Fugro « Terug naar discussie overzicht

Fugro 2025

6.418 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 ... 317 318 319 320 321 » | Laatste
axie
0
quote:

Tuurlijk schreef op 30 maart 2025 19:21:

[...]

Klopt, Q1 is bij Fugro structureel het zwakste kwartaal qua omzet en resultaat. Dat geven ze zelf ook altijd aan (zie bijgaand). Maar juist omdat dat bekend is, zit het doorgaans al in de verwachtingen en dus in de koers verwerkt.

Wat ik dan niet helemaal begrijp: waarom zou de koers daardoor niet kunnen stijgen? Als iedereen weet dat Q1 relatief zwak is, én de cijfers vallen gewoon in lijn of iets beter uit, dan zie je vaak juist een positieve koersreactie. Sterker nog: in de afgelopen 5 jaar is de koers rondom Q1-cijfers vrijwel altijd gestegen.
Bedankt voor je bijlage. In de bijlage zie je in Q1 structureel de EBIT marge onder de 10%. Fugro belooft jaarlijkse 11-15% EBIT marge. Probleem is: uit Q1 kun je dus niet afleiden of ze hun jaartarget EBIT marge gaan halen en of we boven de 2 euro winst per aandeel gaan uitkomen.
Henkie 1960
0
Dank @ natuurlijk.De koers ging na de eerste dag vaak weer neerwaarts.Maar goed, laten we het beste hopen maar moeilijk met deze constante daling. Zoveelste verlies met Fugro al had ik vaak geen geduld en vertrouwen in het aandeel.
Tuurlijk
8
quote:

Tordan schreef op 30 maart 2025 17:44:

Ik lees hier en op meerdere sites dat men ervan uitgaat dat de eps van 2024 zeker gehaald, dan wel verbeterd wordt.
En daar gelooft de markt dus ook niet in. Premium geeft ok een iets lagere eps aan en ik zelf reken op een winst van misschien wel net onder de 2€ over dit jaar.
Die onzekerheid bepaald de koers. Indien Fugro met q1 aan kan tonen dat we minimaal €2 gaan halen en daarna een langzame verbetering, zien we de 16-18 snel weer terug.
Just mijn mening.
Long Fugro en gekochte Calls Sept.
Toevallig heb ik hier een paar dagen geleden voor mezelf nog een uitgebreide risicoanalyse op losgelaten, specifiek rond de impact van de Amerikaanse onzekerheden op Fugro’s prestaties in Q1 2025. Die heb ik niet alleen op onderbuikgevoel gebaseerd, maar deze analyse heb ik wel in combinatie met een AI (GPT-4.5 Deep Research) tool, waarmee ik relevante bedrijfsdata, sectorrapporten en uitspraken van het management heb geanalyseerd. Het is dus geen losse ingeving, maar er zit ongeveer een uur serieus werk in. Natuurlijk blijft het een inschatting (geen garantie) maar het geeft in ieder geval een goed onderbouwd beeld van wat we in Q1 wél en níet kunnen verwachten. Bij deze deel ik hem graag, dus voor de geïnteresseerden, zie bijgaand.

Mijn conclusie: hoewel Fugro inderdaad tegenwind ondervindt in de VS (offshore wind-projecten zijn daar grotendeels gepauzeerd door het beleid van Trump), wordt dit vooralsnog ruimschoots gecompenseerd door sterke prestaties in Europa en Azië-Pacific. Vooral in Europa draait offshore wind nog steeds volop (mede door nationale steunmaatregelen en de EU Clean Industrial Deal), en in Azië (Zuid-Korea, Japan, Australië) groeit de vraag naar geotechnisch onderzoek snel.

Wat betreft de winstverwachting voor 2025: de EPS in 2024 kwam uit op €2,44. De officiële outlook van Fugro gaat uit van omzetgroei en een stabiele EBIT-marge (11–15%) voor 2025, wat wijst op vertrouwen in een solide resultaat.

Mijn inschatting (mede op basis van interviews, earnings calls, sectorrapporten en macrodata): een lichte daling van de winst t.o.v. 2024 is aannemelijk, maar om onder de €2 te zakken zou er aanzienlijk méér moeten tegenzitten dan nu zichtbaar is. De orderportefeuille is met +4,3% gegroeid begin 2025, de marges zijn in Q1 op peil gehouden via kostenmaatregelen (o.a. demobilisatie van schepen in de VS), en het herstel in andere regio’s lijkt robuust.

Dus: ja, voorzichtigheid is op zijn plaats, maar een EPS onder de €2 impliceert een forse winstdaling (~18% YoY), en daar zijn op dit moment geen harde aanwijzingen voor. Fugro’s diversificatie en operationele flexibiliteit maken het juist goed bestand tegen regionale schokken
Bijlage:
axie
0
quote:

Tuurlijk schreef op 30 maart 2025 19:41:

[...]

Toevallig heb ik hier een paar dagen geleden voor mezelf nog een uitgebreide risicoanalyse op losgelaten, specifiek rond de impact van de Amerikaanse onzekerheden op Fugro’s prestaties in Q1 2025. Die heb ik niet alleen op onderbuikgevoel gebaseerd, maar deze analyse heb ik wel in combinatie met een AI (GPT-4.5 Deep Research) tool, waarmee ik relevante bedrijfsdata, sectorrapporten en uitspraken van het management heb geanalyseerd. Het is dus geen losse ingeving, maar er zit ongeveer een uur serieus werk in. Natuurlijk blijft het een inschatting (geen garantie) maar het geeft in ieder geval een goed onderbouwd beeld van wat we in Q1 wél en níet kunnen verwachten. Bij deze deel ik hem graag, dus voor de geïnteresseerden, zie bijgaand.

Mijn conclusie: hoewel Fugro inderdaad tegenwind ondervindt in de VS (offshore wind-projecten zijn daar grotendeels gepauzeerd door het beleid van Trump), wordt dit vooralsnog ruimschoots gecompenseerd door sterke prestaties in Europa en Azië-Pacific. Vooral in Europa draait offshore wind nog steeds volop (mede door nationale steunmaatregelen en de EU Clean Industrial Deal), en in Azië (Zuid-Korea, Japan, Australië) groeit de vraag naar geotechnisch onderzoek snel.

Wat betreft de winstverwachting voor 2025: de EPS in 2024 kwam uit op €2,44. De officiële outlook van Fugro gaat uit van omzetgroei en een stabiele EBIT-marge (11–15%) voor 2025, wat wijst op vertrouwen in een solide resultaat.

Mijn inschatting (mede op basis van interviews, earnings calls, sectorrapporten en macrodata): een lichte daling van de winst t.o.v. 2024 is aannemelijk, maar om onder de €2 te zakken zou er aanzienlijk méér moeten tegenzitten dan nu zichtbaar is. De orderportefeuille is met +4,3% gegroeid begin 2025, de marges zijn in Q1 op peil gehouden via kostenmaatregelen (o.a. demobilisatie van schepen in de VS), en het herstel in andere regio’s lijkt robuust.

Dus: ja, voorzichtigheid is op zijn plaats, maar een EPS onder de €2 impliceert een forse winstdaling (~18% YoY), en daar zijn op dit moment geen harde aanwijzingen voor. Fugro’s diversificatie en operationele flexibiliteit maken het juist goed bestand tegen regionale schokken
Mooie analyse en ik kan me wel vinden in jouw analyse. Om er op een simpele manier naar te kijken is als volgt: 8% van omzet vindt zich in VS plaats. Stel in worst case scenario valt deze omzet helemaal weg. 8% van 2.3 miljard is ongeveer 180 miljoen euro omzet. Laten we van winstmarge van 12% uitgaan, dan heb je max. 20 miljoen winst exposure. Dat is 274-20mio = 254 miljoen winst. Delen door 115 miljoen aandelen. Dan kom je op EPS van 2,20. Let op: dit is dus een worstcase scenario, waarbij ik ook geen rekening heb gehouden met groei in andere regio's.

Ik ben alleen niet zo optimistisch hoe de beurs gaat reageren in Q1 (en zelfs Q2?) vanwege deze daling (ze geven aan dat ze hier in eerste helft van jaar last van hebben) zo lang shorters als MW hierin zitten. Dus mijn gok is vanaf jaarcijfers Q2/Q3 instappen.

Aanvulling: ik geloof zelf niet dat er dit jaar vrede of zelfs staakt het vuren in Oekraine komt. Dit betekent dus dat door sancties van Trump en zelfs misschien nog extra sancties op Rusland, de olieprijs dit jaar niet gaat dalen, eerder nog gaat stijgen.
Mailbox
1
De 8% omzet in de VS valt niet weg. Ze zijn momenteel daar heel druk met het in kaart brengen van de kusten en met offshore opdrachten.
Pedro Ines Kuilen
3
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
Stefinstocks
0
Tom Simonts (KBC) over Fugro: 'Koersdaling is overdreven'
Tom Simonts is senior financieel econoom bij KBC. Zijn vijf favoriete aandelen zijn Fugro, Trade Desk, MercadoLibre, Kion en Ontex.
optiejunky
1
quote:

Stefinstocks schreef op 31 maart 2025 08:31:

Tom Simonts (KBC) over Fugro: 'Koersdaling is overdreven'
Tom Simonts is senior financieel econoom bij KBC. Zijn vijf favoriete aandelen zijn Fugro, Trade Desk, MercadoLibre, Kion en Ontex.

1) Fugro
Met zijn vloot van schepen, Fugro

het verzamelen van geodata voor het ontwerpen van offshore energie-infrastructuur. De groeistrategie is gericht op het transformeren van de activiteiten, het ontdekken van nieuwe segmenten en het creëren van terugkerende inkomsten. Trumps besluit om de vergunningen voor Amerikaanse offshore windenergie op te schorten, heeft de voortgang ervan vertraagd. Maar de prijsdaling is buitensporig. Hernieuwbare energie is in de Verenigde Staten goed voor slechts 8% van de omzet van de groep, vergeleken met 35% voor olie en gas. De waardering is daarom zeer aantrekkelijk (wanneer de boekwaarde wordt gehanteerd) met een brutorendement van 4,8%.
Tuurlijk
4
quote:

Pedro Ines Kuilen schreef op 31 maart 2025 07:55:

IK vind het mooi dat iemand als Tuurlijk de tijd neemt om alles uit te werken en ik wil hem daar graag voor bedanken!! Uit zijn verhaal concludeer ik dat FUGRO een goede toekomst tegemoet gaat en dat FUGRO te laag staat!! IK weet niet hoe succesvol Tuurlijk is op de beurs, maar laten we niet vergeten dat het uiteindelijk met beleggen gaat om rendement!! IK weet dat bij Basic Fit iemand is die net doet of hij heel veel verstand van het bedrijf heeft, schrijft hele lange posts en hij wil zelfs opkomen voor de andere Basic Fit beleggers en met het management overleggen en heeft nog veel meer praatjes, maar uiteindelijk wordt hij de man van 20+ genoemd HAHA, de 20+ staat voor zijn GAK en dus staat hij flink op verlies met zijn aandeeltjes!!
Dank voor je waardering, Pedro. Al proef ik tussen de regels door natuurlijk weer die vertrouwde vleug sarcasme.

Bij jouw imaginaire proporties van je "verhandelingen" snap ik dat onderbouwing misschien als overbodig detail wordt gezien. Ik doe wel graag mijn huiswerk als ik serieus in een aandeel zit, dat lijkt me wel het minste.
Tuurlijk
0
quote:

optiejunky schreef op 31 maart 2025 08:44:

[...]

1) Fugro
Met zijn vloot van schepen, Fugro

het verzamelen van geodata voor het ontwerpen van offshore energie-infrastructuur. De groeistrategie is gericht op het transformeren van de activiteiten, het ontdekken van nieuwe segmenten en het creëren van terugkerende inkomsten. Trumps besluit om de vergunningen voor Amerikaanse offshore windenergie op te schorten, heeft de voortgang ervan vertraagd. Maar de prijsdaling is buitensporig. Hernieuwbare energie is in de Verenigde Staten goed voor slechts 8% van de omzet van de groep, vergeleken met 35% voor olie en gas. De waardering is daarom zeer aantrekkelijk (wanneer de boekwaarde wordt gehanteerd) met een brutorendement van 4,8%.
Thanks, bedoelen jij en Stef deze bron?
www.tijd.be/dossiers/de-favoriete-aan...

Want ik zie dezelfde essentie maar met een andere tekst:

"Fugro verzamelt met zijn vloot van schepen data die toelaten om het (sub)oppervlak op zee in kaart te brengen, wat essentieel is voor infrastructuurprojecten. Na acht opeenvolgende groeikwartalen stagneerde de omzet plots in het derde kwartaal van 2024, omdat Amerikaans president Donald Trump het vergunningenbeleid voor offshorewind stopzette. Maar een forse koersval later is die impact té veel ingeprijsd.

Vanaf de lente van 2025 moet een hernieuwde groeidynamiek de weinig veeleisende waardering in de verf zetten (1 keer de boekwaarde). Het Nederlandse bedrijf wil - meesurfend op de energietransitie - de recurrente inkomsten uitbreiden via ‘geo­data-as-a-service’. Dat moet tegen 2027 een bedrijfswinstmarge van 11 à 15 procent en een omzet van 3 à 3,5 miljard euro opleveren."
Pedro Ines Kuilen
0
quote:

Tuurlijk schreef op 31 maart 2025 08:47:

[...]

Dank voor je waardering, Pedro. Al proef ik tussen de regels door natuurlijk weer die vertrouwde vleug sarcasme.

Bij jouw imaginaire proporties van je "verhandelingen" snap ik dat onderbouwing misschien als overbodig detail wordt gezien. Ik doe wel graag mijn huiswerk als ik serieus in een aandeel zit, dat lijkt me wel het minste.
Tuurlijk, ik ben het helemaal met je eens dat je je huiswerk moet doen voordat je in een aandeel stapt!! En jij laat zien dat jij dat doet en dat vind ik goed!! IK zeg daarom niet voor niets dat je zelf calculaties en research moet doen en jij laat zien dat jij dat doet!! In mijn post zeg ik ook niet dat je dat niet moet doen, sterker nog ik waardeer je bijdrage zelfs!! Het ging mij alleen meer om dat veel mensen denken dat je een goede belegger bent als je mooi verhaal kan opschrijven, maar uiteindelijk draait het om winst maken en dat doe je door goede calculaties en research te doen! IK vind je posts erg interessant om te lezen dus ik hoop dat er meer goed onderbouwde posts van jou komen, zoals ik zelf ook altijd mijn visie en stellingen onderbouw!
Tordan
0
Vooral die terugkerende omzet fors verhogen moet de belegger, normaal gesproken, toch enorm aanspreken?
Pedro Ines Kuilen
0
quote:

Tuurlijk schreef op 31 maart 2025 08:54:

[...]

Thanks, bedoelen jij en Stef deze bron?
www.tijd.be/dossiers/de-favoriete-aan...

Want ik zie dezelfde essentie maar met een andere tekst:

"Fugro verzamelt met zijn vloot van schepen data die toelaten om het (sub)oppervlak op zee in kaart te brengen, wat essentieel is voor infrastructuurprojecten. Na acht opeenvolgende groeikwartalen stagneerde de omzet plots in het derde kwartaal van 2024, omdat Amerikaans president Donald Trump het vergunningenbeleid voor offshorewind stopzette. Maar een forse koersval later is die impact té veel ingeprijsd.

Vanaf de lente van 2025 moet een hernieuwde groeidynamiek de weinig veeleisende waardering in de verf zetten (1 keer de boekwaarde). Het Nederlandse bedrijf wil - meesurfend op de energietransitie - de recurrente inkomsten uitbreiden via ‘geo­data-as-a-service’. Dat moet tegen 2027 een bedrijfswinstmarge van
11 à 15 procent en een omzet van 3 à 3,5 miljard euro opleveren."

Waarom is Fugro nog steeds niet klaar met de kust en bodem in kaart te brengen? Fugro moet investeren in betere technologie waardoor ze dat sneller kunnen!!
Stefinstocks
1
quote:

Fredt de onnozele goudzoeker schreef op 31 maart 2025 09:04:

Geloven in Fugro begint wel een erg dure hobby te worden.
Het is overal ruk Fredt, blij dat ik gestopt met traden ben met ASML op €721
Kleine jongen
0
Inmiddels zitten we op 5,5% dividend en een K/W van rond de 6. Mooie kans denk ik
Tuurlijk
1
Fugro wordt nu praktisch tegen boekwaarde verhandeld, wat zeldzaam is voor een winstgevend, schuldenarm en groeiend bedrijf met sterke kasstromen.

Bij een koers van € 13,50:
Koers/Boekwaarde (P/B) ~ 1,02×
K/W-verhouding(P/E) ~ 5,5×
EV/EBITDA ~ 3,3×
Dividendrendement ~ 5,6%

Ondanks dat de hele beurs negatief is ben ik wederom aan het uitbreiden.
rode
1
De beurzen zien overal donkerrood . Die oranje mafkees van over het water zou beter in een instelling verblijven .
6.418 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 ... 317 318 319 320 321 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 1 apr 2025 17:35
Koers 13,260
Verschil -0,010 (-0,08%)
Hoog 13,390
Laag 13,220
Volume 281.682
Volume gemiddeld 694.128
Volume gisteren 803.125

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront