@arreno,
Wellicht ervaren velen het als een overbodige vraag. Zal proberen in het kort neer te zetten waarom ze ten onder gaan.
Spyker ontwerpt en bouwt auto's, daarmee is het een produktiebedrijf met een eigen ontwerp afdeling. Het verdienmodel is dan auto's verkopen en zorgen dat het ontwerpen en bouwen ervan minder kost. Dan wordt er winst gemaakt. Vw, BMW bijv. doen dit. In het klein doet pagani dit ook. Een heel eenvoudig business model dus, zijn honderden van dit soort bedrijven binnen en buiten de automotive.
Nu de kern van spyker, we noemen de normale produktie N, de constante kosten per auto bij de normale produktie (N) C. De variabele kosten per auto V. De bedrijfswinst is dan BW, de verkoopprijs noemen we VP. BW is dan (VP-C-V)x N. Er zijn andere methoden om het te berekenen, bovenstaande begrijpt mijn moeder ook.
Dan de problemen van Spyker, behalve de verkoopaantallen. De C, die zijn hoog, om het bedrijf te draaien heeft de CEO bijv al een inkomen van een half miljoen, daarnaast zijn er 28 man op de loonlijst, uitgaande van operationele resultaat over eerste half jaar, bedraagt C per jaar, ongeveer 2,8 mio. Stel N is 100, bedraagt C per auto 28000,€. Onder V vallen de kosten per auto, dus de stoelen, motor, het spuiten van de auto, etc.
Dan waarom spyker geen bestaansrecht heeft. Er zijn bezettingsverschillen en efficiency verschillen. Anders gezegd, er wordt te weinig geproduceerd, waardoor C niet volledig is gedekt en bij V, je begroot dat een handgreep 100 € kost, en kost in werkelijkheid 200€. Voor een produktiebedrijf zijn beide afwijkingen funest. Er is geen reden te verwachten dat het verbeterd, daarvoor zijn de problemen te veel op alle vlakken, want ook de verkoop ontbreekt.
Zou spyker winst kunnen maken? Dit lijkt onmogelijk, het is niet voor niets dat er (bijna) geen kleine autofabrikanten zijn. Allereerst moeten de verkoopaantallen omhoog. Bijna onmogelijk, de huidige modellen lijken hier niet voor te zorgen. De c8 is geen sportauto (de laatste audi motor had maar 420 pk, een sportauto heeft er ongeveer 600). Geld om een nieuwe auto te ontwikkelen, ontbreekt. Daarnaast staat meen ik, op de balans nu nog de ontwikkelkosten van de c8 geactiveerd. Afschrijven hierop zorgt direct voor verliezen. Stel dat de verkopen wel zouden lukken, dan moet je het kunnen produceren, spyker is daar ook niet op ingericht. De huidige hal is te klein, uitbesteden kan, maar wie brandt zijn vingers hieraan?
Kortom weinig hoop al met al.
Maar stel het lukt wel, 200 auto's bouwen en verkopen en dan nog geld overhouden. 200 auto's , 50 mio omzet en 4 miljoen winst, dat moet je dan delen met 350 miljoen aandeelhouders. Tja, wat betekent dat voor een koers..... Hoeveel jaar met verlies is nodig om die aantallen te halen?
Dan VM, zie alle andere draadjes, hij liegt en bedriegt. Nooit een belofte waargemaakt, zie alle berichten over afgelopen jaren.
Spyker is een failliet bedrijf dat in leven wordt gehouden door een CEO waar mensen geloof in houden en domme aandeelhouders die elke maand aandelen bijkopen waarvan de opbrengst nodig is om salarissen te betalen.