Telegraaf Media Group opnieuw in de rode cijfers
Merwin Bisseling - 12 maart 2013, 07:45
Verslechterende advertentiemarkt noopt mediabedrijf tot versnelling maatregelen en opschorten doelstellingen.
Telegraaf Media Groep heeft in 2012 de advertentiemarkt sneller dan verwacht zien dalen waardoor het mediabedrijf opnieuw rode cijfers schreef.
Aangezien er volgens TMG geen uitzicht is op snel herstel, is een versnelling van de kostenmaatregelen nodig. Het mediabedrijf schort vanwege de slechte marktomstandigheden de winst- en omzetdoelstellingen voor 2016 op.
Inkomsten uit ProSiebenSat.1 worden door TMG ingezet om het kernbedrijf een gezonde balans te geven en om liquiditeit te creëren voor aandeelhouders.
Resultaten
TMG zag in 2012 de omzet nipt dalen van 578,6 miljoen euro naar 577,2 miljoen euro. Het verlies aan advertentie inkomsten compenseerde TMG door overnames en de groei in digitale activiteiten.
Hoewel het bedrijfsresultaat nog altijd negatief was, verbeterde dit wel van -8,25 naar -42,1 miljoen euro. Onder de streep restte een verlies van 15,1 miljoen euro tegenover een verlies van 32,6 miljoen euro.
Aandeelhouders zullen het over 2012 zonder dividend moeten stellen. Medio 2013 verwacht TMG wel een dividend van 0,47 euro per aandeel te kunnen uitkeren, mits ProSiebenSat.1 het dividendvoorstel van 5,63 euro per aandeel goedkeurt.
TMG schreef afgelopen jaar voor bijna 42 miljoen euro af, waarvan het leeuwendeel, 36,5 miljoen euro, op Hyves.
Outlook
Voor 2013 werd door TMG geen concrete outlook afgegeven. Wel blijft het mediabedrijf rekenen op een daling van de advertentie inkomsten, terwijl de inkomsten uit online stijgen.
Verder meldt TMG de strategische opties voor Keesing Media Group te onderzoeken.
Door: ABM Financial News.