ALKMAAR/AMSTERDAM (ANP) - De handpompjesfabrikant Airspray heeft de wereldlicentie verworven voor een nieuwe technologie voor lotionpompjes. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van de nieuwe techniek en creëert er een aparte, vierde divisie voor: lotion dispenser. Eind 2004 moeten de nieuwe pompjes op de markt komen.
Directeur R. Brands van Airspray wilde woensdag nog geen concrete omzet- en winstverwachtingen geven voor de nieuwe divisie. "We verwachten een behoorlijk aandeel in de omzet. Zeker met twee cijfers", aldus de directeur. De divisie foam (schuimpompen) zorgt momenteel voor 80% van de omzet. Die bedroeg vorig jaar 32,3 miljoen euro. Airspray wil meer risicospreiding.
Grote klanten van Airspray, zoals Unilever, Wella en L'Oréal, hebben nog niet toegezegd de nieuwe pompjes te willen afnemen. Dat komt volgens Brands doordat het bedrijf nu nog in een testfase zit. "Als die is afgerond, gaan we met de nieuwe technologie naar de klanten."
De nieuwe pompjes zijn voor lotions zoals vloeibare handzeep, douche- en badgel, gezichtsverzorgings- en zonnebrandproducten. De techniek is afkomstig van "een klein Europees bedrijf" met een kleine eigen productie. "Uit concurrentieoverwegingen geven we nog geen verdere details over dit bedrijf", aldus Brands.
Airspray is ook een samenwerkingsverband aangegaan waardoor het toegang krijgt tot eventueel nieuw te ontwikkelen technologieën. Verder heeft het Nederlandse bedrijf het recht van eerste koop gekregen, mochten de huidige eigenaren van de partner besluiten hun bedrijf van de hand te doen. Het is vooral bedoeld als bescherming tegen een eventuele ongewenste partnerwisseling.
Er is wel gekeken naar een directe overname, maar dat lag aan de andere zijde gevoelig. In de markt is dat altijd moeilijk, omdat er sprake is van een groot aantal kleine bedrijven die erg aan hun zelfstandigheid hangen. Het is ook de reden dat Airspray voor de gewenste expansie sterker is gaan kijken naar groei via innovatieve allianties.
"Veel pompjes hebben nu een soort harmonicahals. Die komt bij ons nieuwe pompje aan het uiteinde", legt Brands uit. Er zijn minder onderdelen nodig. En hoe minder onderdelen, des te lager de kostprijs. De directeur weet echter niet of de consument dat ook in de winkel zal merken.
Airspray is in de hele wereld actief en heeft honderd werknemers. Het bedrijf groeide de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 27% per jaar. Door de toevoeging van de lotion dispenser wordt Airspray ook actief op de lotionmarkt, het grootste onderdeel van de persoonlijke verzorging. Het totale marktvolume in die branche wordt geschat op 1,3 miljard stuks per jaar.