure, waar Egbert Douwes in 1753 zijn kruidenierswinkel De Witte Os opende. Hij verkocht 'koloniale waren', zoals koffie, thee, tabak, suiker, rijst en specerijen.

Onder leiding van Douwes' zoon, Douwe Egberts, kreeg het bedrijf een meer regionale uitstraling, maar pas na de Eerste Wereldoorlog sloeg het ook landelijk de vleugels uit, onder meer door zich in Utrecht te vestigen. Het legde zich toen inmiddels toe op de verkoop van koffie, thee en tabak.

Om klanten aan zich te binden introduceerde het bedrijf in de jaren '20 de bekende waardepunten op de verpakkingen, waarmee gespaard kon worden voor geschenken. Dat spaarsysteem bestaat nog steeds en is daarmee het oudste, nog actieve in zijn soort van Nederland.

DE groeide ook door overnames, zoals die van Kanis & Gunnink in 1969, Van Nelle in 1989 en zoetjesfabrikant Natrena in 1996. Ook in het buitenland was het bedrijf actief op het overnamefront. Zelf kwam het in 1978 in handen van voedingsmiddelenconcern Consolidated Foods, het latere Sara Lee.

Onder de vleugels van het Amerikaanse bedrijf groeide DE uit tot een internationale speler op het gebied van koffie en thee. De tabaksactiviteiten werden in 1998 verkocht aan Imperial Tobacco. DE is actief in Brazilië, Australië en Thailand, maar Europa bleef altijd de belangrijkste afzetmarkt.

Mede daarom besloot Sara Lee, geleid door de Nederlander Jan Bennink, dit jaar de koffie- en theetak af te splitsen en in Nederland naar de beurs te brengen. Dat gebeurt onder de naam DE Master Blenders 1753, die zowel het internationale karakter als de Nederlandse historie van de onderneming moet onderstrepen.

De nieuwe topman Michiel Herkemij heeft grote plannen met het bedrijf. Alle producten gaan de komende maanden op de schop. Zowel wat betreft de kwaliteit als de presentatie, zei hij in de media.

Vanaf dinsdag kan 'officieus' in het aandeel worden gehandeld, de echte notering volgt op 9 juli. Analisten schatten de marktwaarde van DE Master Blenders 1753 na de beursgang op circa 4 miljard euro.

bron: ANP
voda
0
Sorry S. Lin, zag deze draad te laat, en had er nog één geopend.

We gaan op deze verder...

FOCUS: DE Master Blenders verwacht turbulente start op Damrak


Door Bart Koster en Robert van den Oever

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Douwe Egberts keert terug naar zijn 'roots'. Het wereldwijde koffie- en theebedrijf wordt door de huidige eigenaar Sara Lee Corp (SLE) afgesplitst van de Amerikaanse vleesactiviteiten en vanaf dinsdag 12 juni weer als zelfstandig bedrijf genoteerd aan de Amsterdamse NYSE Euronext, onder de naam D.E. Master Blenders 1753. Deze naam, in dit artikel voor het gemak verder afgekort tot DEMB, verwijst naar het oprichtingsjaar van het oorspronkelijke Douwe Egberts.

De start van deze beursnotering zou volgens het bedrijf zelf wel eens turbulent kunnen verlopen, omdat een deel van de bestaande aandeelhouders direct afscheid van de aandelen DEMB zal nemen. Bij de splitsing van de aandelen Sara Lee in aandelen Hillshire Brands Comp (de vleesactiviteiten) en DEMB moeten de aandeelhouders in VS-indexfondsen hun DEMB-aandelen in het nieuwe Europese bedrijf verkopen en dat vertegenwoordigt al zo'n 17% van het aandelenkapitaal. De verwachting van DEMB is dat uiteindelijk zo'n 50% van de DEMB-aandelen wordt aangeboden. Hoe, wanneer en tegen welke prijs is moeilijk te voorspellen.

De beursnotering van DEMB is bijzonder, omdat het geen nieuwe aandelenuitgifte (IPO) betreft, maar een afsplitsing van een Europees bedrijf van een Amerikaanse moeder. Dat betekent dat er geen nieuwe aandelen worden uitgegeven en er dus ook niet kan worden ingetekend. Geinteresseerden voor het aandeel moeten wachten op het aanbod van bestaande aandeelhouders.

Vanaf dinsdag 12 juni start de 'grijze handel' in het aandeel, waarbij de transacties vrijdag 6 juli nabeurs worden gesetteld. Vanaf maandag 9 juli worden de aandelen dan rechtstreeks via de beurs verhandeld, tegen de dan bepaalde prijs.

De verwachting is dat DEMB, gezien de omzet van EUR2,6 miljard en een nettowinst van EUR276 miljoen in het op 2 juli 2011 geeindigde boekjaar, uiteindelijk in de AEX-hoofdindex terecht zal komen.

Het bedrijf krijgt Jan Bennink als bestuursvoorzitter, de man die in 2007 de Nederlandse babyvoedingsproducent Numico aan het Franse Groupe Danone SA (BN.FR) verkocht. Bennink hield toen zelf zo'n EUR80 miljoen over aan de verkoop van zijn eigen aandelen. In de one-tier board wordt de van Heineken nv (HEIA.AE) afkomstige Michiel Herkemij de chief executive (CEO).

Het nieuwe bestuur heeft hoge ambities, nadat de koffie- en theeactiviteiten onder de hoede van Sara Lee nauwelijks aandacht of investeringen in innovaties kregen. Er was ook hoegenaamd geen synergie tussen de Amerikaanse vleesactiviteiten en de internationale koffie- en theeactiviteiten.

De ontwikkeling van de koffiedivisie raakte achter bij de concurrentie, waar met name de Zwitserse Nestle SA (NESTS) nieuwe markten veroverde en hogere winstmarges realiseerde op innovatieve producten als Nespresso en Dolce Gusto. De koffiecups maken 11% van de totale, wereldwijde koffieomzet uit en Nestle is met 50% marktleider in dit meest winstgevende marktsegment. Sara Lee kwam hier in 2010 met L'Or Espresso, dat ook gebruikt kan worden in Nespresso-machines en nu een marktaandeel van 9% heeft. Voor DEMB zorgen de cups voor 19% van de omzet.

De kracht van Sara Lee is altijd filterkoffie van Douwe Egberts en andere merken geweest, waarmee het 49% van zijn totale omzet in de koffie- en theeactiviteiten realiseerde; goed voor een wereldwijd marktaandeel van 7%. De filterkoffie is op zijn beurt weer goed voor 50% van de totale koffiemarkt, waar DEMB in toenemende mate concurrentie ondervindt van huismerken.

Bij DEMB komt 10% van de omzet uit oploskoffie en slechts 6% uit thee, met Pickwick als enige merk. De grootste regionale markten zijn Benelux, Brazilie, Frankrijk en Duitsland.

De omzetgroei in de markt van koffiecups bedraagt 25%, tegen 5% van de filterkoffie.

Het bestuur van DEMB is zich terdege bewust van de inhaalslag die in verschillende marktsegmenten nodig is en wil daarom de kapitaalsinvesteringen (capex) opschroeven naar 4%-5% van de omzet van 3% nu.

Het eerste resultaat daarvan moet een nieuwe Senseo-koffiemachine worden, die vanaf najaar 2012 op de markt moet komen. Dat wordt dan de opvolger van de eerste generatie Senseo-machines, die Douwe Egberts samen met Royal Philips Electronics nv (PHIA.AE) ontwikkelde en in 2001 introduceerde. Daarvan zijn er in totaal 33 miljoen verkocht en nu nog 26 miljoen in gebruik, schat DEMB.

De nieuwe Senseo-machine, waarvoor Douwe Egberts in een transactie van EUR170 miljoen met Philips de totaalrechten heeft verworven, moet met gebruik van echte koffiebonen kunnen wedijveren met de huidige moderne, en goed renderende apparaten van de concurrentie.

DEMB mikt op een omzetgroei van 5%-7% en de marge moet op middellange termijn omhoog naar 15%-17% van 14% in 2011.

Maar DEMB tempert al te hoge verwachtingen, met een groeipad van drie jaar: zaaien in 2012, bloeien in 2013 en oogsten in 2014; de ontwikkeling van een koffieplant in vertraagd tempo.

- Door Bart Koster en Robert van den Oever; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201 ; bart.koster@dowjones.com

s.lin
1
quote:

voda schreef op 11 juni 2012 16:44:

Sorry S. Lin, zag deze draad te laat, en had er nog één geopend.

maak niet uit voda ik plaats ook wel eens dubbel, dat is altijd nog beter dan een belangrijk bericht missen.
[verwijderd]
0
Sara-Lee dumpt Douwe Egberts, tegelijkertijd kopen zij een koffieconcern in Brazilie, waarom denk na....
New dawn
0
Ik weet niet of dit nu nog speelt, maar een paar geleden zag ik een documentaire over Douwe Egberts. De jeugd ging niet aan de koffie.

Ze gingen daarom naar o.a. rockfestivals met stands en deelden daar gratis warme koffie uit.

Koffie is eigenlijk een drank die je moet "leren drinken". Als je bv acht jaar oud bent vind je het maar een vreemde en bittere smaak.

Vergelijkbaar, als je ooit hebt gerookt, hoe smaakte de eerste sigaret..

[verwijderd]
0
trieste website

www.demasterblenders1753.com/nl/Inves...

Deze site geeft u een korte introductie van D.E MASTER BLENDERS 1753 - wie we zijn, wat we doen en waarom.

We zullen meer inhoud toevoegen aan de 'investor relations' pagina wanneer we dichter komen bij de datum waarop we een zelfstandige onderneming worden. Kijk hier regelmatig voor de laatste informatie.
Twinkeling
0
Pensioenlasten in UK zo te zien

Plannen (pagina 93, ik geloof niet in senseo)
quote:

schreef:

Revitalize Product Lines to Enhance the Coffee and Tea Experience. We intend to renew our product line in 24 months, with
the majority of such innovations expected to come to market in the second half of fiscal 2013, as described below:
Re-Invent Multi-Serve. We see multi-serve as an opportunity to refresh a category that has been stable for a long period of
time. We intend to engage new and existing consumers with a differentiated product line presented in a contemporary
fashion. We expect that this will include a broader product range, new premium offerings and new packaging concepts
that address diverse consumer preferences.
Revitalize Senseo. Philips and Sara Lee were pioneers in expanding the single serve category. With over 33 million Senseo
machines sold as of February 1, 2012, the market position of our Senseo coffee pads provides us with a solid foundation in
this category. Our retail sales of Senseo products increased by 11% between fiscal 2008 and fiscal 2011, and we had €400
million in sales of Senseo products in fiscal 2011, with approximately 95% of such sales from the Netherlands, Belgium,
France and Germany. Going forward, we intend to pursue geographic expansion and machine and coffee pad innovations
and we intend to address a broader range of consumer segments, with more varied and contemporary product offerings.
To this end, we recently entered into a partnership agreement and a trademark transfer agreement with Philips to
strengthen our relationship with Philips and acquire the full rights to the Senseo trademark. In the future, we intend to use
Senseo as our new master brand for any future high-tech product offerings and we expect to launch a new Senseo machine
annually.
93
Differentiate Capsules. Our L’OR EspressO and L’aRôme EspressO capsules have experienced significant success and
sales growth since the launch of L’OR EspressO in France in April 2010, with revenues from such sales exceeding
€50 million in the first six months of our fiscal 2012. We intend to expand our capsule sales by establishing more
differentiated brand positionings and extending our range to better address varied consumer preferences.
Build on Leading Position in Out of Home and Focus on Synergies with Retail. Through our proprietary liquid roast
coffee technology and our Cafitesse brand, we lead the liquid roast category for out of home consumption (based on
internal estimates and analysis). We intend to expand our liquid roast coffee business and, to further this goal, we are
developing new, premium liquid roast products. We also intend to broaden our business base to include many of the more
visible customer segments where roast and ground and espresso products are key to success. To this end, we recently
acquired CoffeeCompany, a dynamic café operator targeting young urban consumers in Holland. Our intent is to gain
inspiration and consumer connection experiences with the goal of expanding the visibility of, and becoming more
effective in showcasing, our retail brands. We also intend to use the cafés as a test market to test new products and
concepts before a full-scale launch. However, we do not intend to become a global café operator.
Expand our Presence in Instants into Existing Markets. We have a strong market position in premium freeze-dried instant
coffee in Australia with the Moccona brand and have been gaining instant coffee market share in the United Kingdom
with the Douwe Egberts brand. We plan to build on our instant coffee expertise through further innovations and increased
marketing in countries where we already have strong multi-serve footholds.
Reinvigorate Tea. We believe that we have a strong platform from which to expand in the tea category with our Pickwick
brand, which is well-known in the Netherlands, Hungary, Denmark and the Czech Republic, our Hornimans brand, which
is a leader in Spain, and our recently acquired Tea Forte brand, a premium tea brand principally sold in the United States
and Canada. We intend to expand our presence in the tea market through innovative new concepts and a sustained
marketing effort designed to create more premium positionings for our tea activities.
Expand Geographically. As a part of Sara Lee, we historically derived a large percentage of our sales and profits from Western
Europe. As an independent company, we intend to pursue growth in our Western European markets, including the Netherlands,
France, Spain, Belgium and Denmark, through effective marketing, innovation and increased penetration of our products in these
markets. We also intend to pursue growth in the emerging markets in which we currently operate, including Brazil, Eastern Europe
and Thailand, and expansion into new markets through extensions of our own product innovations and through selective acquisitions,
where appropriate and with a high level of discipline. Additionally, we believe that our Senseo single-serve coffee system and our
L’OR EspressO capsules, already well-known in their existing markets, can contribute to our expansion into new markets. We are in
the process of developing new products for both Senseo and L’OREspressO to further increase consumer interest and bring our
products into more households in both our existing and new markets.
voda
0
@ S. Lin, hartelijk dank voor je inzet hier, en op andere fora!

Je ab teller naar 100 gezet. Ga vooral zo door. Het wordt gewaardeerd, ook al zie je dat niet altijd.
benito c.
0
Aandeel lijkt me redelijk aan de prijs op 8 euro, en er zal nog veel aanbod loskomen. Groeivooruitzichten lijken me wel aanwezig, met name door de krankzinnige winstmarges van Nestle op koffiegebied, dat vraagt om meer concurrentie.
arreno
0
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
Helemaal niet gek denk ik
Rare protectionistiche Amerikanen
Neem ik nog n bakkie snelfiltermaling

:)
82 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
923,73  +4,28  +0,47%  16:36
 Germany40^ 21.851,40 +1,23%
 BEL 20 4.333,76 +1,09%
 Europe50^ 5.341,75 +1,34%
 US30^ 44.785,50 -0,21%
 Nasd100^ 21.707,30 +0,14%
 US500^ 6.071,86 +0,15%
 Japan225^ 39.076,30 +0,29%
 Gold spot 2.846,84 -0,73%
 EUR/USD 1,0365 -0,38%
 WTI 71,38 +0,30%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

CM.COM +22,78%
ArcelorMittal +12,77%
Aperam +5,73%
Air France-KLM +4,37%
AMG Critical ... +3,68%

Dalers

Accsys -2,87%
UMG -2,07%
Fugro -2,03%
AZERION -1,89%
BESI -1,79%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront