TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom week 23-27 Juni

513 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 | Laatste
sappas
0
Chart Navigator - week 26/2014

Stieren goed op stoom
Het gaat uitstekend met de bulls op het TomTom veld.
Zij zijn bezig met een ferme upswing, waarbij de koers rap omhoog
wordt gestuwd richting de 6,00 tot 6,20 weerstandzone.
Witte candles, fier oplopende 55 SMA lijn en een RSI die ruim boven de 50 lijn beweegt, onderschrijven de dominante positie van de bulls.
Toch is een waarschuwende vinger op zijn plaats.
De swingteller staat immers op +9, veelal het einde van de upswing. Komende week een zwarte candle zal topvorming inluiden en mogelijk een correctie tot wellicht 5,00 aan toe.
De trend komt vooralsnog niet in gevaar.
Vinger aan de pols en op tijd de winsten afromen.
Daarna wachten...

Groetjes,

Sappas
Erik9400
0
quote:

*Justin* schreef op 28 juni 2014 08:57:

[...]

@Erik. Sorry voor de toon van mijn eerste zin.
Geen punt Justin :-)

er is weer voldoende nieuws op forum...het is gewoon weer leuk om tt te bezitten :-)
rijschool75
0
quote:

Erik9400 schreef op 28 juni 2014 18:11:

[...]

Geen punt Justin :-)

er is weer voldoende nieuws op forum...het is gewoon weer leuk om tt te bezitten :-)
En zo is het maar net !
Dit is een prima forum, lees graag mee , en tt heeft op meerdere terreinen de toekomst!
Kortom , je kunt niet om dit aandeel heen ......
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 28 juni 2014 14:18:

[...]

Goede vraag. Ik neem aan dat HERE ook niet stilzit.

De vergelijking met ASML vind ik leuk gevonden, maar hoe verhoud dat monopolie van ASML zich precies met TomTom? Met alle respect, cartografie is enorm arbeidsintensief, maar toch niet super high-tech? Of heb ik het mis.

Hoe gaat TomTom zijn monopolie verkrijgen, kun je iets concreter zijn Xynix?
Goddijn heeft ons verzekerd dat nokia hier niet mee komt, en dat tomtom de enige aanbieder wordt. Zie: www.iex.nl/Forum/Topic/1313382/1/Key-...

@Dow&Wow: in bovenstaande link wordt direct antwoord gegeven op jouw vraag wat realtime maps zijn.
Dow & Wow
0
Dow & Wow
1
Justin, je zei in de AVA draad:
"Het is in overeenstemming met eerdere communicatie dat het nieuwe platform in 2014 klaar is, en dat het oude platform begin 2015 wordt uitgezet. In de presentatie van dinsdag (q1 cijfers op tomtom.com) zeggen ze expliciet met plaatje dat het dit jaar af is. En in de call spraken ze over tests met Duitse OEM's (fabrikanten) die al succesvol lopen."

Zou wel een giller zijn als dit een voorbode op VW zou zijn. Dat "een Duitse OEM" zegt 'eerst dat nieuwe platform testen, als we er blij van worden gaan we pas tekenen' en het later om VW blijkt te gaan.
[verwijderd]
0
Duitse OEM's is zelfs meervoud. Het kan ook dat om Harman gaan. Hun klanten zijn oa BMW en VW.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 28 juni 2014 21:32:

[...]

Goddijn heeft ons verzekerd dat nokia hier niet mee komt, en dat tomtom de enige aanbieder wordt. Zie: www.iex.nl/Forum/Topic/1313382/1/Key-...

@Dow&Wow: in bovenstaande link wordt direct antwoord gegeven op jouw vraag wat realtime maps zijn.
Dat klopt, in genoemde link is HG heel duidelijk voor zijn doen (en werd daar ook nader toegelicht door Justin).
Misschien helpen ook de volgende inhoudelijk-technische aspecten verder voor het goede begrip.

Dat Google werkt met online kaarten impliceert meer dan dat je er bij 'geen bereik' niks meer aan hebt. In feite downloadt Google-navigatie geen kaarten maar een route-advies (op basis van je verzoek), met bijbehorende plaatjes.
Bij TT-pnd's en apps werkt het navigatie-algoritme on board, op basis van onboard maps.

Een daarmee samenhangend verschil is dat Google navigatie geen echte GPS traffic probes kent (en Nokia volgens mij ook niet of nauwelijks). De probes van TT houden 'traces' bij (elk opgebouwd uit zeg 100 opeenvolgende GPS posities), die 1x per 2 of 3 min naar een centrale TT-server verzonden worden. TT heeft inmiddels vele patenten om die traces om te zetten in echte realtime kaartverbeteringen (op rijstrookniveau) EN realtime traffic info.
Google lijkt te werken met 'momentopnamen'. Bij rare sprongen tussen die posities kunnen ze er geen kaartenbrood van bakken, en dat doen ze dan ook niet. Hun business is niet navigatie, maar een advertentiebusiness.

Toch lijken de maps van Google 'redelijk' realtime. Ik kan niet in hun keuken kijken, maar ik denk dat ze zwaar leunen op hun camerawagens, satellieten en tegenwoordig ook drones, schijnt het. En op mapshare/WAZE-achtige technieken. Allemaal veel minder realtime dan waar TT mee bezig is. Het verschil zal niet gaan zitten in die nieuwe snelweg in Brazilië, maar in wegwerkzaamheden dichter bij huis. TT kan daar veel dichter bovenop zitten.

Hoe Google aan zijn verkeersinformatie komt weet ik ook niet zo precies. Mogelijk ook iets WAZE-achtigs. Verder bewijst Inrix dat je door handig inkopen een eind kunt komen.
(Klein voorbeeldje: volgens mij betrekt Google incident-info nog steeds van TT.)
De echte realtime traffic info van TT is onovertroffen, en zal dat nog wel even zo blijven. Ik heb het dus over veel meer dan Q-routes of gemiddelde 'time-of-day' congestie.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 28 juni 2014 14:18:

[...]

Goede vraag. Ik neem aan dat HERE ook niet stilzit.

De vergelijking met ASML vind ik leuk gevonden, maar hoe verhoud dat monopolie van ASML zich precies met TomTom? Met alle respect, cartografie is enorm arbeidsintensief, maar toch niet super high-tech? Of heb ik het mis.

Hoe gaat TomTom zijn monopolie verkrijgen, kun je iets concreter zijn Xynix?
Sorry dat ik nog niet had gereageerd. Maar het is een gezellig weekend met al die leuke voetbalwedstrijden die het leukst zijn om met zijn allen te kijken. De tent zit vol en dan zijn er ooit belangrijker dingen dan het forum bijhouden.

Ik heb niet alle technologische kennis in pacht maar ik zie globaal de volgende basis voor dat monopolie:

1. Het verhaal van de probes (zie de prima bijdrage van BDB,dank!). Die worden straks zelfs via de verzekeringstruc voor een gedeelte OBD-enabled: gekoppeld aan belangrijke voertuiginformatie als vertragingen, versnellingen, remingrepen, e.d.. TomTom werkt continu aan betere algoritmes om alle probe informatie te gebruiken voor het geautomatiseerd ontdekken van permanente of tijdelijke wijzigingen in kaarten.

Als ze er echt in slagen om dit op het niveau te krijgen dat een wegafsluiting inderdaad binnen een uur bij de hele voertuigvloot te krijgen, waarvoor die afsluiting van belang is, dan betekent dat een revolutie in de praktische bruikbaarheid van de navigatie. Nooit meer "vermijd obstructie" terwijl je triest voor je uit zit te koekeloeren, maar direct een aangepaste route als de obstructie bekend wordt. Hoe verder je van de obstructie af bent hoe beter het alternatief kan zijn.

2. De veel betere "granulariteit" van HD Traffic t.o.v. TMC-Traffic: TomTom kent ook de verkeerssituatie op de lokale wegen en in de steden. Dus bij het vermijden van opstoppingen worden ook de opstoppingen op de alternatieve routes vermeden. Onhandig bedachte "omleidingen" zou TomTom op den duur eigenlijk beter moeten kunnen op basis van een dynamisch plaatje (is NU al gedeeltelijk zo). Die lokale routeherberekening gebeurt bovendien op basis van IQ-maps (straks ook realtime!).

3. Gepatenteerde technologie om offline aanwezige basis kaarten realtime te kunnen bijwerken met de actuele uitzonderingen. Google heeft het offline stuk niet goed uitgewerkt en waarschijnlijk nogal matige traffic, HERE heeft echt gigantisch het nakijken op het gebied van de actuele verkeersinformatie. Die gaan dat echt niet meer inlopen. Voor die tijd is de TomTom hegemonie allang een feit.

Die achterstand van HERE merk je direct als je als bijrijder van zo'n stumper die het van HERE moet hebben de TomTom APP opstart. De "fouten" (te laat advies, slecht advies voor uitwijkroute, zeker lokale uitwijkroutes) van de ingebouwde HERE-navigatie van de huidige generatie BMW's, Audi's, VAG-modellen, etc. zijn echt erg genant en zwaar irritant voor de bezitters van die kneiterdure inbouw navigatie. Want dat het bagger is in vergelijking met TomTom blijkt vooral in situaties dat navigatie het verschil kan maken. In "normale" situaties merk je de TomTom suprematie vooral aan de waanzinnig nauwkeurige aankomsttijd voorspellingen, die weer een belangrijke rol spelen in het fleet-management van TTT.

4. Een groeiend software-monopolie is "zelfversterkend". De "economies of scale" gaan bij software enorm in het voordeel van de monopolist werken en juist enorm in het nadeel van de concurrentie. De instapdrempels zijn enorm. Zie Microsoft Office en SQL Server, Oracle database, SAP ERP voor grote bedrijven, Google zoekmachine. (Alleen moeten we volgens André Sterk natuurlijk wel met zijn allen gigantisch uitkijken voor AND dat met enkele miljoenen budget straks niet alleen Nokia maar ook TomTom het nakijken gaat geven! LOL!)
[verwijderd]
0
Misschien dat Geert straks bij business class zit, als hij wat TomTom heeft ingeslagen
vrijdag dan kan weleens positief zijn. En krijgt de koers een steuntje morgen.:)
recital
0
Straks in Business Class om 10.30 uur op RTL 7

Edwin Wierda: “De situatie van de cliënt is het startpunt, niet het product. Wij zijn volledig onafhankelijk wanneer het gaat om het bepalen van beleggingen.”
[verwijderd]
0
quote:

recital schreef op 29 juni 2014 09:16:

Straks in Business Class om 10.30 uur op RTL 7

Edwin Wierda: “De situatie van de cliënt is het startpunt, niet het product. Wij zijn volledig onafhankelijk wanneer het gaat om het bepalen van beleggingen.”

jammer misschien komt Geert volgende week weer :)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xynix schreef op 29 juni 2014 08:25:

[...]
Sorry dat ik nog niet had gereageerd. Maar het is een gezellig weekend met al die leuke voetbalwedstrijden die het leukst zijn om met zijn allen te kijken. De tent zit vol en dan zijn er ooit belangrijker dingen dan het forum bijhouden.
...

Word je er ook zo moe van? Mijn zoon is amper twee weken getrouwd en wil nu weer een barbecue organiseren bij de Oranje-wedstrijd. Je hebt werkelijk geen tijd meer voor het TomTom-forum.

Maar leuk is het, zowel Oranje als TT. Beiden overtreffen de verwachtingen.
En de professionals maar lullen over een te verdedigend systeem. Sorry hoor.
Als ik Blind en de Jong, en zelfs Sneijder, bezig zie om de opponent agressief lastig te vallen, en vervolgens messcherpe lange passes te geven op onze snelle jongens, zie ik niet wat daar zo defensief aan is.

De overeenkomsten met TT zijn legio. Ik ben voorzichtig met mijn koersvoorspellingen (if any) omdat TT op dit moment een zeer hoge kw heeft. Maar stel dat de outlook van HG voor 2014 qua netto winst per aandeel een dubbeltje hoger wordt (alles duidt daarop). En stel dat de kwartaalcijfers vanaf nu een stijgende tendens gaan tonen qua omzet en Ebitda (alles duidt daarop). Dan is en blijft een hoge kw meer dan gerechtvaardigd, en kunnen we nog dit jaar koersen boven de 6,5 zien.
Nog afgezien van alternatieve scenario's, zoals de uitschakeling van Spanje (lees Inrix) of Brasil (lees Nokia op termijn).

Tussendoor lees ik met veel plezier de thans zeer inhoudelijke bijdragen op dit forum. Daar dient een forum voor! Ten alle tijde.

Maar nu kan het positieve nieuws niet op. Je gelooft je ogen niet. Ook dat van Groeibriljant. Zijn advertentiemodel is een eye-opener, weliswaar lange termijn, maar toch.
Defensieve Oranje-tactiek? Ga fietsen (wel met een TT watch).

513 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 14 feb 2025 17:35
Koers 4,174
Verschil +0,004 (+0,10%)
Hoog 4,240
Laag 4,156
Volume 331.469
Volume gemiddeld 298.899
Volume gisteren 357.784

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront