*Justin* schreef op 4 december 2016 22:57:
[...]
Precies. Om die reden heb ik in februari nog eens bij Bisera gecheckt wat hun forecast was op PND. Ik denk wel dat ze die versnelling in de zomerperiode niet verwacht hadden. Dit had mede te maken met events als EK en Olympische Spelen. TT is namelijk ook afhankelijk van wat de retailers aandacht geven.
De verkoopcijfers die je ziet zijn geen verkoopcijfers aan consumenten. Maar de indirecte verkopen aan inkopers bij retailers.
Vorig jaar had TT nieuwe PND lijn, dus worden die ingekocht door retailers die deze modellen in de schappen willen nemen en daardoor wel meer voorraad opbouwen.
Deze zomer waren de retailers weinig met PND bezig en veel met EK voetbal en de Olympische Spelen. Met acties als flatscreen tv's, soundbars, etc. Dus retailers die juist de voorraad weer wat afbouwen.
Ik denk dat onderliggend de verkoop aan de eindconsument niet zo sterk veranderd is. Misschien was het bijvoorbeeld vorig jaar 10% krimp in verkoop aan retailers en nu 20% krimp in verkoop aan retailers. Terwijl er onderliggend sprake is van 15% krimp in verkoop aan de eindconsument. Dus mogelijk is er aan de echte vraag niet zoveel veranderd als de cijfers doen vermoeden. En was 2015 eigenlijk wat 'te sterk' qua sales.
Ik vermoed dat TT dit wel weet, omdat Goddijn zei dat hij verwacht dat de zwakke PND sales "in elk geval tot in de loop van Q1 duren". Daarin klinkt indirect ook iets door dat er na Q1 2017 toch een verbetering in PND sales verwacht wordt. (doordat voorraden weer aangevuld moeten worden).