*Justin* schreef op 10 december 2014 16:43:
[...]
We hoeven het niet eens te worden, maar dan hebben we nu een agreement to disagree. Waze werd voor 1 miljard gekocht zonder uberhaupt een verdienmodel. TomTom verdient al geld sinds oprichting.
Voor mij hoeft zo'n overname helemaal niet plaats te vinden, laat ik dat voorop stellen. Dat is namelijk nooit op zichzelf een reden om ergens in te beleggen. Wel is het iets om in achterhoofd te houden en waarom dat heb ik met dit draadje aangegeven.
Het basis scenario voor mij is een zelfstandig tomtom dat op diverse onderdelen kan groeien. Het mes snijdt echter aan twee kanten. Ik verwacht niet alleen groei maar ook lagere kosten.
Ze hebben al gezegd dat met hun nieuwe systemen de kaarten tegen lagere kosten kunnen onderhouden. Uiteindelijk is er zowel een kwalitatief aspect (accuraat, snelle updates) en een kostenleiderschap aspect.
Ik denk dat realtime maps een hoger margeproduct is dan de statische 3-maands map die er tot nu toe was. En dat deze met minder kosten gemaakt kan worden. Dus ook voor TomTom zelf is er meer waarde uit te halen dan nu.
Vanuit Harman hoor je ook dat die service-achtige zaken (updates) steeds belangrijker worden en dat daar markt in zit. En Harman is een belangrijke partner, de voordeur naar onder andere Volkswagen en Toyota.