het zwaard schreef op 28 maart 2025 08:10:
Je moet in de staat Michigan geweest zijn om te begrijpen waarom VS-president Donald Trump nu dreigt met handelstarieven van 25 procent voor Europese, Canadese en Aziatische wagens.
De lokale fabrieken van de Amerikaanse auto-industrie, zoals General Motors en Ford, zijn nooit de klappen te boven gekomen van de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) die voormalige presidenten George H.W. Bush en Bill Clinton sloten met Canada en Mexico in 1994. Het werd voor de bedrijven goedkoper om uit te vlaggen naar hun buurlanden, later ook naar Azië.
In enkele jaren tijd verkruimelde voor veel auto-arbeiders de Amerikaanse droom, een eigen villa met een auto op de oprit. Steden zoals Detroit, ‘Motor Town’, en Flint, ‘Vehicle City’, werden schimmen van zichzelf door werkloosheid, armoede, leegstand en onveiligheid.
Ondanks recente investeringen van vorig VS-president Joe Biden in de elektrificering van het wagenpark bleef de verhoopte relance er uit. Veel Amerikanen kopen nog steeds liever een goedkope Aziatische of Europese statussymboolwagen. Michigan koos in de vorige verkiezing voor Trump. America first!
Nu lost hij zijn belofte in. De vakbond van de auto-industrie, de United Auto Workers, verwelkomde deze week de beloofde tarieven.
Toch is Trumps benadering een gevaarlijke gok, niet het minst voor de Verenigde Staten zelf. Er dreigt een watervaleffect te ontstaan in de wereldeconomie.
Als de Europese lidstaten, Canada en Aziatische producenten zoals Japan en Zuid-Korea tegenmaatregelen nemen, dreigt onder de klassieke bondgenoten een handelsoorlog te ontstaan waarbij iederéén verliest door hogere prijzen, niet alleen voor wagens maar voor alle goederen én diensten in de waardeketen. Het is een illusie te denken dat de VS zouden ontsnappen aan nieuwe inflatie.
Trump duikt maar beter in zijn geschiedenisboeken. Zijn verre voorganger Herbert Hoover tekende in 1930 de Smoot-Hawley Tariefwet, genoemd naar twee senatoren, die heffingen afkondigde voor meer dan 20.000 ingevoerde goederen. Zelfs automobieltycoon Henry Ford had vergeefs geprobeerd Hoover ervan te overtuigen om zijn veto te stellen. Hij noemde de tarieven “een economische stommiteit”.
Economische historici zijn het er nu over eens dat de tarieven en daaropvolgende vergeldingen de gevolgen van de Grote Depressie verergerden. Als Trump nu een gelijkaardige handelsoorlog begint, rijdt hij dus gegarandeerd ook zijn eigen kiezers klem.
De Europese Unie doet er goed aan om nu tegenmaatregelen in de steigers te zetten, maar is slim om te blijven onderhandelen tot het laatste moment. Ze moet zich daarbij niet enkel richten tot Trump, maar vooral de Congresleden en gouverneurs uit staten die getroffen zouden worden door een industriële tarievenoorlog. Deze wetgevers zullen niet anders kunnen dan uitleg vragen aan het Witte Huis.
Het wordt ook uitkijken of Trumps favoriete autobouwer, Elon Musk, in de voetsporen durft te treden van zijn illustere voorganger Ford om de president tegen te spreken. Tesla zou wel minder getroffen worden dan andere autobouwers, maar als de consument op de rem gaat staan, of er tegenheffingen komen, voelt ook Musk dat in zijn beurs.
Bron : De Morgen