TomTom « Terug naar discussie overzicht

Vrijdag 29 juni

559 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 | Laatste
yinx
0
quote:

rolof schreef op 1 juli 2012 14:21:

Jullie hebben het maar steeds over een exit, maar vanwege anti-monopoly wetgeving (er zijn gewoon te weinig aanbieders van kaartmateriaal) zou bijv. Apple er niets aan hebben T2 uit de markt te halen.

De kaartendata zal (welliswaar voor geld) altijd ook nog aan derden beschikbaar moeten worden gesteld.

Dus schieten ze er weinig mee op.
a. Geen Apple, maar een exit door de (d)ga's blijft nog steeds een reele optie. Daarbij hoeft de 95% niet gehaald te worden. Opties te over, 68% is genoeg. Dit % wordt zeker gehaald bij een eventueel, nogmaals eventueel bod.

b. 100 % mee eens. Dit criterium zal zeker het zwaarst wegen. Ook vanwege het gedoe met de eu/eurocommissaris waarbij Microsoft is veroordeeld tot een boete van bijna een miljard euro. En dan heb ik het over een oligopoli/monopolie positie van een multinational.
bart1805
0
quote:

yinx schreef op 1 juli 2012 14:36:

[...]

a. Geen Apple, maar een exit door de (d)ga's blijft nog steeds een reele optie. Daarbij hoeft de 95% niet gehaald te worden. Opties te over, 68% is genoeg. Dit % wordt zeker gehaald bij een eventueel, nogmaals eventueel bod.

b. 100 % mee eens. Dit criterium zal zeker het zwaarst wegen. Ook vanwege het gedoe met de eu/eurocommissaris waarbij Microsoft is veroordeeld tot een boete van bijna een miljard euro. En dan heb ik het over een oligopoli/monopolie positie van een multinational.
68%? Ik heb altijd begrepen dat ook voor een exit je 95% nodig hebt. Vergis ik me?
[verwijderd]
0
quote:

bart1805 schreef op 1 juli 2012 14:51:

[...]
68%? Ik heb altijd begrepen dat ook voor een exit je 95% nodig hebt. Vergis ik me?
Volgens mij ook, tenminste wil men de overige 5 procent uitroken
yinx
0
quote:

bart1805 schreef op 1 juli 2012 14:51:

[...]
68%? Ik heb altijd begrepen dat ook voor een exit je 95% nodig hebt. Vergis ik me?
Klopt, die 95% voor een exit.

De truck is, dat T2 bijvoorbeeld ( 1 van de mogelijkheden) de activa verkoopt aan een spv (special purpose vehicle of wel een andere entiteit) schulden aflost en dat er genoeg geld in het bedrijf achterblijft = het aantal aandelen x het exitbedrag om de aandeelhouders die niet hebben meegedaan met de exit alsnog te compenseren. Deze constructie wordt (meestal) wel bij de AvA gemeld, om aandeelhouders geheel vrijwillig te laten aanbieden.

De uitkomst is dan niet moeilijk te voorspellen, meestal biedt dan iedereen ofwel >95% aan. Ook de grote partijen zoals banken en grote private investeringsmijen.

J&J die een bod deed op Crucell is hier een voorbeeld van. Zij deden het bod gestand als >68% aanbood. Wellicht ook bij 51%, maar zover hoefden ze niet te gaan, ronde 1 + verlenging was voldoende om >95% te laten aanbieden.
bart1805
0
quote:

yinx schreef op 1 juli 2012 15:28:

[...]

Klopt, die 95% voor een exit.

De truck is, dat T2 bijvoorbeeld ( 1 van de mogelijkheden) de activa verkoopt aan een spv (special purpose vehicle of wel een andere entiteit) schulden aflost en dat er genoeg geld in het bedrijf achterblijft = het aantal aandelen x het exitbedrag om de aandeelhouders die niet hebben meegedaan met de exit alsnog te compenseren. Deze constructie wordt (meestal) wel bij de AvA gemeld, om aandeelhouders geheel vrijwillig te laten aanbieden.

De uitkomst is dan niet moeilijk te voorspellen, meestal biedt dan iedereen ofwel >95% aan. Ook de grote partijen zoals banken en grote private investeringsmijen.

J&J die een bod deed op Crucell is hier een voorbeeld van. Zij deden het bod gestand als >68% aanbood. Wellicht ook bij 51%, maar zover hoefden ze niet te gaan, ronde 1 + verlenging was voldoende om >95% te laten aanbieden.
Interessante materie. Maar lopen er nu niet twee dingen door elkaar? Ik denk dat private equity inderdaad het meest waarschijnlijk is als TomTom van de beurs wordt gehaald.
J&J gaven destijds aan het bod gestand te doen bij iets van 80% aanmelding (of ergens tussen de 75 en 85 uit mijn hoofd).
yinx
0
@ bart

Welke 2 dingen bedoel je?

J&J was een voorbeeld. Of het nu 68/75 of 80 is, is niet zo interessant. Het gaat om de mogelijkheid om 95% te laten aanbieden of om de onderaanbieding < 95% desnoods te omzeilen.

Wat ik wilde aantonen is, dat het van de beurs exitten bij T2 door de
(d)ga's zelf niet zo heel erg moeilijk is, wanneer ze al ongeveer 60% van de aandelen in bezit hebben. Ze hebben tijd en geld.

Of ze bij een eventuele exit (het blijft speculeren) het zelf kunnen of willen financieren of dat ze nog andere p.e. partijen erbij betrekken is voor de exit niet zo'n relevante vraag. Als de deal aantrekkelijk genoeg is zijn er genoeg partijen in de markt.
[verwijderd]
0
quote:

rolof schreef op 1 juli 2012 14:21:

Jullie hebben het maar steeds over een exit, maar vanwege anti-monopoly wetgeving (er zijn gewoon te weinig aanbieders van kaartmateriaal) zou bijv. Apple er niets aan hebben T2 uit de markt te halen.

De kaartendata zal (welliswaar voor geld) altijd ook nog aan derden beschikbaar moeten worden gesteld.

Dus schieten ze er weinig mee op.
Die monopolie-positie geldt bij 'mogelijk' bij maps. Maar er zijn nu al meer aanbieders dan ten tijde van TeleAtlas overname en de toen moeizame goedkeuring uit Brussel. Toen waren er twee kaartenmakers: TeleAtlas en Navteq. Nu heb je daarnaast ook Nokia en OpenStreetMap.

Als Apple TomTom zou acquiereren, dan hebben ze de plicht om maps aan partijen te blijven leveren. Zoals aan Samsung, BlackBerry en andere klanten van TomTom. Maar het gaat ook om verkeersinformatie. Dat kunnen ze dan helemaal voor eigen gebruik opzetten, vermoed ik. En ze kunnen ook de auto-industrie in, bij klanten als Renault enzo.

bart1805
0
quote:

*Justin* schreef op 1 juli 2012 16:38:

[...]

Die monopolie-positie geldt bij 'mogelijk' bij maps. Maar er zijn nu al meer aanbieders dan ten tijde van TeleAtlas overname en de toen moeizame goedkeuring uit Brussel. Toen waren er twee kaartenmakers: TeleAtlas en Navteq. Nu heb je daarnaast ook Nokia en OpenStreetMap.

Als Apple TomTom zou acquiereren, dan hebben ze de plicht om maps aan partijen te blijven leveren. Zoals aan Samsung, BlackBerry en andere klanten van TomTom. Maar het gaat ook om verkeersinformatie. Dat kunnen ze dan helemaal voor eigen gebruik opzetten, vermoed ik. En ze kunnen ook de auto-industrie in, bij klanten als Renault enzo.

Maar voor verkeersinformatie zijn ze straks volledig afhankelijk van de telefoonjongens. Het aantal connected pnd's neemt natuurlijk drastisch af de komende jaren.
En ook bij de telefoonjongens ontstaat iets interessants, vraag is bijvoorbeeld of Apple straks alleen aan TomTom de datagegevens van de iPhone gebruikers mag geven of verkopen of dat ze verplicht gesteld kunnen worden dat ook aan anderen te doen (als die daar behoefte aan hebben). Lang leve de monopoliewetgeving...
yinx
0
@Bart

Denk jij dat Apple een (full)serviceprovider wordt?

De telco's richten zich toch meer op de netwerklaag dan op de applicatielaag? De pogingen van de telco's om zich te profileren op de applicatielaag zijn tot op heden niet s6vol gebleken (financieel gezien).

Het is toch zo, dat alle smartphones GPS/FMradio hebben waardoor de telco's niet nodig zijn voor het retourkanaal met de update data van de tbt informatie?

Een smartphone is toch eigenlijk een generieke PND.
bart1805
0
quote:

yinx schreef op 1 juli 2012 17:18:

@Bart

Denk jij dat Apple een (full)serviceprovider wordt?

De telco's richten zich toch meer op de netwerklaag dan op de applicatielaag? De pogingen van de telco's om zich te profileren op de applicatielaag zijn tot op heden niet s6vol gebleken (financieel gezien).

Het is toch zo, dat alle smartphones GPS/FMradio hebben waardoor de telco's niet nodig zijn voor het retourkanaal met de update data van de tbt informatie?

Een smartphone is toch eigenlijk een generieke PND.
Lastig en interessant. Geen full service provider in de zin dat ze alles binnen halen. Navteq wordt al beschouwd als een non strategic asset.
Wel denk ik dat de grens tussen netwerk en applicatielaag niet meer zo strak te trekken is over een aantal jaar. Maar je hebt wel gelijk dat datagegevens straks ook gewoon rechtstreeks "uit" de auto te halen zijn.
De andere kant op, dus vanuit de applicatielaag op de netwerklaag is ook nog een optie.
yinx
0
@Bart

""Content (leverancier) is King"", daar zijn we het over eens.

Wat betekent, dat degene die de coordinaten heeft (kaarten) + tijd + omgevingsinfo (verkeersverdichtingen) en het meganisme om dit dynamisch te updaten deze dienst (applikatie) aan alle platvorm leveranciers kan aanbieden, mits geschikt voor alle OS (windows, apple, android enz.)

Van belang is dus dat T2 een onafhankelijke postitie behoud door met alle partijen (grote) deals te sluiten.

""Wel denk ik dat de grens tussen netwerk en applicatielaag niet meer zo strak te trekken is over een aantal jaar.""

Waar baseer je dit op?
De discussie is nu weer opportuun. Onze EU commissaris Kroes zet de hele tarieferingsdiscussie weer op de kaart en ze opteert voor een duidelijke splisting m.b.t. toegevoegde waarde diensten.

Ook de diskussie die al jaren gevoerd wordt, tot ver in de vorige eeuw is de ""intelligentie" in het netwerk versus de "intelligentie" in de randappratuur. Een voortvloeisel hiervan is de cloud discussie. De telco's drukken de applicatiebouwers naar de cloud m.b.t. verhoging van de arpu (average revenue per user), voor de cloud moet je een data verbinding hebben, naar het netwerk via GPRS, UMTS, WIFI enz.

Welke kant het opgaat is volgens mij nog niet geheel duidelijk en zal op korte termijn nog niet beslist worden.

[verwijderd]
0
Ik kan me voorstellen dat Apple op een bepaald moment de rol van telco ook gaat overnemen. En een volledige bundel van data + toestel gaat aanbieden.

Telco's gaan nu dataverkeer afknijpen of hogere prijzen voor data in rekening brengen bij de klant. Omdat ze toch wat moeten verdienen nu veel telefoon en SMS verkeer wegvalt en het onderhoud en investeringen in netwerken erg groot zijn. Maar voor een Google, Apple, etc is het juist in belang dat mensen zoveel mogelijk gebruik maken van hun diensten (arpu), en niet bij alles wat ze op hun mobiel doen rekening gaan houden of hun databundel dat wel toestaat.

De telco's zijn inderdaad niet nodig voor het terugontvangen van gps data. Maar bij HD traffic gaat het niet om GPS data, maar om data van telefoons waarbij steeds de afstand wordt berekend ten opzichte van zendmasten.
yinx
0
@Justin

Je denkt dat Apple een MVNO of netwerkoperator wordt? Lijkt me niet. Heel andere dynamiek en businessmodel.
[verwijderd]
0
quote:

yinx schreef op 1 juli 2012 18:41:

@Justin

Je denkt dat Apple een MVNO of netwerkoperator wordt? Lijkt me niet. Heel andere dynamiek en businessmodel.
Zou Apple geen diensten (dataverkeer) in 1 keer kunnen afkopen bij een telco, en dan gebundeld een abonnement + telefoon verkopen. Puur vanuit de consument gedacht koopt hij een device met services daarop. Wie dan aan de achterkant het dataverkeer regelt zou hem een worst zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen "ik heb net een KPN abonnement gekocht". Maar wel: "Ik heb een iPhone gekocht". Maar op dit moment staat de Telco zoals KPN nog vrij ver vooraan in de keten (bij de verkoop), terwijl zij eigenlijk diensten leveren aan de achterkant. Daarmee bedoel ik niet dat Apple al het werk van de telco overneemt, maar dat die minder zichtbaar wordt.
bart1805
0
Yinx, ik haak af. Mijn kennis op dit vlak beperkt zich tot een aantal artikelen over the cloud (en in mijn beleving zou de cloud de winnaar worden). Juist dan is content allesbepalend, maar ik dacht dat je je op een gegeven moment af moest vragen wat nou wel of geen content is. Maar goed, ik realiseer me door je posts dat deze insteek belangrijk is om mee te nemen in denken over de toekomst van TomTom. Dank voor het huiswerk.
(-;
yinx
0
quote:

*Justin* schreef op 1 juli 2012 18:57:

[...]

Zou Apple geen diensten (dataverkeer) in 1 keer kunnen afkopen bij een telco, en dan gebundeld een abonnement + telefoon verkopen. Puur vanuit de consument gedacht koopt hij een device met services daarop. Wie dan aan de achterkant het dataverkeer regelt zou hem een worst zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen "ik heb net een KPN abonnement gekocht". Maar wel: "Ik heb een iPhone gekocht". Maar op dit moment staat de Telco zoals KPN nog vrij ver vooraan in de keten (bij de verkoop), terwijl zij eigenlijk diensten leveren aan de achterkant. Daarmee bedoel ik niet dat Apple al het werk van de telco overneemt, maar dat die minder zichtbaar wordt.
Als je kijkt vanuit de consument, dan heb je gelijk.

Ik ging ff in de schoenen van Apple staan, niet dat die me passen, veel te groot. Maar ok, in jou optie/model koopt Apple verkeer in via een wholesale contract bij telco X. Dat betekent, dat ze niet gaan investeren in de netwerklaag, wat een MVNO wel doet. En ik dacht ff dat dat de diskussie was.
yinx
0
quote:

*Justin* schreef op 1 juli 2012 18:05:

De telco's zijn inderdaad niet nodig voor het terugontvangen van gps data. Maar bij HD traffic gaat het niet om GPS data, maar om data van telefoons waarbij steeds de afstand wordt berekend ten opzichte van zendmasten.
Klopt, maar de gebruiker krijgt hd-traffic via een radiokanaal. Een data-abonnement is niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat telco's gaan investeren in navigatiesoftware (applicatielaag).
[verwijderd]
0
@yinx @bart @justin

bedankt voor de discussie.

wordt er voor mij niet duidelijker op, want ik snap hooguit 50% wat jullie verkondigen maar dat de onderliggende problematiek cruciaal is voor toekomstige ontwikkelingen lijkt mij duidelijk.

zal me proberen in te lezen in de materie,
559 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13 mrt 2025 10:53
Koers 4,790
Verschil -0,060 (-1,24%)
Hoog 4,860
Laag 4,782
Volume 32.829
Volume gemiddeld 326.690
Volume gisteren 260.807

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront